Emne
Historiefortelling 1 (MDO120)
Emnet er praktisk rettet og studenten vil jobbe med dokumentarfilmproduksjon. Fokuset vil være historiefortelling i forarbeid, opptak og redigering. Kunnskapen fra dette faget vil være nyttig også for de som velger en annen plattform for masteroppgaven. Det vil bli arrangert studietur til en dokumentarfestival som en del av faget.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2013-2014. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
MDO120
Vekting (stp)
20
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studentene skal tilegne seg en fagforståelse for dokumentar som genre og alle faser innenfor dokumentarfilmproduksjon Studenten skal forstå begreper og funksjoner i tradisjonell og alternativ historiefortelling i alle faser av produksjonen.
Ferdigheter
Studenten skal opparbeide ferdigheter som gjør henne/han i stand til å lage dokumentarer med historiefortelling som basis. Det blir lagt stor vekt på historiefortelling som redskap i alle faser av produksjonen både i forarbeid, opptak og under redigering. Studenten skal mestre fagdisiplinene foto, lyd og klipp samtidig som hun/han utvikler en dypere forståelse for fortellerteknikk og dramaturgi.
Generell kompetanse
Studenten skal kunne bruke historiefortelling både i undersøkelse, produksjon og etterarbeidsfasen av dokumentarproduksjon. Studenten må dermed både kunne analysere og skape historier.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Fagperson(er)
Instituttleder:
Oluf LanghelleArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Documentary Storytelling, Third Edition: Creative Nonfiction on Screen, Sheila Curran Bernard
Documenting the Documentary: Close Readings of Documentary Film and Video (Contemporary Film and Television) Barry Keith Grant (Editor), Jeannette Sloniowski (Editor), Bill Nichols (Foreword)
Introduction to Documentary, Second Edition , Bill Nichols
Det tas forbehold om enkelte justeringer i litteratur/pensum. Eventuelle justeringer publiseres på It´s learning senest innen semesterstart.