Emne

Å være lærer i det teknologirike klasserommet (MGL1700)

Emnet sikter mot å bidra til forståelse av lærerprofesjonen og profesjonell utøvelse av lærerarbeidet i det teknologirike klasserommet. I emnet inngår både praktisk arbeid med og utforsking av ulike teknologiske redskaper, samt diskusjon og drøfting av hvilke endringer, muligheter og utfordringer det teknologirike klasserommet innebærer for både lærer- og elevrollen. Kompleksitet og dilemmaer vektlegges, og studiet sikter mot å bidra til utvidet forståelse av undervisning som ulike digitale kunnskaps -og læringsmøter.

Etter fullført emne kan studenten velge å ta en MA i profesjonsrettet pedagogikk, innrettet mot videre studier av undervisning og læring i teknologirike klasserom.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MGL1700

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Emnet vektlegger en kritisk undersøkende tilnærming til lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (PFDK). Dette innebærer at studentene blir kjent med og kan vurdere bruk av aktuelle digitale verktøy/læringsteknologier i undervisnings- og læringssituasjoner. Emnet vil være en kombinasjon av obligatorisk og selvvalgt pensum (lærebøker, nyere forskning, multimodale tekster mm).

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • forventninger og utfordringer knyttet til lærerrollen/lærerarbeidet i det digitale klasserommet i en digital medievirkelighet
  • hvordan samspillet og interaksjon mellom lærer, elev og redskaper påvirkes i digitale omgivelser
  • hvordan digitale verktøy kan bidra til skaperglede, engasjement og utforskertrang
  • digital dømmekraft og hvordan denne kan utvikles

Ferdigheter

Studenten kan

  • alene og i samarbeid med andre tilrettelegge for utforskende læring med digitale og analoge verktøy
  • kan anvende mange ulike digitale læringsteknologier og kritisk vurdere bruken av disse i forhold til fag, elev og situasjon
  • knytte utvikling av elevers digitale dømmekraft til arbeid med digitale redskaper

Generell kompetanse

Studenten kan

  • identifisere og analysere utfordringer knyttet til undervisning og læring i det teknologirike klasserommet
  • utvise kritisk dømmekraft i anvendelsen av digitale redskaper i undervisningen
  • bidra i skolens utviklingsarbeid med hensyn til profesjonsfaglig digital kompetanse

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
Pedagogikk og elevkunnskap 1. Lærerens undervisning i det mangfoldige klasserom (MGL1100)
Pedagogikk og elevkunnskap 2. Det inkluderende klasserom i en skole preget av mangfold. (MGL1200)
PEL 1 og 2.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Prosjektoppgave 1/1 5 Dager Bokstavkarakterer Alle


Prosjektoppgaven skal knyttes til arbeidskrav og læringsutbytteformuleringene. Omfang ca

4500 ord +/- 10%

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Minimum 70% tilstedeværelse, Individuell oppgave, Gruppeoppgave

I emnet har studentene følgende arbeidskrav

  • Beskrivelse muligheter og utfordringer ved didaktisk bruk av et gitt digitalt verktøy i undervisningen (individuell oppgave, valgfri digital presentasjonsform)
  • Med utgangspunkt i forskningslitteratur reflektere over forventninger og utfordringer knyttet til lærerrollen/lærerarbeidet i det digitale klasserommet (gruppeoppgave, valgfri digital presentasjonsform)

Obligatoriske undervisningsaktivitetar

Obligatorisk deltakelse på seminar og verkstedsarbeid på DDV. I tillegg er minimum 70 % tilstedeværelse i annen undervisning påkrevd.

Fagperson(er)

Faglærer:

Nina Helgevold

Studieprogramleder:

Ingeborg Knævelsrud

Emneansvarlig:

Tarja Irene Tikkanen

Studiekoordinator:

Ida Margrethe Eikaas

Arbeidsformer

Studentene vil møte et mangfold av arbeidsmåter og digitale verktøy, som bl. a speiler arbeidet i skolen.

Undervisningen vil bli organisert som plenumsforelesninger, seminargrupper og verkstedarbeid (DDV).

I verkstedsarbeid (DDV) og gjennom praktisk arbeid i skolen vil studentene få muligheter til å arbeide med ulike verktøy som koding/blokkprogrammering, AR/VR/MR, produksjonsverktøy for lyd og bilde, skaperverksted, E-sport, didaktisk bruk av ulike spill. Her vil studenten selv kunne påvirke valg av fordypning.

Praksis

Tre uker med veiledet praksis i skole.

Åpent for

Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig masterprogram Grunnskolelærerutdanning for trinn 5 - 10, femårig masterprogram

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1