Emne

Forskningsmetode og vitenskapsteori (MID400)

Forskningsmetode og vitenskapsteori er organisert i en fellesdel (10 studiepoeng) og en fagspesifikk del (5 studiepoeng). Fellesdelen i emnet er felles for masterprogrammene i spesialpedagogikk og idrett. Fellesdelen omfatter vitenskapsteori, kvalitative og kvantitative metoder og forskningsetikk. I den fagspesifikke delen av emnet utdypes disse temaene og knyttes til forskningstradisjoner i hhv spesialpedagogikk og idrettsvitenskap. I den fagspesifikke delen vil studentene analysere, vurdere og diskutere vitenskapelige publikasjoner innenfor det aktuelle fagområdet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2019-2020. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

MID400

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Fellesdelen (10 stp) inneholder tre hovedområder: (i) kvalitative metoder, (ii) kvantitative metoder og (iii) forskningsetikk.  I kvalitative metoder legges det vekt på metodologisk grunnlag, metodiske tilnærminger for innsamling og analyse av data, for presentasjon av funn og for vurdering av forskningens troverdighet og gyldighet. I kvantitative metoder legges det vekt på metoder for utvelging, innsamling og analyse av data i tverrsnittsundersøkelser, langsgående undersøkelser og komparative undersøkelser. Vitenskapsteoretiske tema inngår i undervisningen i kvalitative og kvantitative metoder. Forskningsetikk inngår som et eget tema i emnet. Her legges det vekt på forskningsetiske retningslinjer, inkl. ivaretakelse av personvern, samt forskningsetiske refleksjoner og avveiinger i konkrete forskningsprosjekt. Kurs i SPSS og Nvivo inngår i fellesdelen. Studentene skal ta begge disse kursene.

Idrettsvitenskap spesifikk (5 stp) Den fagspesifikke delen er sentrert rundt idrettsvitenskapens forskningstradisjon, og omfatter analyser av publiserte artikler/tekster med tanke på å klargjøre metodologiske forutsetninger for kunnskapsproduksjonen i faget. Videre vil en i dette emnet kaste lys over og vurdere ulike forskningsdesign og metoder som er anvendt i idrettsvitenskap.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten skal ha:

  • ha inngående kunnskap om forskningsprosesser innen kvalitative og kvantitative metoder og om ulike forskningstradisjoner innenfor idrettsvitenskap.
  • kunne analysere idrettsvitenskaplige problemstillinger med utgangspunkt i vitenskapsteoretiske posisjoner og forskningsfeltets egenart og plass i samfunnet.

Ferdigheter

Kandidaten skal kunne:

  • utarbeide og begrunne et metodologisk og praktisk metodisk grunnlag for et selvstendig masterprosjekt.
  • analysere og vurdere vitenskapelige arbeider knyttet til ulike idrettsvitenskapelige tradisjoner.
  • bruke relevante forskningsmetoder og redskaper på en selvstendig måte.

Generell kompetanse

Kandidaten skal kunne:

  • analysere og reflektere over vitenskapelige kunnskapsproduksjon generelt og i idrettsvitenskap spesielt.
  • vurdere forskningsetiske problemstillinger generelt og dokumentere at etiske retningslinjer er ivaretatt i eget vitenskapelig arbeid.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Det er obligatoriske arbeidskrav i fellesdelen (10 sp.) og i den fagspesifikke del en (5 sp.).

Fellesdel, 10 sp: Arbeidskrav i kvalitative og kvantitative metoder:

Generelle oppgaver knyttet til henholdsvis kvalitative og kvantitative metoder. Oppgavene skal besvares i grupper (3 - 4 studenter), og omfanget for hver av besvarelsene skal være 1500 - 2500 ord. Arbeidskrav i kurs i SPSS og Nvivo. Beslutning om arbeidskravet skal utføres individuelt eller i gruppe tas i det enkelte kurset, i henhold til arbeidsmåten i kurset. Vurderingsordningen er godkjent/ikke godkjent.

Fagspesifikk del, 5 sp: Analyse av to vitenskapelige artikler. Det skal utarbeides skriftlige grupperapporter på samlet 5000 ord +\- 10 %. Innledende skisse til forskningsplan for masteroppgaveprosjektet på 2500 ord +\- 10 %. Vurderingsordningen er godkjent/ikke godkjent. 

Studenter har ikke krav på nye veiledningstimer ved innlevering av ny oppgave i bearbeidet form.

Alle arbeidskrav må være godkjent for å få gå opp til eksamen.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Solveig Röwekamp

Arbeidsformer

3 x 3-dagers samlinger. Forelesninger, gruppearbeid, seminar og presentasjoner. 

Åpent for

Idrettsvitenskap - masterstudium

Emneevaluering

Tidligdialog gjennomføres hvert semester og det etableres et fagutvalg med studentrepresentanter. I tillegg evalueres emnet minst hvert tredje år, i tråd med fakultetets regler for kvalitetssikring.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1