Emne

Kunnskapsgrunnlag i sosialt arbeid og sosialpedagogikk (MSO114)

Emnet skal gi studentene kunnskap og ferdigheter innen fagfeltene sosialt arbeid og sosialpedagogikk. Teorier i og om sosialt arbeid og sosialpedagogikk blir samlet og hver for seg satt inn i en historisk og samfunnsmessig kontekst. Etiske utfordringer og teoretiske perspektiver knyttet til makt som fenomen vil vektlegges, samt sammenhenger mellom makt og myndiggjøring/marginalisering. Et sentralt tema vil være relasjonen mellom praksisfelt, profesjon og forskning. Emnet skal bidra til utviklingen av både refleksiv profesjonspraksis og refleksiv forskning.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

MSO114

Vekting (stp)

20

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Sosialt arbeid og sosialpedagogikk deler målet om å utfordre og bekjempe sosial urettferdighet, samtidig som en hjelper mennesker som er i en utsatt samfunnsmessig posisjon. Den historiske opprinnelsen til de to fagene er ulik. Sosialt arbeid startet som praktisk filantropi med sosialpolitisk forankring. God praksis ble senere formulert i teori. Sosialpedagogikk begynte som en teoretisk disiplin, hvor teoretiske ideer senere ble satt ut i praksis. 

Emnet er bygget opp slik at studentene i første fase vil få innblikk i begge fagene. Deretter vil teoretiske perspektiver som er relevante for utøvelse og forskning i fagene trekkes inn. Den siste delen skal bidra til egenutvikling relatert til eget faglige ståsted og forskning.

Læringsutbytte

Kunnskap 

Studenten skal ha inngående kunnskap om:

  • Fagenes historie, mandat, kunnskapskilder, samt egenart og fellestrekk
  • Teorier, praksis og etikk innenfor sosialt arbeid og sosialpedagogikk samt aktuelle problemstillinger.
  • Ulike former for makt og diskriminering.
  • Relevante teoretiske perspektiver, forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdene.

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • Analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet.
  • Analysere og reflektere kritisk over ulike former for makt og diskriminering. 
  • Finne, vurdere og henvise til relevant teori, praksis og forskning innenfor fagområdene.
  • Reflektere kritisk over egen kunnskaps- og forskningstilnærming. 

Generell kompetanse

Studenten skal kunne:

  • Vise innsikt i sentrale fag- og yrkesetiske problemstillinger.
  • Under veiledning, planlegge og gjennomføre arbeidspresentasjoner alene og som deltaker i en gruppe.
  • Fremstille skriftlige arbeider i henhold til akademiske vitenskapelige formkrav

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Mappeeksamen 1/1 Bokstavkarakterer Alle Inspera assessment 08.11.2023


Mappeeksamen består av 3 skriftlige oppgaver. Mappen leveres digitalt ved emnets slutt.

Mappen skal ha et omfang på 4 000 ord (+/- 10 %) eksl. innholdsfortegnelse og litteraturliste. Referansestil: APA 7th.

Nærmere informasjon om oppgavetekst, formelle kriterier og innleveringstidspunkt blir annonsert på Canvas i emnets oppstartsfase.

Studenter som ikke består ordinær eksamen, kan ved ny eksamen (konte) levere en bearbeidet versjon av mappen. Studenter som ikke har bestått eksamen senest ved ny og utsatt eksamen, må ta eksamen i emnet med etterfølgende kull og følge det undervisnings- og eksamensopplegget som gjelder for dette kullet.  

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Nærværskrav, Muntlig presentasjon

Obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. Nærmere informasjon om de obligatoriske aktivitetene blir annonsert på Canvas.

Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.

Nærværskrav: Det er krav om 75 % nærværsplikt ved emnets mappeseminarer.

Muntlig presentasjon: Studenten gir en muntlig presentasjon av sitt pågående arbeid med eksamensmappen.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Brita Gjerstad

Emneansvarlig:

Kristina Johansen

Arbeidsformer

Emnet blir tilbudt som ordinært kurs med forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid og deltakerpresentasjoner.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag (MSO112_1) , Kunnskapsgrunnlag i sosialt arbeid og sosialpedagogikk (MSO114_1) 20
Sosialpedagogikkens kunnskapsgrunnlag (MSO113_1) , Kunnskapsgrunnlag i sosialt arbeid og sosialpedagogikk (MSO114_1) 20

Åpent for

Sosialfag - masterstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.

I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Article Revisiting the Knowledge Base of Social Work: A Framework for Practice Trevithick, Pamela, Oxford University Press, 1212-1237, British Journal of Social Work, 6, 38, 2008-09, 1212-1237, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-05-08T10%3A30%3A41IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-oxford&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Revisiting%20the%20Knowledge%20Base%20of%20Social%20Work:%20A%20Framework%20for%20Practice&rft.jtitle=British%20Journal%20of%20Social%20Work&rft.btitle=&rft.aulast=Trevithick&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Trevithick,%20Pamela&rft.aucorp=&rft.date=2008-09&rft.volume=38&rft.issue=6&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=1212&rft.epage=1237&rft.pages=1212-1237&rft.artnum=&rft.issn=0045-3102&rft.eissn=1468-263X&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1093/bjsw/bcm026&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Oxford%20University%20Press&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Coxford%3E10.1093/bjsw/bcm026%3C/oxford%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.56&req.skin=primo&rft_pqid=1520311489&rft_galeid=188340878&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article The theoretical foundation of social case work Fjeldheim, Siri ; Levin, Irene ; Engebretsen, Eivind, Routledge, 42-55, Nordic Social Work Research: Social Work and Sociology: Historical and Contemporary Perspectives, sup1, 5, 2015-08-31, 42-55, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-05-08T10%3A31%3A21IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-informaworld_s&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=The%20theoretical%20foundation%20of%20social%20case%20work&rft.jtitle=Nordic%20Social%20Work%20Research:%20Social%20Work%20and%20Sociology:%20Historical%20and%20Contemporary%20Perspectives&rft.btitle=&rft.aulast=Fjeldheim&rft.auinit=S&rft.auinit1=S&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Fjeldheim,%20Siri&rft.aucorp=&rft.date=2015-08-31&rft.volume=5&rft.issue=sup1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=42&rft.epage=55&rft.pages=42-55&rft.artnum=&rft.issn=2156-857X&rft.eissn=2156-8588&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1080/2156857X.2015.1067900&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Routledge&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cinformaworld_s%3E10_1080_2156857X_2015_1067900%3C/informaworld_s%3E%3Curl%3Ehttp://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/2156857X.2015.1067900%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.56&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book What is social case work? : an introductory description Richmond, Mary Ellen., [S.l.], Forgotten Books, 47 s., 2012, isbn:9781154888508, Les Social Case Work defined, s. 87-125 https://archive.org/details/whatissocialcase00maryView online Book Chapter The settlement as a factor in the Labor movement Jane Addams, Addams, Jane, Addams, Jane, The settlement as a factor in the Labor movement, North Stratford, N.H., Ayer Co Publ, VIII, 230 s., 2004, 183-204, isbn:0405024576, Article Person-In-Situation: History, Theory, and New Directions for Social Work Practice Kathryn L. Cornell, PRAXIS, 6, 2006, https://www.canonsociaalwerk.eu/1940_Hamilton/Person%20in%20situation.pdfView online Book Chapter Sosionomen i refleksjonen Martinsen & Ellingsen, Ellingsen, Ingunn Tollisen, Kleppe, Lise Cecilie; Martinsen, Kathrine Haugland; Vindegg, Jorunn; Ellingsen, Ingunn Tollisen, Sosionomen i refleksjonen, Oslo, Universitetsforlaget, 142 sider, [2021], 124-138, isbn:9788215041469, Book Chapter Sosionomen i samfunnet Martinsen & Ellingsen, Kothrine Houglond Morlinsen og lngunn Tollisen Ellingsen, Kleppe, Lise Cecilie; Martinsen, Kathrine Haugland; Vindegg, Jorunn; Ellingsen, Ingunn Tollisen, Sosionomen i samfunnet, Oslo, Universitetsforlaget, 142 sider, [2021], 102-123isbn:9788215041469, Article Shifting the Social Work Practice Paradigm: The Contribution of the Interactional Model Shulman, Lawrence, ABINGDON, Routledge, S16-S27, Journal of social work education, sup1, 52, 2016-07-13, S16-S27, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-08-22T13%3A01%3A39IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest_cross&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Shifting%20the%20Social%20Work%20Practice%20Paradigm:%20The%20Contribution%20of%20the%20Interactional%20Model&rft.jtitle=Journal%20of%20social%20work%20education&rft.au=Shulman,%20Lawrence&rft.date=2016-07-13&rft.volume=52&rft.issue=sup1&rft.spage=S16&rft.epage=S27&rft.pages=S16-S27&rft.issn=1043-7797&rft.eissn=2163-5811&rft.coden=JSWEED&rft_id=info:doi/10.1080/10437797.2016.1174645&rft.pub=Routledge&rft.place=ABINGDON&rft.stitle=J%20SOC%20WORK%20EDUC&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cproquest_cross%3E4118140041%3C/proquest_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primo&rft_pqid=1804192922View online Book Chapter Kunnskapsgrunnlaget i sosialt arbeid Dag Jenssen, Jenssen, Dag, Dag Jenssen (1959-) (redaktør), Kunnskapsgrunnlaget i sosialt arbeid, Oslo, Samlaget, 291 sider, [2021], 21-47, isbn:9788234002045, Book Teorier i sosialt arbeid Oltedal, Siv, Hutchinson, Gunn Strand; Olsen Gurli, Oslo, Universitetsforlaget, 2023, isbn:9788215067582, Book Social work theories in context : creating frameworks for practice Healy, Karen, New York, NY :, Bloomsbury Academic, xv, 320 sider, 2022, isbn:9781350321571; 1350321575, Følgende kapitler: I, 3 og 4 Book Chapter Kunnskapsreflektert praxis som tilnærming til å artiklere og skape sammenheng mellom praktisk og teoretisk virksomhet i sosialt arbeid Øystein Henriksen (1956-) (redaktør), Kunnskapsreflektert praxis som tilnærming til å artiklere og skape sammenheng mellom praktisk og teoretisk virksomhet i sosialt arbeid, Oslo, Universitetsforlaget, 275 sider, [2022]; © 2022, 23-42, isbn:9788215063652, Book Chapter Ubehag i barnevernsarbeid Åse Vagli, Anbjørg Ohnstad (1949-) (red./redaktør), Ubehag i barnevernsarbeid, Oslo, Gyldendal akademisk, 265 s., 2014, 100-115, isbn:9788205462458, Book Chapter Profesjon og kunnskap Grimen, Harald, Profesjon og kunnskap, Oslo, Universitetsforl, 444 s., cop. 2008, s. 71-86, isbn:9788215008592, Book De undertryktes pedagogikk Freire, Paulo, Lie, Sissel; Berkaak, Odd Are,, [Oslo], De norske bokklubbene, LIV, 182 s., 2003, isbn:8252551866, Article Defining Social Pedagogy: Historical, Theoretical and Practical Considerations Juha Hämäläinen, OXFORD, Oxford University Press, 1022-1038, The British journal of social work, 3, 45, 2015-04-01, 1022-1038, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-05-11T15%3A48%3A43IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_cross&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Defining%20Social%20Pedagogy:%20Historical,%20Theoretical%20and%20Practical%20Considerations&rft.jtitle=The%20British%20journal%20of%20social%20work&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Juha%20H%C3%A4m%C3%A4l%C3%A4inen&rft.aucorp=&rft.date=2015-04-01&rft.volume=45&rft.issue=3&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=1022&rft.epage=1038&rft.pages=1022-1038&rft.artnum=&rft.issn=0045-3102&rft.eissn=1468-263X&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1093/bjsw/bct174&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Oxford%20University%20Press&rft.place=OXFORD&rft.series=&rft.stitle=BRIT%20J%20SOC%20WORK&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cgale_cross%3EA418225416%3C/gale_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.56&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=A418225416&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Chapter Sosialpedagogiske teorier og barnevernets praksis Juul, Randi, Studsrød, Ingunn; Mevik, Kate; Kvaran, Inge; Paulsen, Veronika (red.), Sosialpedagogiske teorier og barnevernets praksis, Oslo, Universitetsforlaget, 264 sider, [2019], s.54-65, isbn:978-82-15-03250-4, Article Parenting in exile: Narratives of evolving parenting practices in transnational contact zones Bergset, Kari, London, England, SAGE Publications, 528-547, Theory & psychology, 4, 30, 2020-08, 528-547, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-05-27T12%3A00%3A19IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-sage_webof&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Parenting%20in%20exile:%20Narratives%20of%20evolving%20parenting%20practices%20in%20transnational%20contact%20zones&rft.jtitle=Theory%20%26%20psychology&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Bergset,%20Kari&rft.aucorp=&rft.date=2020-08&rft.volume=30&rft.issue=4&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=528&rft.epage=547&rft.pages=528-547&rft.artnum=&rft.issn=0959-3543&rft.eissn=1461-7447&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1177/0959354320920940&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=SAGE%20Publications&rft.place=London,%20England&rft.series=&rft.stitle=THEOR%20PSYCHOL&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Csage_webof%3E10.1177_0959354320920940%3C/sage_webof%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.56&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article Parenting in exile: Refugee parents’ multivoiced narratives Bergset, Kari ; Ulvik, Oddbjørg Skjær, Sage, International social work, 2019, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-05-27T12%3A00%3A20IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-cristin&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Parenting%20in%20exile:%20Refugee%20parents%E2%80%99%20multivoiced%20narratives&rft.jtitle=International%20social%20work&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Bergset,%20Kari&rft.aucorp=&rft.date=2019&rft.volume=&rft.issue=&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=&rft.epage=&rft.pages=&rft.artnum=&rft.issn=0020-8728&rft.eissn=&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1177/0020872819825778&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Sage&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Ccristin%3E11250_2646652%3C/cristin%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.56&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Chapter Liberation health and women survivors of violence Fleck-Henderson, A. & Borne, J.S, Fleck-Henderson, Ann.; Martinez, Dawn Belkin., Liberation health and women survivors of violence, Abingdon, Oxon ; New York, N.Y. :; Abingdon, Oxon ; New York, N.Y. :, Routledge, 1 online resource (219 p.), 2014., 74-92, isbn:0-415-69896-0; 1-317-80044-3; 1-315-81307-6; 1-317-80045-1, Article Creating space for a critical feminist social work pedagogy Epstein, Sarah B ; Hosken, Norah ; Vassos, Sevi, Christchurch, N.Z. :, Aotearoa New Zealand Association of Social Workers, 8-18, Aotearoa New Zealand social work, 3, 30, 2018, 8-18, https://anzswjournal.nz/anzsw/article/view/489View online Book Chapter The liberation health model Martinez, D.B, Fleck-Henderson, Ann.; Martinez, Dawn Belkin., The liberation health model, Abingdon, Oxon ; New York, N.Y. :; Abingdon, Oxon ; New York, N.Y. :, Routledge, 1 online resource (219 p.), 2014., 9-28, isbn:0-415-69896-0; 1-317-80044-3; 1-315-81307-6; 1-317-80045-1, Article Constructing questions for the social professions of today: the case of social pedagogy Úcar, Xavier, UCL Press, International journal of social pedagogy, 1, 10, 2021-08-18, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-05-13T12%3A46%3A40IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-doaj_cross&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Constructing%20questions%20for%20the%20social%20professions%20of%20today:%20the%20case%20of%20social%20pedagogy&rft.jtitle=International%20journal%20of%20social%20pedagogy&rft.au=%C3%9Acar,%20Xavier&rft.date=2021-08-18&rft.volume=10&rft.issue=1&rft.issn=2051-5804&rft.eissn=2051-5804&rft_id=info:doi/10.14324/111.444.ijsp.2021.v10.1.009&rft.pub=UCL%20Press&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cdoaj_cross%3Eoai_doaj_org_article_8922787b00094505af354bd255b05325%3C/doaj_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primoView online Article Ethical dilemmas in field placements: The experiences of social work students in Norway and possible implications for social work education Eriksen, Heidi Lie ; Gradovski, Mikhail, University Library System, University of Pittsburgh, SA85-SA111, Dialogic pedagogy, 8, 2020-10-01, SA85-SA111, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-06-27T09%3A06%3A49IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-doaj_cross&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Ethical%20dilemmas%20in%20field%20placements:%20The%20experiences%20of%20social%20work%20students%20in%20Norway%20and%20possible%20implications%20for%20social%20work%20education&rft.jtitle=Dialogic%20pedagogy&rft.au=Eriksen,%20Heidi%20Lie&rft.date=2020-10-01&rft.volume=8&rft.spage=SA85&rft.epage=SA111&rft.pages=SA85-SA111&rft.issn=2325-3290&rft.eissn=2325-3290&rft_id=info:doi/10.5195/dpj.2020.322&rft.pub=University%20Library%20System,%20University%20of%20Pittsburgh&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cdoaj_cross%3Eoai_doaj_org_article_a4be7a1e6f9f4672b158cf8e9c17718e%3C/doaj_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.140&req.skin=primoView online Book Chapter Educational Vortex in Bakhtinian pedagogy Eugene Matusov, Ana Marjanovic-Shane, Mikhail Gradovski, Eugene Matusov, Ana Marjanovic-Shane, Mikhail Gradovski, Educational Vortex in Bakhtinian pedagogy, New York, Palgrave Macmillan US, 2019, 175-197, isbn:9781137580573, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-06-27T09%3A08%3A24IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest_askew&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:book&rft.genre=book&rft.btitle=Dialogic%20Pedagogy%20and%20Polyphonic%20Research%20Art&rft.au=Eugene%20Matusov,%20Ana%20Marjanovic-Shane,%20Mikhail%20Gradovski&rft.date=2019&rft.isbn=9781137580573&rft.isbn_list=1137580577&rft.isbn_list=1137580569&rft.isbn_list=9781137580566&rft_id=info:doi/&rft.eisbn=9781137580573&rft.eisbn_list=1137580577&rft.pub=Palgrave%20Macmillan%20US&rft.place=New%20York&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/1096521227&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cproquest_askew%3EEBC5746974%3C/proquest_askew%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.140&req.skin=primo&rft_pqid=EBC5746974View online Book Sosialpedagogisk perspektiv på individ og fellesskap Mathiesen, Roger, Oslo, Universitetsforl, 199 s., cop. 2008, isbn:9788215013176, kap.2 (s. 28-60) og 3 (s. 61-110) Book Ethics and values in social work Banks, Sarah,, London :, Macmillan Education, 1 volume :, 2020., isbn:9781137607188 (pbk.) :, Chapter 2,3 & 7 Article Public encounters : The history and future of face-to-face contact between public professionals and citizens Bartels, Koen P.R., [Oxford] :, Blackwell Publishers, 469-483, Public administration (London), 2, 91, 2013-06, 469-483, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-05-11T15%3A18%3A17IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-crossref&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=PUBLIC%20ENCOUNTERS:%20THE%20HISTORY%20AND%20FUTURE%20OF%20FACE-TO-FACE%20CONTACT%20BETWEEN%20PUBLIC%20PROFESSIONALS%20AND%20CITIZENS&rft.jtitle=Public%20administration%20(London)&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=BARTELS,%20KOEN%20P.R&rft.aucorp=&rft.date=2013-06&rft.volume=91&rft.issue=2&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=469&rft.epage=483&rft.pages=469-483&rft.artnum=&rft.issn=0033-3298&rft.eissn=1467-9299&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1111/j.1467-9299.2012.02101.x&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Ccrossref%3E10_1111_j_1467_9299_2012_02101_x%3C/crossref%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.56&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Magtens former : sociologiske perspektiver på statens møde med borgeren Mik-Meyer, Nanna, Villadsen, Kaspar, København, Reitzel, 2007, isbn:9788741251332, kap.1,2,3 og 4 Article Understanding Power and Powerlessness: Towards a Framework for Emancipatory Practice in Social Work Tew, Jerry, Thousand Oaks, CA, Sage Publications, 33-51, Journal of social work : JSW, 1, 6, 2006-04, 33-51, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-06-28T11%3A31%3A02IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest_cross&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Understanding%20Power%20and%20Powerlessness&rft.jtitle=Journal%20of%20social%20work%20:%20JSW&rft.au=Tew,%20Jerry&rft.date=2006-04&rft.volume=6&rft.issue=1&rft.spage=33&rft.epage=51&rft.pages=33-51&rft.issn=1468-0173&rft.eissn=1741-296X&rft_id=info:doi/10.1177/1468017306062222&rft.pub=Sage%20Publications&rft.place=Thousand%20Oaks,%20CA&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cproquest_cross%3E36521187%3C/proquest_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primo&rft_pqid=1986678044View online Book Chapter "Regjering". Forelesning ved College de France, 1. februar 1978 Foucault, Michel, Iver B Neumann (1959-) (medarb./oversetter), "Regjering". Forelesning ved College de France, 1. februar 1978, Oslo, Cappelen akademisk, 120 s., 42, cop. 2002, 39-71, isbn:8202218187; 9788202218188, Article Profesjonalitet og prioritering - Makt som styringens resultat Aamodt, Ingerid, 158-179, Fokus på familien, 2, 42, 2014-06-19, 158-179, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-08-11T08%3A42%3A03IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-norart_idunn&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Profesjonalitet%20og%20prioritering%20-%20Makt%20som%20styringens%20resultat&rft.jtitle=Fokus%20p%C3%A5%20familien&rft.au=Aamodt,%20Ingerid&rft.date=2014-06-19&rft.volume=42&rft.issue=2&rft.spage=158&rft.epage=179&rft.pages=158-179&rft.issn=0332-5415&rft.eissn=0807-7487&rft_id=info:doi/10.18261/ISSN0807-7487-2014-02-05&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cnorart_idunn%3E999921700402602201%3C/norart_idunn%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.125&req.skin=primoView online Book Chapter Om symbolsk makt Bourdieu, Pierre, Annick Prieur (1959-) (oversetter), Om symbolsk makt, Oslo, Pax, 167 s., 1996, 38-47, isbn:9788253018058; 8253018053, Article Erving Goffman: A major theorist of power? Jenkins, Richard, Routledge, 157-168, Journal of power, 2, 1, 2008-08-01, 157-168, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-07-03T10%3A29%3A16IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest_cross&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Erving%20Goffman:%20A%20major%20theorist%20of%20power?&rft.jtitle=Journal%20of%20power&rft.au=Jenkins,%20Richard&rft.date=2008-08-01&rft.volume=1&rft.issue=2&rft.spage=157&rft.epage=168&rft.pages=157-168&rft.issn=1754-0291&rft.eissn=1754-0305&rft_id=info:doi/10.1080/17540290802227577&rft.pub=Routledge&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cproquest_cross%3E754061314%3C/proquest_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.125&req.skin=primo&rft_pqid=754061314View online Article Interseksjonalitet i praksis: Utfordringer med å anvende et interseksjonalitetsperspektiv i empirisk forskning Orupabo, Julia, 329-351, Sosiologisk tidsskrift, 4, 22, 2014-12-03, 329-351, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-06-27T10%3A13%3A33IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-idunn_cross&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Interseksjonalitet%20i%20praksis:%20Utfordringer%20med%20%C3%A5%20anvende%20et%20interseksjonalitetsperspektiv%20i%20empirisk%20forskning&rft.jtitle=Sosiologisk%20tidsskrift&rft.au=Orupabo,%20Julia&rft.date=2014-12-03&rft.volume=22&rft.issue=4&rft.spage=329&rft.epage=351&rft.pages=329-351&rft.issn=0804-0486&rft.eissn=1504-2928&rft_id=info:doi/10.18261/ISSN1504-2928-2014-04-01&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cidunn_cross%3E10.18261/ISSN1504-2928-2014-04-01%3C/idunn_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.140&req.skin=primoView online Book Chapter Struktur i tekster Rognsaa, Aage, Rognsaa, Aage, Struktur i tekster, Oslo, Universitetsforl, 271 s., cop. 2016, 38-73, isbn:978-82-15-02493-6, Article Skriv kronikk Lerdal, Anners, 242-243, Sykepleien forskning (Oslo), 3, 2009-10, 242-243, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-06-27T10%3A21%3A21IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-crossref&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Skriv%20kronikk&rft.jtitle=Sykepleien%20forskning%20(Oslo)&rft.au=Lerdal,%20Anners&rft.date=2009-10&rft.issue=3&rft.spage=242&rft.epage=243&rft.pages=242-243&rft.issn=1890-2936&rft_id=info:doi/10.4220/sykepleienf.2009.0121&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Ccrossref%3E10_4220_sykepleienf_2009_0121%3C/crossref%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.140&req.skin=primoView online Book Chapter Whiteness from within Ife, Jim, Whiteness from within, United Kingdom, Routledge, 26-42, 2020, 26-42, isbn:9780367247508, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-07-06T18%3A14%3A38IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest_infor&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:book&rft.genre=bookitem&rft.atitle=Whiteness%20from%20within&rft.btitle=Disrupting%20Whiteness%20in%20Social%20Work&rft.au=Ife,%20Jim&rft.date=2020&rft.spage=26&rft.epage=42&rft.pages=26-42&rft.isbn=9780367247508&rft.isbn_list=036724750X&rft_id=info:doi/10.4324/9780429284182-3&rft.eisbn=0429284187&rft.eisbn_list=9780429284182&rft.eisbn_list=1000766152&rft.eisbn_list=9781000766158&rft.edition=1&rft.pub=Routledge&rft.place=United%20Kingdom&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/1132430465&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cproquest_infor%3E5986233_16_35%3C/proquest_infor%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.125&req.skin=primo&rft_pqid=EBC5986233_16_35View online Book Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere [elektronisk ressurs] Fellesorgansisasjonen for barnevernpedagoger, sosionomer og vernepleiere, Fellesorganisasjonen, 15 s., 2019, https://www.fo.no/yrkesetikk/fo-yrkesetisk-grunnlagsdokument-2019-2023-article6951-1346.htmlView online Website Skrive kronikk NTNU, https://i.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/skrive+kronikkView online Website Delta i samfunnsdebatten - ta pennen fatt! Søby, Wenche, Fontene, 2021, https://fontene.no/fagartikler/delta-i-samfunnsdebatten--ta-pennen-fatt-6.47.819120.b5e38bb195View online Book Chapter Skriving - en tredelt prosess Rognsaa, Aage, Rognsaa, Aage, Skriving - en tredelt prosess, Oslo, Universitetsforl, 271 s., cop. 2016, 15-37, isbn:978-82-15-02493-6,
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1