Emne
Spesialpedagogikk, en introduksjon (MSP303)
Emnet er på 15 studiepoeng, som fordeles på 3 moduler:
Modul 1: Inkluderende pedagogikk: Modulen belyser historiske utviklingslinjer fra etablering av spesialpedagogisk praksis til dagens visjon om inkluderende opplæring. Målet er å gi økt innsikt i inkluderende og ekskluderende prosesser i barnehage og skole, og hvordan lærere kan arbeide for å styrke deltakelse og utbytte for alle innenfor fellesskapet.
Modul 2: Innovasjonsarbeid i barnehage og skole: Det forventes at barnehager og skoler klarer å endre seg i takt deres behov for kompetanseutvikling. Dette forutsetter kunnskaper om hvordan en kan sette i gang, drive og lede et innovasjonsarbeid slik at det også foregår kvalitativt god kompetanseutvikling i organisasjonene. Sentrale tema i modulen er: i) Innovasjonsprosessen, ii) Ledelse av endringsarbeid og iii) Kompetanseutvikling i organisasjoner.
Modul 3 Forebygging av lese- og skrivevansker: Å kunne lese er en forutsetning for læring og for deltakelse i skole-, samfunns- og arbeidsliv. Lese- og skrivevansker er den hyppigste årsaken til spesialundervisning i norsk skole. Andelen elever som utvikler lesevansker kan reduseres gjennom forebyggende og tidlige tiltak i barnehage og skole. I denne modulen står forebygging av lese- og skrivevansker sentralt.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2019-2020. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
MSP303
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Emnet er på 15 studiepoeng, som fordeles på 3 moduler:
Modul 1: Inkluderende pedagogikk: Modulen belyser historiske utviklingslinjer fra etablering av spesialpedagogisk praksis til dagens visjon om inkluderende opplæring. Målet er å gi økt innsikt i inkluderende og ekskluderende prosesser i barnehage og skole, og hvordan lærere kan arbeide for å styrke deltakelse og utbytte for alle innenfor fellesskapet.
Modul 2: Innovasjonsarbeid i barnehage og skole: Det forventes at barnehager og skoler klarer å endre seg i takt deres behov for kompetanseutvikling. Dette forutsetter kunnskaper om hvordan en kan sette i gang, drive og lede et innovasjonsarbeid slik at det også foregår kvalitativt god kompetanseutvikling i organisasjonene. Sentrale tema i modulen er: i) Innovasjonsprosessen, ii) Ledelse av endringsarbeid og iii) Kompetanseutvikling i organisasjoner.
Modul 3 Forebygging av lese- og skrivevansker: Å kunne lese er en forutsetning for læring og for deltakelse i skole-, samfunns- og arbeidsliv. Lese- og skrivevansker er den hyppigste årsaken til spesialundervisning i norsk skole. Andelen elever som utvikler lesevansker kan reduseres gjennom forebyggende og tidlige tiltak i barnehage og skole. I denne modulen står forebygging av lese- og skrivevansker sentralt.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten skal:
- Ha kunnskap om spesialundervisningens historiske utviklingslinjer, fremveksten av inkluderende pedagogikk, og den aktuelle situasjonen i barnehage og skole (lovverk, aktører, samarbeidspartnere)
- Ha kunnskap om de mest sentrale begrepene innenfor inkluderende pedagogikk: deltakelse, læring og sosial rettferdighet
- Ha kunnskap om innovasjonsarbeid i organisasjoner.
- Ha kunnskap om ledelse av kompetanseutvikling i kollegiet.
- Ha kunnskap om sammenhenger mellom språkutvikling og lese - og skriveutvikling Ha kunnskap om risikofaktorer og forebyggende tiltak for barn og elever i faresonen for å utvikle lese- og skrivevansker i barnehagen og på begynnertrinnet
Ferdigheter
Studenten skal
- Kunne bruke relevante kunnskapsperspektiv til faglig utvikling og refleksjon over arbeid med inkluderende pedagogikk i barnehage og skole
- Kunne bidra til utvikling av læringsfellesskap som er tilrettelagt for variasjonen i elev- eller barnegruppen
- Kunne bruke relevant kunnskap til faglige refleksjoner over planlegging og gjennomføring av innovasjonsarbeid i organisasjoner
- Kunne bruke kunnskapsgrunnlaget til å utvikle og lede kompetanseutvikling i organisasjoner
- Kunne arbeide systematisk for å forebygge lese- og skrivevansker i barnehage og skole
- Kunne legge til rette tiltak for elever i faresonen for å utvikle lese- og skrivevansker
Generell kompetanse
Studenten skal:
- Kunne reflektere over læreres profesjonelle yrkesutøvelse knyttet til etiske aspekter og kvalitet i utdanningen.
- Kunne reflektere over opplæringens utilsiktede konsekvenser for elever i sårbare situasjoner
- Ha en grunnleggende forståelse av hva et godt kvalitativt innovasjonsarbeid i barnehage og skole innebærer og hvilke faktorer som bidrar til ledelse av gode endringsprosesser.
- Kunne legge til rette for best mulig læring og deltakelse for elever i faresonen for å utvikle lese- og skrivevansker
- Kunne kommunisere/samarbeide om forebygging og tiltak knyttet til skriftspråklige vansker med foreldre, kolleger i barnehage, skole og PP-tjenesten
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Obligatorisk tilstedeværelse på samlingen. Ca 20 % fravær tillates ved dokumenterte grunner.
- Hver modul har to arbeidskrav. Et skriftlig arbeid på minimum 1500 ord. Det andre arbeidskravet kan enten være et skriftlig arbeid eller et arbeid der det brukes alternative formidlingsformer (for eksempel en presentasjon) med supplerende tekst (minimum 500 ord).
- Det gis ikke veiledning på arbeidskravene.
- Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent
- Studenter som får ett eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for en ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.