Å studere praksis, profesjonsutvikling i møte med mangfold (MSP315)
Emnet søker å gi innsikt i hvordan det å studere pedagogisk praksis danner grunnlag for utvikling av profesjonskunnskap i barnehage og skole. Målsettingen er å utvikle kunnskap om sosiale og samfunnsmessige inkluderingsprosesser, og hva som bidrar til å støtte opp under slike prosesser, samt å utvikle innsikt i marginaliserings- og ekskluderingsprosesser og hvordan disse kan reduseres.
Gjennom arbeidet med empiriske prosjekt skal studentene belyse og diskutere pedagogers og/eller pedagogiske virksomheters forståelse og handling i møte med mangfold.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023. Merk at det kan komme endringer.
Emnet søker å gi innsikt i hvordan det å studere pedagogisk praksis danner grunnlag for utvikling av profesjonskunnskap i barnehage og skole. Målsettingen er å utvikle kunnskap om sosiale og samfunnsmessige inkluderingsprosesser, og hva som bidrar til å støtte opp under slike prosesser, samt å utvikle innsikt i marginaliserings- og ekskluderingsprosesser og hvordan disse kan reduseres. Gjennom arbeidet med et empirisk prosjekt skal studentene belyse og diskutere pedagogers og/eller pedagogiske virksomheters forståelse og handling i møte med mangfold.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten skal:
ha kunnskap om profesjonsutvikling og pedagogisk profesjonskunnskap
ha kunnskap om profesjonsutvikling for inkluderende pedagogikk i dagens barnehage og skole
Ferdigheter
Studenten skal:
kunne analysere og diskutere konsekvenser av etablerte former for pedagogisk praksis.
kunne reflektere kritisk over spesialpedagogikkens rolle og funksjon i en inkluderende barnehage og skole
Generell kompetanse
Studenten skal:
kunne reflektere over etiske problemstillinger knyttet til pedagogisk profesjonskunnskap i møte med mangfold.
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Exam system
Withdrawal deadline
Exam date
Hjemmeoppgave
1/1
10 Uker
Bokstavkarakterer
Inspera assessment
11.11.2022
—
Oppgavens tema og problemstilling godkjennes av faglærer. Veiledning tilbys innenfor rammen av oppgaveseminarene, samt via faglærers kommentarer på innleverte arbeidskrav.
Omfang på oppgaven: 5500 ord, ekskl. litteraturlisten (+/- 10 %). Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatoriske arbeidskrav 80%
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisning på campus (80%)
Deltakelse i 4 oppgaveseminar (25% fravær godkjennes).
Innlevering av fire skriftlige arbeid i tilknytning utvikling, gjennomføring og fremføring av den empiriske studien.
Muntlig presentasjon av eget prosjekt for faglærere og medstudenter
Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte.
Studiet legges opp med 2 samlinger på UiS på inntil 3 dager hver. Mellom samlingene skal studentene arbeide med konkrete oppgaver som er tilknyttet ulike former for nettstøtte. Det forventes aktiv deltakelse på og mellom samlingene. Digitale kommunikasjons- og samarbeidsplattformer vil bli benyttet der det er hensiktsmessig.
Det legges opp til bruk av varierte arbeidsmåter som skal fremme studentenes læringsutbytte, en legger opp til ulike former for nettstøtte før, mellom og etter samlingene. Studentene skal også arbeide med en egen empirisk studie av praksis gjennom hele emnet. Arbeidet med studien skal resultere i en oppgave som leveres til eksamen.
Én del av studiet er knyttet til undervisning og én del er knyttet til seminararbeid som omhandler arbeid med studentenes studier av praksis.
Seminararbeid: I løpet av studiet arrangeres 4 seminar: 2 på campus (i tilknytning til samlingene) og 2 med nettstøtte. Arbeidet vil rette seg mot ulike aspekter knyttet til utvikling, gjennomføring og presentasjon av studentenes egne empiriske studier.
Empirisk studie: Studentene skal utvikle og gjennomføre en empirisk studie av pedagogers og/eller pedagogiske virksomheters praksis i møte med mangfold. Studentene skal velge en tematikk som er relevant i forhold til emnets overordnede målsetting og konkrete læringsmål. Studentenes arbeid med prosjektet skal redegjøres for gjennom innlevering av arbeidskrav. Disse tekstene utvikles videre til endelig eksamenstekst.
Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400-450 timer.
Evalueres i tråd med fakultetets retningslinjer for emne- og programevaluering.
Litteratur
Text Resource Difference in policy and politics: Dialogues in confidence Allan, J, 14-, Review of Disability Studies, 3, 8, 2012, 14 https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-05-06T10%3A11%3A14IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-swepub&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:book&rft.genre=document&rft.atitle=Difference%20in%20policy%20and%20politics&rft.jtitle=Review%20of%20Disability%20Studies&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Allan,%20J&rft.aucorp=&rft.date=2012&rft.volume=8&rft.issue=3&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=14&rft.epage=&rft.pages=14-&rft.artnum=&rft.issn=1553-3697&rft.eissn=1552-9215&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cswepub%3Eoai_DiVA_org_hb_1656%3C/swepub%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.56&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article Foucault and Special Educational Needs: A 'box of tools' for analysing children's experiences of mainstreaming ALLAN, JULIE, ABINGDON, Taylor & Francis Group, 219-234, Disability & society, 2, 11, 1996-06-01, 219-234, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-05-06T10%3A15%3A08IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest_webof&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Foucault%20and%20Special%20Educational%20Needs:%20A%20%27box%20of%20tools%27%20for%20analysing%20children%27s%20experiences%20of%20mainstreaming&rft.jtitle=Disability%20%26%20society&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=ALLAN,%20JULIE&rft.aucorp=&rft.date=1996-06-01&rft.volume=11&rft.issue=2&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=219&rft.epage=234&rft.pages=219-234&rft.artnum=&rft.issn=0968-7599&rft.eissn=1360-0508&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1080/09687599650023245&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Taylor%20&%20Francis%20Group&rft.place=ABINGDON&rft.series=&rft.stitle=DISABIL%20SOC&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cproquest_webof%3E1840066574%3C/proquest_webof%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.56&req.skin=primo&rft_pqid=1840066574&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article Collaboration as a strategy for promoting equity in education: possibilities and barriers Ainscow, Mel, BINGLEY, Emerald Group Publishing Limited, 159-172, Journal of Professional Capital and Community, 2, 1, 2016-04-11, 159-172, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-05-06T10%3A16%3A06IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest_webof&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Collaboration%20as%20a%20strategy%20for%20promoting%20equity%20in%20education:%20possibilities%20and%20barriers&rft.jtitle=Journal%20of%20Professional%20Capital%20and%20Community&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Ainscow,%20Mel&rft.aucorp=&rft.date=2016-04-11&rft.volume=1&rft.issue=2&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=159&rft.epage=172&rft.pages=159-172&rft.artnum=&rft.issn=2056-9548&rft.eissn=2056-9556&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1108/JPCC-12-2015-0013&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Emerald%20Group%20Publishing%20Limited&rft.place=BINGLEY&rft.series=&rft.stitle=J%20PROF%20CAP%20COMMUNITY&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cproquest_webof%3E2080940682%3C/proquest_webof%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.56&req.skin=primo&rft_pqid=2080940682&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Chapter Gjensidige inkluderingsprosesser - muligheter i dagligdagse samspill i barnehager Bae, Berit, Berit Bae (1944-) (medarb./bidragsyter/forfatter), Tora Korsvold (1952-) (red./redaktør), Gjensidige inkluderingsprosesser - muligheter i dagligdagse samspill i barnehager, Bergen, Fagbokforl, 201 s., cop. 2011, 104-129, isbn:978-82-450-0978-1, https://www.nb.no/search?q=oaiid:View online Article En studie av læreres forståelse av mangfoldsbegrepet Anne Bonnevie Lund, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 87-102, Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, 4, 2018-06-01, 87-102, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-05-06T10%3A23%3A13IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-doaj&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=En%20studie%20av%20l%C3%A6reres%20forst%C3%A5else%20av%20mangfoldsbegrepet&rft.jtitle=Nordisk%20tidsskrift%20for%20pedagogikk%20%26%20kritikk&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Anne%20Bonnevie%20Lund&rft.aucorp=&rft.date=2018-06-01&rft.volume=4&rft.issue=&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=87&rft.epage=102&rft.pages=87-102&rft.artnum=&rft.issn=&rft.eissn=2387-5739&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.23865/ntpk.v4.608&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Cappelen%20Damm%20Akademisk%20NOASP&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cdoaj%3Eoai_doaj_org_article_fc5aeca174084aeca569e6aa72fc316e%3C/doaj%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.56&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Chapter Sambandet mellom ordinær opplæring og spesialundervisning i lys av inkludering Fagerlid Festøy, A.R & Haug, P, Haug, Peder, Sambandet mellom ordinær opplæring og spesialundervisning i lys av inkludering, Oslo, Samlaget, 414 s., 2017, isbn:978-82-521-9411-1, Article On the necessary co-existence of special and inclusive education Florian, Lani, ABINGDON, Routledge, 691-704, International journal of inclusive education, 7-8, 23, 2019-08-03, 691-704, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-05-06T10%3A29%3A41IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-eric_webof&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=On%20the%20necessary%20co-existence%20of%20special%20and%20inclusive%20education&rft.jtitle=International%20journal%20of%20inclusive%20education&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Florian,%20Lani&rft.aucorp=&rft.date=2019-08-03&rft.volume=23&rft.issue=7-8&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=691&rft.epage=704&rft.pages=691-704&rft.artnum=&rft.issn=1360-3116&rft.eissn=1464-5173&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1080/13603116.2019.1622801&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Routledge&rft.place=ABINGDON&rft.series=&rft.stitle=INT%20J%20INCLUSIVE%20EDUC&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Ceric_webof%3EEJ1221157%3C/eric_webof%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.56&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online E-book Achievement and inclusion in schools Florian, Lani,, Black-Hawkins, Kristine,; Rouse, Martyn,, New York, NY :, Routledge, 1 online resource (189 pages), 2017., isbn:1-317-61166-7; 1-315-75027-9; 1-317-61165-9, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-05-06T10%3A30%3A44IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-BIBSYS_ILS&req_id=&rft_dat=ie=47BIBSYS_UBIS:5163226490002208,ie=47BIBSYS_NETWORK:71548985090002201,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&u.ignore_date_coverage=true&user_ip=10.16.56.56&req.skin=primoView online Article Four profiles of inclusive supportive teachers: Perceptions of their status and role in implementing inclusion of students with special needs in general classrooms Gavish, Bella, OXFORD, Elsevier Ltd, 37-46, Teaching and teacher education, 61, 2017-01, 37-46, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-05-06T10%3A31%3A58IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_elsev&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Four%20profiles%20of%20inclusive%20supportive%20teachers:%20Perceptions%20of%20their%20status%20and%20role%20in%20implementing%20inclusion%20of%20students%20with%20special%20needs%20in%20general%20classrooms&rft.jtitle=Teaching%20and%20teacher%20education&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Gavish,%20Bella&rft.aucorp=&rft.date=2017-01&rft.volume=61&rft.issue=&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=37&rft.epage=46&rft.pages=37-46&rft.artnum=&rft.issn=0742-051X&rft.eissn=1879-2480&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1016/j.tate.2016.10.004&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Elsevier%20Ltd&rft.place=OXFORD&rft.series=&rft.stitle=TEACH%20TEACH%20EDUC&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cgale_elsev%3EA471958391%3C/gale_elsev%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.56&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=A471958391&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article Uenighet som demokratisk praksis i måltidsfellesskapet på småbarnsavdeling Grindland, Berit, Høgskolen i Oslo og Akershus, 75-, Nordisk barnehageforskning, 2, 4, 2011-08-28, 75 https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-05-06T10%3A45%3A39IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-doaj_cross&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Uenighet%20som%20demokratisk%20praksis%20i%20m%C3%A5ltidsfellesskapet%20p%C3%A5%20sm%C3%A5barnsavdeling&rft.jtitle=Nordisk%20barnehageforskning&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Grindland,%20Berit&rft.aucorp=&rft.date=2011-08-28&rft.volume=4&rft.issue=2&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=75&rft.epage=&rft.pages=75-&rft.artnum=&rft.issn=1890-9167&rft.eissn=1890-9167&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.7577/nbf.308&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=H%C3%B8gskolen%20i%20Oslo%20og%20Akershus&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cdoaj_cross%3Eoai_doaj_org_article_17a03938cd4f40bfb28e137009fe1809%3C/doaj_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.56&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article Understanding inclusive education: ideals and reality Haug, Peder, Abingdon, Taylor & Francis Ltd, 206-217, Scandinavian journal of disability research : SJDR, 3, 19, 2017-07-03, 206-217, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-05-06T10%3A48%3A36IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest_doaj_&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Understanding%20inclusive%20education:%20ideals%20and%20reality&rft.jtitle=Scandinavian%20journal%20of%20disability%20research%20:%20SJDR&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Haug,%20Peder&rft.aucorp=&rft.date=2017-07-03&rft.volume=19&rft.issue=3&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=206&rft.epage=217&rft.pages=206-217&rft.artnum=&rft.issn=1501-7419&rft.eissn=1745-3011&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1080/15017419.2016.1224778&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Taylor%20&%20Francis%20Ltd&rft.place=Abingdon&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cproquest_doaj_%3E1901733039%3C/proquest_doaj_%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.56&req.skin=primo&rft_pqid=1901733039&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article The practices of dealing with children in need of special support: a Nordic perspective Hjörne, Eva ; Säljö, Roger, Abingdon, Routledge, 246-250, Emotional and behavioural difficulties, 3, 19, 2014-07-03, 246-250, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-05-06T10%3A51%3A30IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-pascalfrancis_cross&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=The%20practices%20of%20dealing%20with%20children%20in%20need%20of%20special%20support:%20a%20Nordic%20perspective&rft.jtitle=Emotional%20and%20behavioural%20difficulties&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Hj%C3%B6rne,%20Eva&rft.aucorp=&rft.date=2014-07-03&rft.volume=19&rft.issue=3&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=246&rft.epage=250&rft.pages=246-250&rft.artnum=&rft.issn=1363-2752&rft.eissn=1741-2692&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1080/13632752.2014.883780&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Routledge&rft.place=Abingdon&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cpascalfrancis_cross%3E28615293%3C/pascalfrancis_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article How is an inclusive agenda possible in an excluding education system? Revisiting the Danish Dilemma Larsen, Tobias Colling ; Holloway, Jessica ; Hamre, Bjørn, ABINGDON, Routledge, 1049-1064, International journal of inclusive education, 10, 23, 2019-10-03, 1049-1064, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-05-06T11%3A00%3A09IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-eric_infor&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=How%20is%20an%20inclusive%20agenda%20possible%20in%20an%20excluding%20education%20system?%20Revisiting%20the%20Danish%20Dilemma&rft.jtitle=International%20journal%20of%20inclusive%20education&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Larsen,%20Tobias%20Colling&rft.aucorp=&rft.date=2019-10-03&rft.volume=23&rft.issue=10&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=1049&rft.epage=1064&rft.pages=1049-1064&rft.artnum=&rft.issn=1360-3116&rft.eissn=1464-5173&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1080/13603116.2019.1626497&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Routledge&rft.place=ABINGDON&rft.series=&rft.stitle=INT%20J%20INCLUSIVE%20EDUC&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Ceric_infor%3EEJ1225938%3C/eric_infor%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.56&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article Inclusion in New Zealand: The Potential and Possibilities of Sustainable Inclusive Change Through Utilising a Framework for Whole School Development McMaster, Christopher, Singapore, Springer Singapore, 239-253, New Zealand journal of educational studies, 2, 50, 2015-11, 239-253, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-05-06T11%3A01%3A37IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_eric_&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Inclusion%20in%20New%20Zealand:%20The%20Potential%20and%20Possibilities%20of%20Sustainable%20Inclusive%20Change%20Through%20Utilising%20a%20Framework%20for%20Whole%20School%20Development&rft.jtitle=New%20Zealand%20journal%20of%20educational%20studies&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=McMaster,%20Christopher&rft.aucorp=&rft.date=2015-11&rft.volume=50&rft.issue=2&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=239&rft.epage=253&rft.pages=239-253&rft.artnum=&rft.issn=0028-8276&rft.eissn=2199-4714&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1007/s40841-015-0010-3&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Springer%20Singapore&rft.place=Singapore&rft.series=&rft.stitle=NZ%20J%20Educ%20Stud&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cgale_eric_%3EA436847590%3C/gale_eric_%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.56&req.skin=primo&rft_pqid=1999440167&rft_galeid=A436847590&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article Profesjonsetiske perspektiver på læreres omtaler av elever Reidar Mosvold ; Frøydis Oma Ohnstad, Universitetsforlaget, 26-36, Norsk pedagogisk tidskrift, 1, 100, 2016-02-18, 26-36, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-05-06T11%3A02%3A56IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-idunn_cross&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Profesjonsetiske%20perspektiver%20p%C3%A5%C2%A0l%C3%A6reres%20omtaler%20av%20elever&rft.jtitle=Norsk%20pedagogisk%20tidskrift&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Reidar%20Mosvold&rft.aucorp=&rft.date=2016-02-18&rft.volume=100&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=26&rft.epage=36&rft.pages=26-36&rft.artnum=&rft.issn=0029-2052&rft.eissn=1504-2987&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.18261/issn.1504-2987-2016-01-04&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Universitetsforlaget&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cidunn_cross%3E66831664%3C/idunn_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.56&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Sakkyndighet med mål og mening: En analyse av sakkyndighetens institusjonaliserte kjennetegn; et grunnlag for refleksjon og endring Marianne Sandvik Tveitnes, University of Stavanger, Norway, 2018, isbn:9788276447668, http://hdl.handle.net/11250/2499868View online Article Interdiciplinary collaboration as a prerequisite for inclusive education Hedegaard-Sørensen, L., Riis Jensen, C & Børglum Tofteng, D.M, Book Chapter Kombinerte vansker – en utfordring for deltakelse Eilertsen, Ohna, Stein Erik; Simonsen, Eva, Kombinerte vansker – en utfordring for deltakelse, Oslo, Gyldendal, 123 sider, 2019, isbn:9788205525771, Book Chapter Profesjon og skjønn Grimen, H & Molander, Grimen, H & Molander, A, Profesjon og skjønn, Book Chapter Profesjon og kunnskap Grimen, H, F{arald Grimen og Anders Molander, Molander, Anders; Terum, Lars Inge, Profesjon og kunnskap, Oslo, Universitetsforl, 444 s., cop. 2008, 179-196, isbn:9788215008592, Book Chapter Forsking for spesialundervisning Haug, P., Rune Sarromaa Hausstätter (1972-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Hausstätter, Rune Sarromaa; Reindal, Solveig Magnus, Forsking for spesialundervisning, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 173 s., 2016, 23-36, isbn:978-82-02-49464-3, Book Chapter Kultur som mangfold og problem i barnehagen Kasin, Olav, Båtnes, Per Inge; Egden, Sissel, Kultur som mangfold og problem i barnehagen, Oslo, Gyldendal akademisk, 256 s., 2012, isbn:9788205423961, Book Chapter Med klasserommet som scene: En mikroetnografisk studie Pettersson, T, Postholm, May Britt, Med klasserommet som scene: En mikroetnografisk studie, Oslo, Universitetsforl, 242 s., cop. 2010, 176-191, isbn:978-82-15-01694-8, Book Inkludering : perspektiver i barnehagefaglige praksiser Anne-Lise Arnesen (1943-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Arnesen, Anne-Lise, Oslo, Universitetsforl, 302 s., cop. 2017, isbn:978-82-15-02789-0, Les: s. 19-35, s. 36-68 og s. 229-250 Book Chapter Spesialpedagogisk rådgivning i teori og praksis Tveitnes, M.S. & Simonsen, E, Befring, Edvard; Næss, Kari-Anne B.; Tangen, Reidun, Spesialpedagogisk rådgivning i teori og praksis, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 715 sider, 2019, isbn:978-82-02-59205-9, Book Chapter Læring i hetrogene klasser - nivådeling eller integrerte læringsfelleskap? Van der Kooij, K. S. & J. Pihl, Båtnes, Per Inge; Egden, Sissel, Læring i hetrogene klasser - nivådeling eller integrerte læringsfelleskap?, Oslo, Gyldendal akademisk, 256 s., 2012, isbn:9788205423961, Book Chapter Deltakende handlingsrom Ødegaard E., E., Berit Bae (1944-) (medarb./bidragsyter/forfatter), Korsvold, Tora,; Bae, Berit, Deltakende handlingsrom, Bergen, Fagbokforl, 201 s., cop. 2011, isbn:9788245009781, Book Chapter Klassifiseringens makt. Germeten, S., Øie, Anne; Haug, Peder; Madssen, Kjell-Arild,, Klassifiseringens makt., Oslo, Abstrakt forl, 297 s., 2008, 96-117, isbn:9788279352594, Book Chapter Underforstått likhet. Skolens håndtering av forskjeller i et flerkulturelt samfunn Liden, H., Vike, Halvard; Lidén, Hilde; Lien, Marianne, Underforstått likhet. Skolens håndtering av forskjeller i et flerkulturelt samfunn, Oslo, Universitetsforlaget, 209 s., cop. 2001, isbn:9788215000527; 8215000525, Book Chapter Profesjonsstudier - en introduksjon. Molander, A. og Terum, L.I., Oddvar E¡iksen, Harald Grimen, Cathrine Holst, Arne Maste-kaasa, Rune Slagstad, Jens-Christian Smeby, Steinar Stjernø og Ei-nar Øverby., Molander, Anders; Terum, Lars Inge, Profesjonsstudier - en introduksjon., Oslo, Universitetsforl, 444 s., cop. 2008, 13-26, isbn:9788215008592, Article Forskning og andre ferdigheter. Om videnskap, kundskap og konstruksjon, skepsis og sandhed. FoU i Praksis 2010. Kjørup, S. (2010), Book Chapter Inkludering i en mangfoldig skole – fra teori til praksis Tveitnes, Marianne Sandvik, Marianne Sandvik Tveitnes, Inkludering i en mangfoldig skole – fra teori til praksis, Fagbokforlaget, 2022, 24-49, isbn:978-82-450-4018-0, Book Chapter Introduksjon Bjørnrud, H. & Gjems, L., Introduksjon, Scandinavian University Press (Universitetsforlaget), 9-15, isbn:978-82-15-03229-0, https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/56817View online Book Chapter Lære gjennom praksisfellesskap i barnehage, skole og profesjonell virksomhet Gjems, L., Gjems, L., Lære gjennom praksisfellesskap i barnehage, skole og profesjonell virksomhet, 16-34, isbn:978-82-15-03229-0, https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/56817View online
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1