Emosjonelt og sosialt sårbare barn og ungdom (MSP325)
Emnet skal gi forståelse av hvilke forhold som bidrar til emosjonell og sosial sårbarhet, kjennetegn hos sårbare barn og unge, samt hvordan barnehage og skole kan tilrettelegge et best mulig læringsmiljø for disse.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Tilrettelegging av barnehages og skolens sosiale miljø for å fremme positiv sosial utvikling.
Emosjonelle vansker i et migrasjonsperspektiv.
Psykisk helse i barnehage og skole.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Etter fullført emne skal studentene ha kunnskaper om:
Forhold som fremmer positiv sosial og emosjonell utvikling, samt evne til å takle utfordringer
Forhold som kan gjøre barn og unge emosjonelt og sosialt sårbare
Utviklingsforløp hos emosjonelt og sosialt sårbare barn og hvordan kontekstuelle forhold kan påvirke dette forløpet
Forhold ved læringsmiljøet som er av særlig betydning for sårbare barn og unge
Sentral teori og empiri innenfor det aktuelle feltet
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studentene kunne:
Beskrive hvordan læringsmiljøet i barnehage og skole best kan tilrettelegges for sosialt og emosjonelt sårbare elever
Beskrive hvordan lærere kan etablere gode relasjoner til sårbare barn og unge
Beskrive hvordan en kan stimulere utvikling, selvregulering og adekvate mestringsstrategier hos barn og unge
Identifisere elever som trenger videre oppfølging for psykiske vansker
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal studentene ha:
En grunnleggende forståelse av hva emosjonell- og sosial sårbarhet innebærer, hvilke faktorer som bidrar til slik sårbarhet og hvordan positiv utvikling best kan stimuleres for emosjonelt og sosialt sårbare barn og unge i barnehage og skole
Evne til kritisk refleksjon i forhold til teori og empiri på feltet
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Exam system
Withdrawal deadline
Exam date
Individuell skriftlig oppgave
1/1
5 Dager
Bokstavkarakterer
Alle
Inspera assessment
06.11.2023
—
Omfang: 4500 ord (+/- 10 %). Skriftstørrelse 12, linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype). Studenter har ikke krav på nye veiledningstimer ved nytt eksamensforsøk/nytt opptak.
Studiet er underlagt løpende skikkethetsvurdering (ref. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-30-859Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning - Lovdata)
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatoriske arbeidskrav
Studentene skal utarbeide en individuell fagtekst på 2500 ord (+/- 10%). Den skriftlige fagtekst skal være basert på et tema valgt fra begge samlingene.
Studentene kan selv foreslå problemstilling for fagteksten, men det legges vekt på variasjon mellom problemstillingene. Problemstillingen skal godkjennes av emneansvarlig. Fagteksten baseres i hovedsak på pensumslitteraturen og skal være godt underbygget av forskning.
Vurdering av dette arbeidet vil være godkjent/ikke godkjent.
Det er obligatorisk tilstedeværelse på samlingene (80%).
Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte. Studiet legges opp med 2 samlinger på UiS på inntil 3 dager hver. Det forventes aktiv deltakelse på og mellom samlingene.
Canvas vil bli benyttet som digital læringsplattform.
Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400 - 450 timer.
Åpent for
Spesialpedagogikk - masterstudium
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Litteratur
Book Stress og mestring i skolen Bru, Edvin; Roland, Pål, Bergen, Fagbokforlaget, 226 sider, 2019, isbn:978-82-450-3285-7, Les kap 1, 2, 3, 4 Article School Readiness and Self-Regulation: A Developmental Psychobiological Approach Blair, Clancy ; Raver, C. Cybele, 711-31, Annual Review of Psychology, 1, 66, 2015-13, 711-731, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-09T10%3A07%3A05IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-annual_reviews&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:&rft.genre=article&rft.atitle=School%20Readiness%20and%20Self-Regulation:%20A%20Developmental%20Psychobiological%20Approach&rft.jtitle=Annual%20Review%20of%20Psychology&rft.btitle=&rft.aulast=Blair&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Blair,%20Clancy&rft.aucorp=&rft.date=2015-13&rft.volume=66&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=711&rft.epage=731&rft.pages=711-31&rft.artnum=&rft.issn=0066-4308&rft.eissn=1545-2085&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1146/annurev-psych-010814-015221&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cannual_reviews%3E10.1146/annurev-psych-010814-015221%3C/annual_reviews%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=158.39.218.206&req.skin=primo&rft_pqid=1647733123&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article The Three Pillars of Trauma-Informed Care Bath, H., Bloomington, Starr Global Learning Network (dba Reclaiming Youth International), 17-, Reclaiming children and youth, 3, 17, 2008-10-01, 17 https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-03-18T10%3A41%3A22IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=The%20Three%20Pillars%20of%20Trauma-Informed%20Care&rft.jtitle=Reclaiming%20children%20and%20youth&rft.au=Howard%20Bath&rft.date=2008-10-01&rft.volume=17&rft.issue=3&rft.spage=17&rft.pages=17-&rft.issn=1089-5701&rft.coden=RCYOFU&rft_id=info:doi/&rft.pub=Starr%20Global%20Learning%20Network%20(dba%20Reclaiming%20Youth%20International)&rft.place=Bloomington&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cproquest%3E1609912581%3C/proquest%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.140&req.skin=primo&rft_pqid=214193215View online Article Immigration, Acculturation, and Adaptation Berry, John W., 5-34, Applied Psychology, 1, 46, 1997-01-01, 5-34, https://bibsys-almaprimo.hosted.exlibrisgroup.com/primo-explore/fulldisplay?docid=TN_cdi_crossref_primary_10_1111_j_1464_0597_1997_tb01087_x&context=PC&vid=UBIS&lang=no_NO&search_scope=default_scope&adaptor=primo_central_multiple_fe&tab=default_tab&query=any,contains,Immigration,%20Acculturation,%20and%20Adaptation,AND&mode=advanced&pfilter=pfilter,exact,articles,AND&offset=0View online Book Relasjonen lærer og elev : avgjørende for elevenes læring og trivsel Drugli, May Britt, [Oslo], Cappelen Damm høyskoleforl, 132 s., 2012, isbn:9788202334949, Les kapittel 2, 5, 7 & 8 Book Psykisk Helse i Skolen Bru, E., Idsøe, E.C. & Øverland, K. (2016). Psykisk helse i skolen., [Oslo], Universitets forlaget, 178, 2016, isbn:9788215026015, Intro . Kap. 1, 2, 3, 4, 6, 7,8 s.1-171, og 13, 14, 15. s.257-299, (42 s): 213 s. Book Resilient classrooms : creating healthy environments for learning Doll, Beth,, Brehm, Katherine,; Zucker, Steven,, New York :, The Guilford Press, 1 volume ;, 2014., isbn:9781462513345 (pbk.) :, Les kapittel 1-4 Book Mangfold og mestring i barnehage og skole : migrasjon som risikofaktor og ressurs Fandrem, Hildegunn, Kristiansand, Høyskoleforl, 182 s., 2011, isbn:9788276348637, Les s. 80-91 & s. 111-128 Article Assessing Reasons for School Non-attendance Havik, Trude ; Bru, Edvin ; Ertesvåg, Sigrun K, ABINGDON, Routledge, 316-336, Scandinavian journal of educational research, 3, 59, 2015-05-04, 316-336, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-03-18T11%3A01%3A19IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest_webof&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Assessing%20Reasons%20for%20School%20Non-attendance&rft.jtitle=Scandinavian%20journal%20of%20educational%20research&rft.au=Havik,%20Trude&rft.date=2015-05-04&rft.volume=59&rft.issue=3&rft.spage=316&rft.epage=336&rft.pages=316-336&rft.issn=0031-3831&rft.eissn=1470-1170&rft_id=info:doi/10.1080/00313831.2014.904424&rft.pub=Routledge&rft.place=ABINGDON&rft.stitle=SCAND%20J%20EDUC%20RES&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cproquest_webof%3E2010812628%3C/proquest_webof%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.140&req.skin=primo&rft_pqid=2010812628View online Article Mental health among native and immigrant adolescents in Norway : the role of gender, age and urbanization Hildegunn Fandrem, Nova Science Publishers Inc, Advances in Sociology Research, 7, 2010, 159-174, Article Differentiation between school attendance problems: Why and How? Heyne, D., Gren-Landell, M., Melvin, G., Gentle-Genitty, C., Cognitive and Behavioral Practice, 1, 26, 2019, 8-34, https://doi.org/10.1016/j.cbpra.2018.03.006View online Article Bullying and PTSD Symptoms Idsoe, Thormod ; Dyregrov, Atle ; Idsoe, Ella, Boston, Springer US, 901-911, Journal of Abnormal Child Psychology, 6, 40, 2012-08, 901-911, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-09T10%3A34%3A22IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-springer_jour&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:&rft.genre=article&rft.atitle=Bullying%20and%20PTSD%20Symptoms&rft.jtitle=Journal%20of%20Abnormal%20Child%20Psychology&rft.btitle=&rft.aulast=Idsoe&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Idsoe,%20Thormod&rft.aucorp=&rft.date=2012-08&rft.volume=40&rft.issue=6&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=901&rft.epage=911&rft.pages=901-911&rft.artnum=&rft.issn=0091-0627&rft.eissn=1573-2835&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1007/s10802-012-9620-0&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Springer%20US&rft.place=Boston&rft.series=&rft.stitle=J%20Abnorm%20Child%20Psychol&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cspringer_jour%3E10.1007/s10802-012-9620-0%3C/springer_jour%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primo&rft_pqid=1031151104&rft_galeid=297754069&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article Emerging School Refusal: A School-Based Framework for Identifying Early Signs and Risk Factors Ingul, J. M., Havik, T., & Heyne, D., Cognitive and Behavioral Practice, 1, 26, 2019, https://doi.org/10.1016/j.cbpra.2018.03.005View online Book Chapter Hva kjennetegner de yngste barna i skolen: 1-7 klasseelever i et utviklingspsykologisk perspektiv. Klara Øverland, Peder Haug (1947-) (redaktør), Hva kjennetegner de yngste barna i skolen: 1-7 klasseelever i et utviklingspsykologisk perspektiv., Oslo, Cappelen Damm akademisk, 341 sider, [2021], 87-110, isbn:9788202659332, Article Acculturation isn't everything Lazarus, R., PSYCHOLOGY PRESS, 39-43, Applied Psychology-An International Review-Psychologie Appliquee-Revue Inte, 1, 46, 1997-01, 39-43, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-09T11%3A40%3A27IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-wos&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Acculturation%20isn%27t%20everything&rft.jtitle=Applied%20Psychology-An%20International%20Review-Psychologie%20Appliquee-Revue%20Inte&rft.btitle=&rft.aulast=Lazarus&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Lazarus,%20Rs&rft.aucorp=&rft.date=1997-01&rft.volume=46&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=39&rft.epage=43&rft.pages=39-43&rft.artnum=&rft.issn=0269-994X&rft.eissn=&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=PSYCHOLOGY%20PRESS&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cwos%3EA1997WK90600004%3C/wos%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Stress and emotion : a new synthesis Lazarus, Richard S., New York, Springer, XIV, 342 s., cop. 1999, isbn:978-0826-10261-4; 978-0826112507; 0826112501; 0826102611; 1853434566, Lazarus, R. S. (2006). Stress og følelser: en ny syntese. København: Akademisk forlag. Kap. 2, 3, 4, 5. Eller Lazarus, R. S. (2006). Stress and emotions: a new synthesis. Springer Publishing company. Kap. 2, 3, 4, 5, 6, (74 s) Report Promoting Children's Social and Emotional Development Through Preschool Boyd, J., Barnett, W. S., Bodrova, E., Leong, D. J. & Gomby, D., National Institute for Early Education Research, 2005, https://nieer.org/policy-issue/policy-report-promoting-childrens-social-and-emotional-development-through-preschool-educationView online Book Chapter The development of self-regulation in young children: Individual characteristics and environmental contexts McCabe, L. A, Baumeister, Roy F.; Vohs, Kathleen D., The development of self-regulation in young children: Individual characteristics and environmental contexts, New York, Guilford Press, XV, 574 s., c2004, s. 340-356, isbn:1572309911, Article Regulering som nøkkelbegrep og toleransevinduet som modell i en ny traumepsykologi Nordanger, Dag Øystein ; Braarud, Hanne Cecilie, Oslo :, Norsk psykologforening, 531-536, Tidsskrift for Norsk psykologforening, 7, 51, 2014, 531-536, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-09T11%3A46%3A25IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-noart&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Regulering%20som%20n%C3%B8kkelbegrep%20og%20toleransevinduet%20som%20modell%20i%20en%20ny%20traumepsykologi&rft.jtitle=Tidsskrift%20for%20Norsk%20psykologforening&rft.btitle=&rft.aulast=Nordanger&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Nordanger,%20Dag%20%C3%98ystein&rft.aucorp=&rft.date=2014&rft.volume=51&rft.issue=7&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=531&rft.epage=536&rft.pages=531-536&rft.artnum=&rft.issn=0332-6470&rft.eissn=&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cnoart%3E1400563217%3C/noart%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=83.243.190.40&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Behaviour in schools : [theory and practice for teachers] Porter, Louise, Maidenhead, Open University Press, xviii, 518 sider, 2014, isbn:9780335262724 (paperback); 0335262724 (paperback), Les kapittel 4, 6, 10, 11 & 12 Book Krisepedagogikk : hjelp til barn og ungdom i krise Raundalen, Magne, Schultz, Jon-Håkon, Oslo, Universitetsforl, 239 s., cop. 2006, isbn:8215009131; 9788215009131, kapittel 1 og 2 (s.13-58), kap. 4 (88-118), kap 6-7 (163-194). Book Chapter Resilience in context Riley, J., & Masten, A. S, Peters, Ray DeV.; Leadbeater, Bonnie J. Ross; McMahon, Robert J., Resilience in context, New York, Kluwer, XVIII, 201 s., c2005, 13-25, isbn:0306486555, Book Chapter Helse og helseatferd blant innvandrerungdom. Sam, D, Klepp, Knut-Inge,; Aarø, Leif Edvard,, Helse og helseatferd blant innvandrerungdom., Oslo, Universitetsforl, 225 s., 1997, 88-89, Boka finnes i ny 5. utg. (2023) http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2009011904034View online Book Utvikling, lek og læring i barnehagen : forskning og praksis Vibeke Glaser (1961-) (redaktør/forfatter), Glaser, Vibeke,; Størksen, Ingunn,; Drugli, May Britt,, Bergen, Fagbokforl, 548 s., 2018, isbn:978-82-450-2387-9, Les kapittel 3, 9 & 12 Article Mental health among Native and Immigrant Adolescents in Norway: The Role of Gender, Age and Urbanization. In: Jared. A. Jaworski (red.) Advances in Sociology Research, Volume 7. New York: Nova Science Publishers Inc. Fandrem, H., Sam., D.L. & Roland, E, Artikkel 18 s. https://www.jstor.org/stable/27734853View online Book Chapter The Role That Executive Function Plays in Learning and Adaptation Zelazo, .PD., Blair, C.B., & Willoughby, M.T, The Role That Executive Function Plays in Learning and Adaptation, NCER, 2016, 19-28, https://ies.ed.gov/ncer/pubs/20172000/View online Document På leit etter læringsmiljøet i barnehagen. En synteserapport fra Læringsmiljøsenteret ved Universitet i Stavanger. Evertsen, C., Tveitereid. K., Plischewski, H., Hancock, C. & Størksen, I. (2015)., 67 sider https://www.uis.no/nb/rapport-pa-leit-etter-laeringsmiljoet-i-barnehagenView online Book Øverland, K. (2021), Tanker, Følelser og livsmestring i ungdomstiden. Utviklingspsykologi, GLU 5-10 klasse. Kap. 5 i Elev i skolen 5-10 (Postholm, Haug, Krumsvik, Munthe, red) Peder Haug (1947-) (redaktør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 342 sider, [2021], isbn:9788202659349, Kapittel 5, s.113-136 Book Chapter Stress, cognition and health Cassidy, Tony, Stress, cognition and health, London, Routledge, 208 s., 1999, isbn:0415158125, Les kapittel 4 Document Kunnskapsgrunnlag- metoder for tidlig identifisering av risiko hos barn og unge Oslo, Helsedirektoratet, 90 s., 2011:1, 2018, https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/kunnskapsgrunnlag-metoder-for-tidlig-identifisering-av-risiko-hos-barn-og-unge/Kunnskapsgrunnlag%20%E2%80%93%20metoder%20for%20tidlig%20identifisering%20av%20risiko%20hos%20barn%20og%20unge.pdf/_/attachment/inline/d41f4072-ab66-4747-90e9-e9dcfe96ff65:ad36b31ca6167e7b8b1a61acab675effd970366a/Kunnskapsgrunnlag%20%E2%80%93%20metoder%20for%20tidlig%20identifisering%20av%20risiko%20hos%20barn%20og%20unge.pdfView online Book Chapter Adolescent mental health : prevention and intervention Ogden, Terje, Hagen, Kristine Amlund, Adolescent mental health : prevention and intervention, London, Routledge, XI, 237 sider, 2019, isbn:9781138239647, Les kapittel 4 & 5 Book School, Learning and Mental Health: A systematic review Gustafsson, Jan-Eric ; Allodi Westling, Mara ; Alin Åkerman, Britta ; Eriksson, Charli ; Eriksson, Lilly ; Fischbein, Siv ; Granlund, Mats ; Gustafsson, Per ; Ljungdahl, Sophia ; Ogden, Terje ; Persson, Roland S, 2010, isbn:9789171901385, http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hj:diva-41913View online Book Skolefravær : å forstå og håndtere skolefravær og skolevegring Havik, Trude, Oslo, Gyldendal akademisk, 197 s., 2018, isbn:978-82-05-50042-6, Book Sosiale og emosjonelle vansker : barnehagens og skolens møte med sårbare barn og unge Unni Vere Midthassel (1957-) (red./forfatter/forfatter (forord)), Midthassel, Unni Vere, Oslo, Universitetsforl, 184 s., cop. 2011, isbn:9788215017778, Les kapittel 2-4, 6 & 8 Book Psykisk helse i skolen Edvin Bru (1957-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Oslo, Universitetsforl, 304 s., cop. 2016, isbn:978-82-15-02601-5, kap 10-13 Book Stress og mestring i skolen Edvin Bru (1957-) (redaktør), Bergen, Fagbokforlaget, 226 sider, 2019, isbn:978-82-450-3285-7, kapittel 1 og 2 Book Emotion and adaptation Lazarus, Richard S., New York, Oxford University Press, XIII, 557 s., 1991, isbn:0195069943; 019509266X, Kap. 6. 36 s. Article Trivsel og oppvekst-barndom og ungdomstid. Oslo: Folkehelseinstituttet. Mathiesen K.S. m. fl. (2007)., https://fhi.brage.unit.no/fhi-xmlui/handle/11250/2996551View online Article Psykiske lidelser i Norge: Et folkehelseperspektiv. Oslo: Folkehelseinstituttet. Mykletun, A., Knudsen A.K. og Mathiesen, K.S. (2009)., https://www.fhi.no/publ/eldre/psykiske-lidelser-i-norge-et-folkeh/View online
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1