Pedagogikk II (PPU505)
Emnet gir innføring i historiske, filosofiske og samfunnsmessige perspektiver på danning, utdanning og oppdragelse. Det fokuserer videre på en rekke temaer som er sentrale for lærerens profesjonelle yrkesutøvelse og utvikling, inkludert pedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
PPU505
Versjon
2
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal du ha tilegnet deg:
Kunnskaper om:
- lærerens profesjonelle yrkesutøvelse og yrkesetiske spørsmål og dilemmaer
- lærerrollen med vekt på klasseledelse og et inkluderende læringsmiljø
- prinsipper for likeverdig og tilpasset opplæring
- elevenes rettigheter i henhold til opplæringsloven
- samiske forhold og samiske elevers rettigheter
- barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep
- hvilken betydning estetiske opplevelser og erfaringer kan ha for barn og unges identitetsutvikling
- pedagogikkens samfunnsoppgaver i historiske, filosofiske og samfunnsmessige perspektiver
Ferdigheter til å:
- reflektere over yrkesetiske dilemmaer knyttet til arbeidet med undervisning, og i det sosiale samspillet med elevene
- reflektere over etiske utfordringer og dilemmaer i et mangfoldig og flerkulturelt samfunn
- reflektere over kunstens og kulturens betydning for tilhørighet og identitet
- drøfte differensierte undervisningsopplegg opp mot tilpasset opplæring for ulike elevgrupper med vekt på menneskeverd, identitet og kulturelt mangfold
- identifisere særskilte behov og utfordringer hos barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep
- drøfte lærerrollen med utgangspunkt i ulike pedagogiske grunnsyn
- forstå endringer i lærer- og elevrollen ut fra historiske, filosofiske og samfunnsmessige perspektiver og å kunne reflektere over hvordan disse rollene endrer seg i takt med samfunnsutviklinga
- gjennomføre et selvstendig og avgrenset FoU-prosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse til å:
- reflektere kritisk omkring profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger og utfordringer
- bygge gode relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med kolleger og andre aktuelle aktører i skoleverk og kulturliv
- søke, behandle og vurdere informasjon, samt anvende resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid innenfor eget fagområde/egen praksis
- orientere deg i faglitteratur, utvikle relevante problemstillinger, utforske og drøfte disse kritisk i dialog med tradisjonelle forståelser i fagfeltet
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Oppgave og muntlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
FoU-oppgave (individuell) | 3/5 | Bokstavkarakterer | ||
Muntlig eksamen | 2/5 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Omfang oppgave 6000 ord (±10%)
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Kari Marie ManumFaglærer:
Sanna Pauliina Törmälä-TranbergFaglærer:
Kari Olene Oma RønnesFaglærer:
Kari Marie ManumStudiekoordinator:
Per-Erik PetersenArbeidsformer
Undervisnings- og læringsformene inkluderer forelesninger, seminarer, veiledning og digitale læringsmoduler. Seminarene vektlegger studentaktive arbeidsformer som studentbidrag, gruppearbeid, diskusjoner, problembasert oppgaveløsning og praktiske øvelser. Det legges opp til selvstendig studentarbeid mellom samlingene.
Undervisningen gjennomføres i hovedsak på digitale læringsplattformer, med en kombinasjon av synkrone og asynkrone aktiviteter, i tillegg til enkelte samlinger på campus hvert semester. Datoene for samlingene kunngjøres i god tid før semesterstart.
Emnet undervises hovedsakelig i vårsemesteret.