Emne

Inkluderende leke- og læringsmiljø 1 (SFP102)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

SFP102

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Gjennom dette emnet får studentene kjennskap til teorier og forskning som omhandler risiko- og beskyttelsesfaktorer i barns oppvekstmiljø. Fokuset er hvordan SFO og skole utgjør sentrale arenaer i barns liv og i samfunnet, og hvordan SFO er i en særlig god posisjon til å fremme barns utfoldelse i lek, utvikling av vennskap, opplevelser av glede og livsmestring. Studentene skal øke sin bevissthet omkring SFO som en vesentlig ressurs i skolens og lokalmiljøets helhetlige arbeid med å sikre en trygg og god oppvekst for alle barn.

Emnet handler dermed også om hvordan skole og SFO kan utvikle god kvalitet i samarbeid mellom sentrale aktører i barns oppvekstmiljø.

Opplæringsloven og retten til et trygt og godt skolemiljø gjelder også på SFO. Studentene vil gjennom dette emnet få inngående kjennskap til lovteksten og hvordan ansatte i skolen og på SFO kan bidra til å utvikle praksis som er i tråd med lovverket.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om risiko- og beskyttelsesfaktorer i barns oppvekstmiljø, herunder ulike former for utenforskap, krenkelser og mobbing
  • har kunnskap om aktuelle teorier og forskning på helhetlig arbeid med læringsmiljø
  • har kunnskap om sentrale lover og forskrifter som regulerer barns rettigheter i skole og SFO, herunder barns rett til medvirkning og deltakelse i et inkluderende miljø
  • har kunnskap om metodikk og verktøy som kan benyttes i skole og SFO for å sikre barns rettigheter til et trygt og inkluderende leke- og læringsmiljø

Ferdigheter

Studenten

  • kan legge til rette for gode fellesskapsopplevelser, mestring, samt leke- og læringsaktiviteter som fremmer barnas helse, trivsel og læring og opplevelsen av å være inkludert
  • kan samarbeide likeverdig og respektfullt med sentrale aktører i barns liv, så som foreldre, andre ansatte i skole og SFO og i lokalmiljøet
  • kan gjennomføre samtaler med barn på anerkjennende og respektfull måte
  • kan gjennom sin praksis forebygge at barn opplever utenforskap, krenkelser og mobbing
  • er sensitiv i møte med barn og fanger opp signaler på at barn ikke har det trygt og godt
  • iverksetter kunnskapsbaserte tiltak og samarbeider med andre når barn ikke har det trygt og godt

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i forskningsbasert kunnskap og bruker sin faglige kompetanse til å analysere og reflektere kritisk rundt egen praksis
  • kan samarbeide med andre og legge til rette for et helsefremmende miljø på SFO og skolen
  • kan anerkjenne og vise respekt for alle barn og fange opp signaler på at barn ikke ar det trygt og godt
  • kan vise faglig innsikt i og etisk refleksjon i sammenheng med eget arbeid og i møte med tema som barns rett til medvirkning, livsmestring og bærekraft
  • kan observere, planlegge og gjennomføre tiltak, samt evaluere og dokumentere tiltak i tråd med etiske krav og retningslinjer

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Hjemmeeksamen 1/1 5 Dager Bokstavkarakterer 04.11.2024


2500-3000 ord. Litteraturliste og innholdsfortegnelse kommer i tillegg.

Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Arbeidskrav, Tilstedeværelse på obligatorisk undervisning, Refleksjonslogg, Skriftlig arbeidskrav basert på case
  • Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent.
  • Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske- og digitale samlinger (25 % fravær tillates på fysiske samlinger og digitale samlinger. Utvidet fravær kan innvilges ved søknad).
  • Konsekvenser av ikke godkjente arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3.

Arbeidskrav

1 Refleksjonslogg (400-600 ord)

1 skriftlig arbeidskrav basert på drøftingen av en gitt case (1000 ord)

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Ida Risanger Sjursø

Praksiskoordinator:

Eli Marie Hoftun Kvæstad

Arbeidsformer

Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte.

Forelesninger, casediskusjoner, refleksjonslogger.

Arbeidsomfanget for et emne på 10 studiepoeng er stipulert til 270-300 timer.

Åpent for

Skolefritidspedagogikk - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Book Stress og mestring i skolen Edvin Bru (1957-) (redaktør), Bergen, Fagbokforlaget, 226 sider, 2019, isbn:978-82-450-3285-7, Side 19-46 er pensum Book Helhet og sammenheng på SFO Ødegård, Elin, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 116 sider, [2021], isbn:9788202687366, https://www.nb.no/search?q=oaiid:View online Book Skolers arbeid med elevenes psykososiale miljø. Gode strategier, harde nøtter og blinde flekker Ingunn Marie Eriksen, Oslo Metropolitan University - OsloMet: NOVA, 2015, isbn:9788278945704, https://hdl.handle.net/20.500.12199/5092View online Book Trygt og godt på SFO Gusfre, Kari Stamland, Sjursø, Ida Risanger, Oslo, Cappelen Damm Akademisk, 135 sider, 2021, isbn:9788202687380, Kapittel 1, 2 og 3 er pensum for samling 1 Book Den autoritative voksenrollen i barnehage og skole relasjonskvalitet, utfordrende atferd, mobbing og sosial emosjonell læring Roland, Pål, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 132 sider, [2021]; © 2021, isbn:9788202706357, Kapittel 7 er pensum for samling 1 Book Sammenheng og kontinuitet : samtaler om overganger i små barns liv Tveitereid, Kirsti, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 174 sider, 2019, isbn:978-82-02-63069-0, Kap. 7 og 8 er pensum Report Lek, Læring og ikke-pedagogikk for alle Christian Wendelborg, NTNU Samfunnsforskning AS, 2018, isbn:9788275705691, Kapittel 1 og 8 er pensum for samling 1 http://hdl.handle.net/11250/2579346View online Book Sårbare unge : nye perspektiver og tilnærminger Edvard Befring (1936-) (red./forfatter/forfatter av etterskrift/forfatter av forord), Befring, Edvard; Frønes, Ivar; Sørlie, Mari-Anne, Oslo, Gyldendal akademisk, 275 s., 2010, isbn:9788205396937, kap. 5 er pensum (side 75-85) Article Hva ser vi?» Om betydningen av den reflekterte observatør Frønes, Mona Halsaunet, Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 3, 38, 2020-07-01, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2024-04-25T10%3A23%3A26IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-crossref&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Hva%20ser%20vi?%C2%BB%20Om%20betydningen%20av%20den%20reflekterte%20observat%C3%B8r&rft.jtitle=Barn%20%E2%80%93%20forskning%20om%20barn%20og%20barndom%20i%20Norden&rft.au=Fr%C3%B8nes,%20Mona%20Halsaunet&rft.date=2020-07-01&rft.volume=38&rft.issue=3&rft.issn=2535-5449&rft.eissn=2535-5449&rft_id=info:doi/10.5324/barn.v38i3.3811&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Ccrossref%3E10_5324_barn_v38i3_3811%3C/crossref%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primoView online Book Trygt og godt på SFO Gusfre, Kari Stamland, Sjursø, Ida Risanger, Oslo, Cappelen Damm Akademisk, 135 sider, 2021, isbn:9788202687380, Kapittel 4, 5 og 6 er pensum for samling 2 Book Barnesamtaler : det anerkjennende samværet og samtalens betydning for barn med samspillsvansker Kinge, Emilie, Oslo, Gyldendal akademisk, 291 s., 2021, isbn:978-82-05-47388-1, Pass på at du bruker 2. utgave. (Boken finnes i 4 opplag av samme utgave.) Book Oppfølging etter mobbing : situert rehabilitering Finne, Johannes, Roland, Erling, Bergen, Fagbokforlaget, 230 sider, 2021, isbn:978-82-450-3701-2, Kapittel 14 er pensum (side 131-137) https://www.nb.no/search?q=oaiid:View online Article Systematisk oppfølging etter mobbing Grini, Nina ; Tharaldsen, Kjersti Balle, Bedre skole (trykt utg.), 4, 30, 2018, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2024-04-12T14%3A33%3A26IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-norart&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Systematisk%20oppf%C3%B8lging%20etter%20mobbing&rft.jtitle=Bedre%20skole%20(trykt%20utg.)&rft.au=Grini,%20Nina&rft.date=2018&rft.volume=30&rft.issue=4&rft.issn=0802-183X&rft_id=info:doi/&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cnorart%3E999921778692302201%3C/norart%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primoView online Book Trygt og godt på SFO Gusfre, Kari Stamland, Sjursø, Ida Risanger, Oslo, Cappelen Damm Akademisk, 135 sider, 2021, isbn:9788202687380, Kapittel 4, 5 og 6 er pensum for samling 2 Report Det må jo ha vært min skyld. En rapport om utenforskap hos barn og unge. Horn, S., Wetterhus, K., Brændhaugen, S. & Bratvold, B. (red.), 2020, https://vfb.no/content/uploads/2020/11/Utenforskapsrapport_sider_lavopplost.pdfView online Book Den autoritative voksenrollen i barnehage og skole relasjonskvalitet, utfordrende atferd, mobbing og sosial emosjonell læring Roland, Pål, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 132 sider, [2021]; © 2021, isbn:9788202706357, Kapittel 6 er pensum på samling 3 Book Stemmer i mobbesaker : resultater og erfaringer fra Stigma-prosjektet Janne Støen (1962-) (redaktør), Bergen, Fagbokforl, 234 s., 2018, isbn:9788245022155, Kap. 1 er på pensum
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1