Emne
Inkluderende leke- og læringsmiljø 2 (SFP303)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
SFP303
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Timeplan
Litteratur
Innhold
Emnet bygger videre på, og gå dypere inn i de ulike områdene i Inkluderende leke- og læringsmiljø 1. Gjennom emnet får studentene fordypning i teorier og forskning som vil gi studentene innsikt i hvordan helhetlig arbeid med inkluderende leke- og læringsmiljø kan tilrettelegges. Studentene vil få både dybde- og breddekunnskap innenfor sentrale faktorer i barns oppvekstmijø som virker beskyttende og som kan utgjøre risiko for utenforskap, krenkelser og mobbing. Utvikling av en autoritativ voksenstil, sensitivitet og anerkjennelse av barns livsverden står sentralt innenfor bekyttelsesfaktorer. Inngåeende kunnskap om utenforskap, krenkelser og mobbing og bakenforliggende individuelle og kollektive mekanismer, samt tiltak for å forebygge, avdekke og håndtere dette, er sentralt i emnet.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av
Kunnskap
Studenten
- Har bred teoretisk kunnskap om hva helhetlig arbeid med inkluderende leke- og læringsmijø innebærer
- har bred teoretisk kunnskap om den autoritative voksenstilen og kvalitet i interaksjoner mellom voksne og barn
- har teoretisk kunnskap om utenforskap, krenkelser og mobbing
- har kunnskap om effektive tiltak for å forebygge, avdekke og håndtere saker der barn ikke har det trygt og godt på SFO/skolen
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over egen rolle, og samarbeide med barn og andre aktører i det helhetlige arbeidet med å utvikle inkluderende leke- og læringsmiljø for alle barn
- Kan mestre å være en autoritativ voksen, og opptrer sensitivt og anerkjennende i interaksjoner med barn på SFO og skole
- kan aktivt forebygge at barn opplever utenforskap, krenkelser og mobbing
- kan avdekke og håndtere situasjoner der barn opplever utenforskap, krenkelser og mobbing
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for et inkluderende leke- og læringsmiljø som fremmer barns helse, trivsel og læring
- har kunnskap om forskningsbaserte strategier og tiltak som kan tas i bruk for å forebygge, avdekke og håndtere negative situasjoner i leke- og læringsmiljøet
- kan samarbeide respektfullt med barn, foreldre og andre sentrale aktører i barns liv
- kan bruke sin faglige kompetanse til å analysere og reflektere kritisk omkring egen rolle og praksis
Forkunnskapskrav
Inkluderende leke- og læringsmiljø 1 (SFP102)
Eksamen / vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Obligatorisk arbeidskrav må være godkjent.
- Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske- og digitale samlinger (25 % fravær tillates på fysiske samlinger og digitale samlinger. Utvidet fravær kan innvilges ved søknad).
- Konsekvenser av ikke godkjente arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3.
Arbeidskrav
- Observasjonslogg med kommentar, 400-600 ord
- Fagtekst 800-1000 ord knyttet til praksisperioden
Arbeidsformer
Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte.
Forelesninger, casediskusjoner, refleksjonslogger.
Arbeidsomfanget for et emne på 10 studiepoeng er stipulert til 270-300 timer.
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1