Emnet skal bidra til barnehagebasert kompetanseutvikling hvor veiledning i praksis for studenter og nyutdannede barnehagelærere blir en del av barnehagens faglige utviklingsarbeid.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Innholdet i emnet er profesjonsrettet og sikter mot å utvikle studentene (på emnets) profesjonsidentitet - og kunnskap om rollen som praksislærere for barnehagelærerstudenter som deltakere i et forsknings- og utviklingsorientert profesjonsfelleskap ved egen barnehage. Veiledning og observasjon betraktes som et medierende redskap for barnehagelærer studenters læring i praksis. Profesjonsveiledning for nyutdannede barnehagelærere blir også tematisert. Emnet tilsvarer 1. del i PVE100, og studentene kan søke om å få dette godskrevet, og om opptak til vårsemesteret på PVE 100.
Emnet er forankret i et sosiokulturelt perspektiv på læring med intensjoner om et lærende felleskap som involverer alle parter slik det kommer til uttrykk i avtale om Universitetsbarnehagesamarbeidet: «Ved å prøve ut nye former for samarbeid knyttet til både praksisopplæring og utvikling av felles prosjekter, skal vi sammen være «lærende» og videreutvikle både praksis, forskningssamarbeid og barnehagelærerutdanning».
Fullført og bestått eksamen i studieemnet kvalifiserer for veiledningsoppgaver som praksislærer i barnehagelærerutdanningene.
Emnet er ryddet i tre hovedtema:
1) Veiledning, kommunikasjon og samspill, 2) Barnelærerarbeidet, kunnskap om barn og barnesyn 3) Det profesjonelle fellesskapet, læring utvikling og samhandling.
De tre temaene er overlappende, og må sees i lys av hverandre. FoU-arbeid vil være integrert i alle tre. Arbeidet med det teoretiske fagstoffet og praktisering av ulike læringsformer vil ta utgangpunkt i situasjoner fra praksisfeltet/egen barnehage.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende:
Kunnskap
Studenten
har kunnskaper om universitetsbarnehageprosjektet og sentrale styringsdokumenter knyttet til praksisopplæring
har kunnskaper om profesjonskvalifisering, - utøvelse og -etikk
har kunnskaper om veiledning som redskap i læringsarbeid
har kunnskaper om ulike forskningsmetoder i FoU-arbeid
Ferdigheter
Kandidaten
kan analysere og utvikle barnehagebaserte planer for praksisopplæring med utgangspunkt i nasjonale og lokale føringer
kan i samarbeid med studentene planlegge, gjennomføre og vurdere ulike oppgaver og didaktiske planer
kan designe ulike læringsmøter for og med studenter
kan dokumentere og vurdere studenters utvikling og læring individuelt og i gruppe
kan selvstendig og i samarbeid med kolleger kunne planlegge, gjennomføre, analysere og forholde seg kritisk til FoU- arbeid
kan vurdere og kommentere egen utvikling som praksislærer
Generell kompetanse
Kandidaten
kan analysere og vurdere praksisopplæring i lys av profesjonsetiske perspektiver og sentrale styringsdokumenter
kan være en aktiv deltaker og kompetent bidragsyter i FoU-samarbeid mellom universitet og barnehage
Forkunnskapskrav
Barnehagelærerutdanning
Anbefalte forkunnskaper
Barnehagelærerutdanning eller tilsvarende godkjent utdanning på minimum bachelornivå.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Exam system
Withdrawal deadline
Exam date
FOU-oppgave, gruppebasert
6/10
1 Semestre
Bestått/ Ikke bestått
Alle
Inspera assessment
—
—
Muntlig presentasjon av FOU-arbeid, gruppebasert
4/10
1 Timer
Bestått/ Ikke bestått
Ingen hjelpemidler tillatt
—
—
—
FoU-oppgaven (omfang ca. 5000 ord) knyttes til barnehagens egne FoU prosjekter innen praksisopplæring og profesjonsutvikling. Den skal være godkjent før muntlig presentasjon.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
80 % deltakelse på samlinger, Individuell refleksjonstekst, Individuell skriftlig respons på refleksjonstekst, I gruppe: skriftlig plan for FOU-arbeid, I gruppe: muntlig presentasjon av FOU-arbeid
Obligatoriske aktiviteter som må være gjennomført for å få godkjent studiet:
- 80 % deltakelse på samlinger
- Individuell refleksjonstekst knyttet til en fellessamling
- Individuell skriftlig respons på andre deltakeres refleksjonstekst
- I gruppe: Skriftlig plan for Fou-arbeid i tilknytning til praksisopplæring
- I gruppe: Muntlig presentasjon av Fou-arbeid knyttet til praksisopplæring
For barnehage gjelder også
- Planlegge (koreografere) og gjennomføre et læringsmøte for studenter i praksis. Sammen med faglærere på UiA.
Alle obligatoriske aktiviteter skal være innfridd for å få godkjent studiet.
Det vil bli lagt til rette for varierte og deltakende arbeidsmåter som skal fremme læringsutbytteformuleringene, forelesninger, diskusjoner, praktiske øvelser, arbeid i basisgrupper og andre typer grupper.
Overlapping
Emne
Reduksjon (SP)
Profesjonsveiledning i utdanning og yrke (PVE100_1)
,
Barnehagebasert praksislærerutdanning (VBU100_1)
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Litteratur
Book Fordi vi er mennesker : en bok om samarbeidets etikk Eide, Solveig Botnen, Grelland, Hans Herlof; Kristiansen, Aslaug; Sævareid, Hans Inge; Aasland, Dag Gjerløw, Bergen, Fagbokforlaget, 180 sider, 2022, isbn:978-82-450-4098-2, Kap.1-10 (101 sider) Kap 13 (10 sider) Book Chapter Veiledning som didaktiske møter Hansen, B. & Østrem, S., Knut Rune Olsen, Olsen, Knut Rune; Høihilder, Eli Kari, Veiledning som didaktiske møter, [Oslo], Pedlex norsk skoleinformasjon, 141 s., cop. 2010, 56-69, isbn:9788278416372, Kompendie. Book Praksisboka : slik lykkes du i praksisstudiene Jonsmoen, Kari Mari, Greek, Marit, Oslo, Gyldendal akademisk, 157 s., 2016, isbn:978-82-05-49087-1, Kap. 5 (5 sider). Kompendie. Book Chapter Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer? Kristiansen, A., Solveig Botnen Eide, Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?, Oslo, Gyldendal akademisk, 166 s., 2008, 59-72, isbn:978-82-05-38084-4, (11 sider). Kompendie. Book Kommunikasjon og veiledning : en innføring i Gregory Batesons kommunikasjonsteori - med historier fra veiledningspraksis Ulleberg, Inger, Oslo, Universitetsforl, 193 s., cop. 2014, isbn:9788215023342, S. 15-182 (167 sider). Book Chapter Kommunikasjon Kvernbekk, T., Strand, Torill; Kvamme, Ole Andreas; Kvernbekk, Tone, Kommunikasjon, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 428 s., 2016, 177-188, isbn:978-82-02-49466-7, Kompendie. Article Det er en fremmed tanke å skulle ha studentene for seg selv Mette Hvalby ; Jorunn Thortveit, Western Norway University of Applied Sciences, Nordvei, 1, 7, 2022-03-01, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-04-28T12%3A38%3A16IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-doaj&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Det%20er%20en%20fremmed%20tanke%20%C3%A5%20skulle%20ha%20studentene%20for%20seg%20selv&rft.jtitle=Nordvei&rft.au=Mette%20Hvalby&rft.date=2022-03-01&rft.volume=7&rft.issue=1&rft.eissn=2535-3047&rft_id=info:doi/10.15845/ntvp.v7i1.3465&rft.pub=Western%20Norway%20University%20of%20Applied%20Sciences&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cdoaj%3Eoai_doaj_org_article_7659afa9ebcf4a98bc47cca6938e131c%3C/doaj%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.125&req.skin=primoView online Book Chapter Personalets hjertesaker for barna - personlige og pedagogiske intensjoner Marit Alvestad (1957-) (redaktør), Personalets hjertesaker for barna - personlige og pedagogiske intensjoner, Oslo, Universitetsforlaget, 151 sider, [2021], 44-57, isbn:9788215050294, https://www.nb.no/search?q=oaiid:View online Book Levende tradisjoner i profesjonsveiledning Skagen, Kaare, [Oslo], Kolofon forlag, 220 sider, 2021, isbn:9788230021545, Kap.1-5 (s.11-106) kap.8-10 (s.122-209) Book Chapter Det første en blir blind på er øynene: Den langsomme prosessen mot en observasjonsbasert veiledning. Abrahamsen, G., Søndenå, Kari; Brekke, Mary, Det første en blir blind på er øynene: Den langsomme prosessen mot en observasjonsbasert veiledning., Oslo, Universitetsforl, 212 s., cop. 2009, 60-75, isbn:978-82-15-01374-9, (15 sider). Kompendie. Book Små barns læring : møter mellom barn og voksne i barnehagen Johansson, Eva, Jahr, Mette-Cathrine, Oslo, Gyldendal akademisk, 231 s., 2013, isbn:978-82-05-43115-7, S. 56 -79. Kompendie. Book Chapter «Nei! Jeg vil ikke». Hvordan forstå barns motstand i barnehagen som en del av deres danning til demokrati? Seland, M., Greve, Anne; Mørreaunet, Sissel; Winger, Nina, «Nei! Jeg vil ikke». Hvordan forstå barns motstand i barnehagen som en del av deres danning til demokrati?, Bergen, Fagbokforl, 277 s., cop. 2013, 163-174, isbn:9788245012811, (9 sider). Kompendie. Book Chapter Læring i et sosiokulturelt perspektiv Säljö, R., Säljö, Roger, Gilje, Øystein; Goveia, Ingvill Christina, Læring i et sosiokulturelt perspektiv, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 193 s., 2016, isbn:978-82-02-51017-6, Kap. 1, 6, 7 og 8 (75 sider). Book Chapter På den andre siden av ingensteds: Improvisasjon, kreativitet og ansvar for den Andre. Steinsholt, K., Juul, Randi; Sommerro, Henning; Steinsholt, Kjetil,, På den andre siden av ingensteds: Improvisasjon, kreativitet og ansvar for den Andre., [Oslo], Damm, 331 s., c2006, 23-43, isbn:8204128649; 9788204128645, (20 sider). Kompendie. Website Førskolelæreres profesjonsspråk. Eik, L. T., FoU i praksis 2013 conference proceedings, 01.03.2014, https://utdanningsforskning.no/artikler/forskolelareres-profesjonssprak/View online Website Barnehagelærerrollen i et profesjonsperspektiv – et kunnskapsgrunnlag Ekspertgruppa om lærerrollen, Kunnskapsdepartementet, 2016, https://www.regjeringen.no/contentassets/f78959abbdc54b0497a8716ab2cbbb63/barnehagelarerrollen-i-et-profesjonsperspektiv.pdfView online Document Lærerutdanning 2025 Nasjonal strategi for kvalitet og samarbeid i lærerutdanningene Kunnskapsdepartementet, Kunnskapsdepartementet, 2019, https://www.regjeringen.no/contentassets/d0c1da83bce94e2da21d5f631bbae817/kd_nasjonal-strategi-for-larerutdanningene_nett.pdfView online Book Chapter Ny i barnehagelærerprofesjonen – vilkår for profesjonell identitetsutvikling i møte med et arbeidsfellesskap Tungland, I. B. E., Berge, Anita,; Johansson, Eva, Ny i barnehagelærerprofesjonen – vilkår for profesjonell identitetsutvikling i møte med et arbeidsfellesskap, Oslo, Universitetsforl, 258 s., cop. 2017, 185-198, isbn:978-82-15-02680-0, (12 sider). Kompendie. Article Partnerbarnehagens praksisfellesskap – læringskultur og barnehagelærerstudenters profesjonelle utvikling Vala, Heidi Østland ; Sell, Ingunn Sælid, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 118-133, Nordisk Tidsskrift for Utdanning og Praksis, 1, 14, 2020, 118-133, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-11-03T01%3A15%3A29IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-doaj_&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Partnerbarnehagens%20praksisfellesskap%20%E2%80%93%20l%C3%A6ringskultur%20og%20barnehagel%C3%A6rerstudenters%20profesjonelle%20utvikling&rft.jtitle=Nordisk%20Tidsskrift%20for%20Utdanning%20og%20Praksis&rft.btitle=&rft.aulast=Vala,%20Sell&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=%C3%98stland,%20S%C3%A6lid&rft.ausuffix=&rft.au=Vala,%20Heidi%20%C3%98stland&rft.aucorp=&rft.date=2020&rft.volume=14&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=118&rft.epage=133&rft.pages=118-133&rft.artnum=&rft.issn=2535-7697&rft.eissn=&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.23865/up.v14.2068&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Cappelen%20Damm%20Akademisk%20NOASP&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cdoaj_%3Eoai_doaj_org_article_ff1f2b3a9b994b0c86d630d050e96106%3C/doaj_%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.140&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Chapter Barnehageutvikling Tungland Inger Benny Espedal, Barnehageutvikling, Oslo, Universitetsforlaget, 2022, ?-?, isbn:9788215050300, Kapittel 7 i boka: Barnehageutvikling som gis ut på Universitetsforlaget 05.08.2022 Book Chapter Endringsarbeid Eik, Liv Torunn, Steinnes, Gerd Sylvi; Ødegård, Elin, Endringsarbeid, Bergen, Fagbokforlaget, 180 sider, [2020], 65-80, isbn:9788245022605, Book Aksjonsforskning på mange vis : forsknings- og utviklingsarbeid i barnehagen Gotvassli, Kjell Aage, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 230 sider, 2019, isbn:978-82-02-61298-6, Book Aksjonsforskning i skole og utdanning Tom Tiller (1945-) (red.), Kristiansand, Høyskoleforl, 252 s., 2004, isbn:8276345387,
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1