Norsk 2, trinn 8-13, tekstarbeid i norskfaget (VNO210)
Tekstarbeid i norskfaget (30 stp.) er kombinert nettbasert og samlingsbasert videreutdanning innen Kompetanse for kvalitet, retta mot lærere som underviser i norsk på 8.-13. trinn og som har mindre enn 60 stp. i norsk. Formålet med studiet er å styrke lærernes norskfaglige kompetanse knyttet til lesing, skriving og muntlighet i tråd med Kunnskapsløftet 2020 og utvikle deres forståelse av norskfaget som et tekstfag. Det forventes oppmøte til de fysiske samlingene.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
I norskfaget er vi særlig opptatt av tekster og tekstarbeid. Vi leser skjønnlitteratur, sakprosa, multimodale og digitale tekster, vi snakker om tekstene og vi skriver om tekstene. Dette gjør vi i flere fag, men i norskfaget står selve tekstligheten i forgrunnen, og vi interesserer oss for form, språk og struktur. Målet med dette studiet er å utvikle studentenes norskfaglige lese- og skrivekompetanse på en måte som er nært knyttet til praksis, gjennom å utforske norskfaglige måter å lese, skrive, analysere og snakke om tekster på. Studiet skal tilføre nye perspektiver på tekstarbeidet, gi fordypning i læreplan og støtte til utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse. Studiet vil være forankret i nyere forskning.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Den ferdig utdannede kandidaten skal ha kunnskap om:
literacy-begrepet; fagovergripende og fagspesifikk lesing, skriving og muntlighet
tekster i norskfaget; skjønnlitteratur, sakprosa, multimodale og digitale tekster
retoriske tilnærminger til tekst
utforskende og dialogisk undervisning
læreplanen som helhet
Ferdigheter:
Den ferdige utdannende kandidaten skal kunne:
analysere og drøfte tekster i norskfaget; skjønnlitteratur, sakprosa, multimodale tekster
anvende teorier om utforskende og dialogisk undervisning i didaktiske refleksjoner om norskfaglig lesing, skriving og muntlighet
reflektere over hvordan planlegge og gjennomføre gode vurderingssituasjoner
utnytte norskdidaktiske muligheter i digitale verktøy og digitale design
tolke og operasjonalisere grunnleggende verdier og prinsipper i gjeldende læreplan
Generell kompetanse:
Den ferdige utdannede kandidaten skal kunne:
formulere seg godt faglig, både muntlig og skriftlig
legge til rette for utforskende og engasjerende tekstarbeid i norsk
planlegge, gjennomføre og vurdere elevers norskfaglige tekstarbeid
reflektere over egen undervisning i lys av forskningsbasert kunnskap og gjeldende styringsdokumenter
Forkunnskapskrav
Studentene må ha fullført lærerutdanning fra høyskole eller universitet, der minimum 30 stp. norsk eller nordisk inngår. Studenten må være i jobb som lærer.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Exam system
Withdrawal deadline
Exam date
Hjemmeeksamen
1/1
2 Uker
Bokstavkarakterer
Alle
—
22.04.2024
—
Hjemmeeksamen. 2 uker. Alle hjelpemidler tillatt. Gradert karakter A-F.
Studenter som velger å avslutte studiet etter et semester, gis mulighet til å ta eksamen i 15 stp. høst 2023.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Innlevering av to fagtekster (høst), To refleksjonsnotat (500 ord) (høst), Liste over selvvalgt litteratur (høst), Innlevering av to fagtekster (vår), Et refleksjonsnotat (500 ord) (vår), Kunnskapsdeling på egen skole (vår), Liste over selvvalgt litteratur (vår)
Obligatorisk aktivitet som må være godkjent skal angis og begrunnes. Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 3-8 nr. 3.
Høst:
Innlevering av to fagtekster (den første på 2000 ord +/- 10%, og den andre på 3500 ord +/- 10%). En på bokmål og en på nynorsk
To refleksjonsnotat på 500 ord. Et på nynorsk og et på bokmål
Innlevering av liste over selvvalgt litteratur, ca. 200 sider. (I tillegg vil ca. 800 sider være obligatorisk litteratur.)
Vår:
Innlevering av to fagtekster (den første på 2000 ord +/- 10%, og den andre på 3500 ord +/- 10%).
Et refleksjonsnotat på 500 ord
Kunnskapsdeling på egen skole
Innlevering av liste over selvvalgt litteratur, ca. 100 sider. (I tillegg vil ca. 900 sider være obligatorisk litteratur.)
Studenten velger selv målform på arbeidskravene
Lærere som har hatt fritak fra vurdering i sidemål, kan levere alle arbeidskrav høst og vår på selvvalgt målform.
Varierte arbeidsformer som omfatter forelesninger, ulike former for gruppearbeid, tekstseminar og veiledning individuelt og i grupper. Studentene skal skrive refleksjonsnotater og kortere tekster knyttet til studiet og feltarbeid på egen arbeidsplass. Mellom samlingen vil det være kommunikasjon mellom faglærere og studenter på læringsplattformer CANVAS. Studiet vil gjøre nytte av at Universitetet i Stavanger har et Didaktisk digitalt verksted (DDV) som kan gi innføring i ulike digitale verktøy og ressurser til bruk i klasserommet.
Praksis
Studentene er i lærerjobb.
Åpent for
Ikke åpent for privatister.
Studentene er i lærerjobb.
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Litteratur
Book Chapter Retorikk og muntlig kreativitet Bakken, J., Kverndokken, Kåre, Retorikk og muntlig kreativitet, Bergen, Fagbokforl, 356 s., cop. 2016, 35-49, isbn:978-82-450-1799-1, Article Lesestrategier – en kunnskapsoversikt Brevik, L. M., Tengberg, M., Ekström, L., Utdanningsforbundet, Oslo, Bedre skole, Bedre skole :, 1, 31, 2019, 62-69, https://www.utdanningsnytt.no/files/2020/07/08/BS0119-WEB.pdfView online Book Chapter Vurdering av muntlighet i klasserommet Fjørtoft, H., Henning Fjørtoft, Kverndokken, Kåre, Vurdering av muntlighet i klasserommet, Bergen, Fagbokforl, 356 s., cop. 2016, 119-135, isbn:978-82-450-1799-1, Book Andvake : forteljing Fosse, J., Oslo, Samlaget, 74 s., 2007, isbn:978-82-521-7056-6, Book Dikt Hassan, Y., [Oslo], Cappelen Damm, 169 s., 2014, s. 5-10, 12-17, 19-20 Book Solaris korrigert : dikt Rimbereid, Ø., [Oslo], Gyldendal, 73 s., 2004, isbn:8205332355, Utdrag, s. 9-18 Article Teaching Disciplinary Literacy to Adolescents: Rethinking Content-Area Literacy Shanahan, T. og Shanahan, C., Harvard University. Graduate School of Education, (issuing body.), [Cambridge, Mass. :, Harvard University etc, 1 online resource (volumes) :, Harvard educational review, 1, 78, 2008, 40-59, https://www.proquest.com/docview/212267873/fulltextPDF/37FD7897E6C3432EPQ/5?accountid=136945View online Article Leseopplæring og fagenes literacy Skaftun, A., Cappelen Damm Akademisk NOASP, 1-15, Nordic journal of literacy research, 1, 2015-12-07, 1-15, https://nordicliteracy.net/index.php/njlr/article/view/170/147View online Book Temainnganger til norskfaget : ei verktøykasse for klasserommet Sæther, Vibeke, Melvold, Anita; Sæther, Vibeke, Bergen, Fagbokforlaget, [2020], isbn:9788245033847, Utdrag: s. 15-37 Book Litteraturdidaktikk Skaftun, Atle, Michelsen, Per Arne, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 248 s., 2017, isbn:978-82-02-31853-6, Book Chapter Kapittel 3 Muntlighet Blikstad-Balas, Marte, Roe, Astrid, Kapittel 3 Muntlighet, Oslo, Universitetsforlaget, 221 sider, [2020], 69-90, isbn:978-82-15-03306-8, Book Chapter Inn i norskfaget? Litterære samtaler som faglig praksis Gourvennec, A. F.; Nielsen, I. og A. Skaftun, Skriv! Les!, Atle Skaftun (1967-) (redaktør), Inn i norskfaget? Litterære samtaler som faglig praksis, Bergen, Fagbokforl, 319 s., cop. 2014, 27-45, isbn:9788232103812, https://www.nb.no/search?q=oaiid:View online Book Chapter Et fag i strid med seg selv? Aase, Laila, Aase, Laila; Bakken, Jonas; Bjerke, Christian; Fodstad, Lars August; Hognestad, Jan K.; Igland, Mari-Ann; Zahid, Sarah; Sæten, Nanna Lilletvedt; Sørhaug, Ole; Slettholm, Markus; Talsethagen, Astrid Syse; Nyhus, Jorunn Øveland; Valand, Siv Sørås; Brendehaug, Irene; Furevikstrand, Tor Egil; Berge, Kjell Lars; Nome, Sture; Aasen, Arne Johannes, Et fag i strid med seg selv?, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 230 sider, [2019], 13-26, isbn:978-82-450-3326-7, https://www.nb.no/search?q=oaiid:View online Book Chapter Hva er nytt i det fornyede norskfaget? Bakken, Jonas, Aase, Laila; Bakken, Jonas; Bjerke, Christian; Fodstad, Lars August; Hognestad, Jan K.; Igland, Mari-Ann; Zahid, Sarah; Sæten, Nanna Lilletvedt; Sørhaug, Ole; Slettholm, Markus; Talsethagen, Astrid Syse; Nyhus, Jorunn Øveland; Valand, Siv Sørås; Brendehaug, Irene; Furevikstrand, Tor Egil; Berge, Kjell Lars; Nome, Sture; Aasen, Arne Johannes, Hva er nytt i det fornyede norskfaget?, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 230 sider, [2019], 27-46, isbn:978-82-450-3326-7, https://www.nb.no/search?q=oaiid:View online Book Chapter Brønnen Jacobsen, Roy, Jacobsen, Roy, Brønnen, [Oslo], Cappelen, 153 s., 2001, 111-113, isbn:8202202094; 8202219493, Book Chapter To fjernsyn Ulven, Tor, Ulven, Tor, Morten Moi (1955-) (red.), To fjernsyn, [Oslo], Gyldendal, 508 s., 2000, 242-242, isbn:8205271089; 8252536166, https://www.nb.no/items/298c7852978e98ec6835563f8736d186View online Poem 170 Kaizers orchestra, https://genius.com/Kaizers-orchestra-170-lyricsView online Book Chapter Kunsten å myrde Sandel, Cora, Sandel, Cora, Janneken Øverland (1946-) (red./redaktør/forfatter av etterskrift), Kunsten å myrde, Oslo, Gyldendal, 189 s., 1995, 59-64, isbn:8205228566, https://www.nb.no/items/ecb92d34deefbef0388a2982ff64c7ddView online Poem Sommar i hekken Svein Tang Wa, https://www.vamp.no/tekstene/View online Book Chapter Foran loven Kafka, F., Kafka, Franz, Paul Gjesdahl (1893-1969) (oversetter), Foran loven, Oslo, Gyldendal, 189 s., 1989, 171-173, isbn:8205180210, Utdrag fra "Foran loven står en dørvokter". https://www.nb.no/items/1c86db23b78cd83fc53d3dc45d3e6c95View online Poem Månemannen Hovland, Ingvar og Øyvind Staveland, https://www.vamp.no/tekstene/View online Book Vente på fuglen : noveller Grytten, Frode, Oslo, Kagge, 207 s., cop. 2014, isbn:9788248914624, Et utvalg noveller Poem Digte Obstfelder, Sigbjørn, Hilde Bøe (1970-) (edt), [Oslo], Det norske språk- og litteraturselskap; Bokselskapno, 1 fil, 2010, isbn:978-82-93134-74-9; 978-82-93134-73-2; 978-82-93134-75-6, s. 15-16 http://www.bokselskap.no/boker/digte/tittelsideView online Poem Min framtid Södergran, Edith, [Oslo], Den norske lyrikklubben, 172 s., 1998, isbn:8252535860, s. 155 https://www.nb.no/items/348fd72a5c324cc263feb883af0daadaView online Poem Til eit Astrup-bilete Hauge, Olav H., Oslo, Samlaget, 307 s., 1993, isbn:8252140815, s. 179 https://www.nb.no/items/77e0ded1b13cc22696af2c9d5bb1f8d4View online Book Chapter Novelle Solstad, Dag, Solstad, Dag, Novelle, Oslo, Oktober, 116 s., 1994, 61-62, isbn:8270946664, https://www.nb.no/items/8fdef81adc49a7cb2c1f05261b6e9b33View online Book Chapter Hjemkomst Kjærstad, Jan, Steinar Gimnes (1939-) (redaktør/forfatter av forord), Hjemkomst, Oslo, Cappelen, 420 s., 1997, 365-375, isbn:82-02-16371-4; 82-02-17109-1; 978-82-02-16371-4; 82-02-17109-1, https://www.nb.no/search?q=oaiid:View online Article Teksten som problem i 8A. Affinitet og tiltrekningskraft i samtaler om «Brønnen Margrethe Sønneland ; Atle Skaftun, University of Oslo, Acta didactica Norge, 2, 11, 2017-11-01, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-08-04T14%3A23%3A00IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-doaj&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Teksten%20som%20problem%20i%208A.%20Affinitet%20og%20tiltrekningskraft%20i%20samtaler%20om%20%C2%ABBr%C3%B8nnen&rft.jtitle=Acta%20didactica%20Norge&rft.au=Margrethe%20S%C3%B8nneland&rft.date=2017-11-01&rft.volume=11&rft.issue=2&rft.eissn=1504-9922&rft_id=info:doi/10.5617/adno.4725&rft.pub=University%20of%20Oslo&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cdoaj%3Eoai_doaj_org_article_558e862a150944bba8837a8aa0510163%3C/doaj%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.134&req.skin=primoView online Book Literacy i skolen Blikstad-Balas, Marte, Oslo, Universitetsforlaget, 166 sider, 2023, isbn:9788215066400, Book Chapter 3 Lesere og lesing Smidt, Jon, Smidt, Jon, 3 Lesere og lesing, Oslo, Universitetsforlaget, 291 s., cop. 1989, 24-33, isbn:8200028933; 8213013565, https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008061000063View online Book Chapter Kapittel 1 Argumentmodellen og Kapittel 2 Argumentasjonens dynamik Jørgensen, C. og Onsberg, M., Merete Onsberg, Kapittel 1 Argumentmodellen og Kapittel 2 Argumentasjonens dynamik, København, Nyt Teknisk Forlag, 144 s., c2008, 12-46, isbn:9788757126204, Sidetall er fra en tidligere utgave. Vennglist tilpass 2008-utgaven (kap. 1 og 2) Video Du hater å henge med oss Andem, J., Fra Skam, sesong 4, episode 1 https://tv.nrk.no/serie/skam/sesong/4/episode/1/avspillerView online Article Sagen, prosaen – og samfundet: Henimod en samfundsteori om sagprosa Andersen, J., Sakprosa, 2, 13, 2021, https://journals.uio.no/sakprosa/article/view/8095View online Article Forståelse av skjønnlitteratur og sakprosa i norskfagets oppgavekultur Bakken, J. og Andersson-Bakken, E., Sakprosa, 3, 8, 2016, https://doi.org/10.5617/sakprosa.3669View online Book Retorikk i skolen Bakken, Jonas, Oslo, Universitetsforlaget, 177 sider, [2020], isbn:978-82-15-03503-1, del 2, s. 111-165 Article Rethinking Digital Literacy in Nordic School Curricula Berge, O., Oslo :, Universitetsforlaget, 1 online resource, Nordic journal of digital literacy., 01-02, 12, 2017, 5-7, https://doi.org/10.18261/issn.1891-943x-2017-01-02-01View online Book Det store digitaliseringseksperimentet i skolen Blikstad-Balas, M.; Kornhall, P.; Nilsson, J. M., Bergen, Fagbokforlaget, 212 sider, 2020, isbn:9788245034707, Kapittel 3 (s. 149 - 210) Article Unge retorar i Lofoten: Ein Toulmin-inspirert argumentasjonsanalyse av ein klasseromsdebatt Breivega, K. R., Sakprosa, 3, 10, 2018, https://journals.uio.no/sakprosa/article/view/6167View online Article La oss snakke om Skam! Brekke, M., Norsklæreren, 3, 2016, 54-59, Article Bedre revisjonskompetanse gjennom eksplisitt opplæring i revisjonsstrategier? Bueie, A. A., Oslo :, Cappelen Damm Akademisk, 1 online resource, Nordic journal of literacy research., 2, 5, 2019, https://doi.org/10.23865/njlr.v5.1410View online Blog Hvordan lærer lærere å gi feedback som elevene lærer av? Cabot, M. A., https://blogg.forskning.no/blogg-sprak-i-utdanning/hvordan-laerer-laerere-a-gi-feedback-som-elevene-laerer-av/1679091View online Book Chapter Kapittel 8. Hva skjer i norsktimene? Elevers oppfatning av norskundervisningen på skolen Frønes, T. S. og Roe, A., Frønes, Tove Stjern ; Jensen, Fredrik ; Kjærnsli, Marit ; Roe, Astrid ; Weyergang, Cecilie ; Magnusson, Camilla G ; Ryen, Jostein Andresen ; Björnsson, Julius Kristjan ; Pettersen, Andreas ; Bakken, Jonas, Kapittel 8. Hva skjer i norsktimene? Elevers oppfatning av norskundervisningen på skolen, Universitetsforlaget, 2020, 196-221, isbn:9788215040059, https://www.idunn.no/doi/10.18261/9788215040066-2020-08View online Book Kapittel 1. Introduksjon: Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA Frønes, Tove Stjern ; Jensen, Fredrik, Universitetsforlaget, 2020, isbn:9788215040059, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-10-31T14%3A34%3A21IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-cristin&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:book&rft.genre=book&rft.btitle=Kapittel%201.%20Introduksjon:%20Like%20muligheter%20til%20god%20leseforst%C3%A5else?%2020%20%C3%A5r%20med%20lesing%20i%20PISA&rft.au=Fr%C3%B8nes,%20Tove%20Stjern&rft.date=2020&rft.isbn=9788215040059&rft.isbn_list=8215040055&rft_id=info:doi/&rft.pub=Universitetsforlaget&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Ccristin%3E10852_80719%3C/cristin%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.56&req.skin=primoView online Book An introduction to discourse analysis : theory and method Gee, J. P., London, Routledge, 242 s., cop. 2014, isbn:978-0-415-72125-7; 0415721253; 978-0-415-72556-9; 0415725569, Kapittel 1 (s. 1-15) og 3 (s. 30-43) Book Chapter "Du er nødt å ha endringskompetanse som lærer, hvis ikke så dør du ut, altså". Lærerperspektiv i digitaliserte klasserom Gourvennec, A. F. og Nielsen, I., Dag Husebø (1972-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Responsive literacy practices in digitalized classrooms 2014-2017, "Du er nødt å ha endringskompetanse som lærer, hvis ikke så dør du ut, altså". Lærerperspektiv i digitaliserte klasserom, Oslo; Oslo, Universitetsforlaget; Universitetsforlaget, 281 sider, 2019; 2019, 101-130, isbn:978-82-15-03159-0, Book Chapter Mens teksten blir til: digital respons til elevtekstar under arbeid Igland, M.-A. og Østrem, S. E., Atle Skaftun ; Mari-Ann Igland ; Dag Husebø, Husebø, Dag; Igland, Mari-Ann; Skaftun, Atle, Mens teksten blir til: digital respons til elevtekstar under arbeid, Oslo; Oslo, Universitetsforlaget; Universitetsforlaget, 281 sider, 2019, 170-194, isbn:978-82-15-03159-0, https://www.idunn.no/file/pdf/67122041/7_mens_teksten_blir_til_digital_respons_til_elevtekstar_u.pdfView online Book Chapter Kapittel 1: Hva er retorikk? Kjeldsen, J., Kjeldsen, Jens E., Kapittel 1: Hva er retorikk?, Oslo, Spartacus, 375 s., cop. 2004, 15-25, isbn:8243002456, https://www-nb-no.ezproxy.uis.no/search?q=oaiid:View online Article Fem teser om funksjonell respons på elevtekster Kvithyld, T. & Aasen, A. J., Viden om læsning, 9, 2011, 2011, 10-16, https://www.videnomlaesning.dk/media/1630/viden_om_laesning_nr_9.pdfView online Article Den multimodala sakprosan Ledin, P; Höög, C. N.; Tønnesson, J. L. og Westberg, G., 4, 11, 2019, https://journals.uio.no/sakprosa/article/view/7072View online Book Multimodal tekstkompetanse Maagerø, Eva, Tønnessen, Elise Seip, Kristiansand, Portal, 245 s., cop. 2014, isbn:9788283140132, Kapittel 1 og 2 (s. 14-48) og kapittel 6 (s. 112-127) Book Chapter Lærarsamtalar om elevtekstar : mot eit felles fagspråk om skriving og vurdering Matre, S., Solheim, Randi, Lærarsamtalar om elevtekstar : mot eit felles fagspråk om skriving og vurdering, Oslo, Novus, S. 219-243, 2014, 219-243, Book Chapter Innfødde og immigrantar i den digitale skulekvardagen Nygard, A.O, Atle Skaftun ; Mari-Ann Igland ; Dag Husebø, Innfødde og immigrantar i den digitale skulekvardagen, Oslo; Oslo, Universitetsforlaget; Universitetsforlaget, 281 sider, 2019; 2019, isbn:978-82-15-03159-0, https://www-idunn-no.ezproxy.uis.no/ny_hverdag/10_innfoedde_og_immigrantar_i_den_digitale_skulekvardagenView online Book Chapter Kapittel 5. Elevenes lesevaner og holdninger til lesing Roe, A., Frønes, Tove Stjern ; Jensen, Fredrik ; Kjærnsli, Marit ; Roe, Astrid ; Weyergang, Cecilie ; Magnusson, Camilla G ; Ryen, Jostein Andresen ; Björnsson, Julius Kristjan ; Pettersen, Andreas ; Bakken, Jonas, Kapittel 5. Elevenes lesevaner og holdninger til lesing, Universitetsforlaget, 2020, 107-134, isbn:9788215040059, https://www.idunn.no/doi/10.18261/9788215040066-2020-05View online Article Dialogisk diskursanalyse. Litteraturvitenskapelig metode og skolepraksis Skaftun, A., Tidsskrift för litteraturvetenskap, 3-4, 40, 2010, 182-217, https://doi.org/10.54797/tfl.v40i3-4.11899View online Book Chapter Handling, karakterar og skjulte sanningar. Ein analyse av dramaturgien i Skam. Skarstein, D., Synnøve Skarsbø Lindtner (1974-) (redaktør), Handling, karakterar og skjulte sanningar. Ein analyse av dramaturgien i Skam., Bergen, Fagbokforl, 253 s., 2018, 33-51, isbn:978-82-450-2401-2, https://www-nb-no.ezproxy.uis.no/search?q=oaiid:View online Article Forskningsutblick: Elever måste få lära sig strategier som stödjer läsförståelse vid skärmläsning Støle, H.; Mangen, A. og Schwippert, K., SPSM, 2020, https://www.spsm.se/stod/forskning-och-utveckling/aktuellt-om-forskning/nyheter/forskningsutblick-elever-maste-fa-lara-sig-strategier-som-stodjer-lasforstaelse-vid-skarmlasning/View online Book Hva er sakprosa Tønnesson, Johan L., Oslo, Universitetsforl, 25, cop. 2012, isbn:9788215019451, Kap. 1 og 2, s- 1-57 https://www.nb.no/search?q=oaiid:View online Book Chapter Tilgangskompetanse : arbeid med tekst som kulturdeltaking Nicolaysen, Bjørn Kvalsvik, Tilgangskompetanse : arbeid med tekst som kulturdeltaking, Oslo, Samlaget, S. 9-31, c2005, 9-31, isbn:8252163653 9788252163650; 8252163653 9788252163650, Book Chapter Kapittel 4 Skjønnlitteratur og Kapittel 5 Sakprosa Blikstad-Balas, Marte og Roe, Astrid, Roe, Astrid, Kapittel 4 Skjønnlitteratur og Kapittel 5 Sakprosa, Oslo, Universitetsforlaget, 221 sider, [2020], 91-123, isbn:978-82-15-03306-8,
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1