Emne

Generelle statistiske metoder (STA903)

Avhengig av ph.d.-kandidatenes sammensetning og bakgrunn vil følgende emner bli gjennomgått med varierende vekting: statistisk inferensteori, asymptotisk teori, computerintensive metoder, robust estimering og ikke-parametriske metoder. Videre, utvalgte emner innen tidsrekkeanalyse, stokastiske prosesser, forløpsanalyse, romlig statistikk eller statistiske metoder for mangfoldigheter.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

STA903

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Engelsk, Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Avhengig av ph.d.-kandidatenes sammensetning og bakgrunn vil følgende emner bli gjennomgått med varierende vekting: statistisk inferensteori, asymptotisk teori, computerintensive metoder, robust estimering og ikke-parametriske metoder. Videre, utvalgte emner innen tidsrekkeanalyse, stokastiske prosesser, forløpsanalyse, romlig statistikk eller statistiske metoder for mangfoldigheter.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne vil kandidaten ha kunnskap om sentrale begreper og idéer innenfor videregående statistisk teori og deres anvendelser. Kandidaten kan bruke disse kunnskapene til å forstå avansert faglitteratur og som et verktøy i egen forskning.

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

En mastergrad i statistikk, eller et nærliggende fagfelt som inkluderer en rekke statistikkemner.

Eksamen / vurdering

Fagperson(er)

Instituttleder:

Bjørn Henrik Auestad

Emneansvarlig:

Jan Terje Kvaløy

Emneansvarlig:

Tore Selland Kleppe

Faglærer:

Jörn Schulz

Arbeidsformer

Forelesninger og ledet selvstudium.

Åpent for

Teknologi og naturvitenskap - doktorgradsprogram

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1