Går du med en skuespiller i magen? Ønsker du å skape kunst- og kulturopplevelser som inkluderer og engasjerer? Dette studiet lar deg utforske skuespillerfaget, teaterproduksjon og pedagogikk i en mangfoldig kontekst. Gjennom varierte arbeidsmetoder får du verktøy til å inspirere, undervise og bruke drama og teater i klasserommet.
1 år / 2 semestre
60
15
Generell studiekompetanse. Spørsmål om opptak kan sendes opptak@uis.no
2024: Alle kvalifiserte søkere fikk tilbud om studieplass
15. april via Samordna opptak
Om studiet
Teater som kunst- og læringsform: Drama- og teaterkommunikasjon vil gi deg verktøyene du trenger for å anvende teater som kunst- og læringsform i grunnskole, kulturskole og videregående opplæring. Vi lover deg flere spennende teoretiske og praktiske muligheter til å utøve drama- og teaterfaget blant barn og unge.
Innføring i skuespillerfaget: Du vil lære skuespillerfag og teaterproduksjon, og hvordan dette anvendes i drama-og teaterpedagogikk i en flerkulturell kontekst. Studiet samarbeider med flere utdannings- og kulturinstitusjoner i regionen; Johannes læringssenter, Rogaland Barne- og ungdomsteater. Follies barne- og ungdomsteater og Sølvberget kulturhus.
Kompetanse om utvikling av kreativitet: Studiet vil utfordre deg til å utforske din egen kunstneriske stemme, hvordan du kan bruke drama og teater i klasserommet og samtidig tilegne deg kunnskaper og ferdigheter i å lære bort og inspirere ved hjelp av teaterets skapende verktøy. Du vil få undervisningskompetanse som gir dybdelæring og pedagogiske strategier med fokus på utvikling av kreativitet, innovasjon, samarbeid og entreprenørskap hos elevene.
Varierte arbeidsmetoder: Undervisningen veksler mellom forelesning, drøfting, kunstneriske prosjekter og praktisk arbeid, hvor du får brukt dine kunstneriske evner. Studiet legger vekt på utforskende og skapende arbeid for å utvikle sterke, kreative fellesskap og trygge læringsarenaer. Som student vil du jobbe praktisk med forestillinger, delta på studieturer til teaterfestivaler, og gjennomføre relevant praksis i grunnskole, barne- og ungdomsteater eller ved en annen kulturinstitusjon.
Innsikt i drama- og teaterfaglige teorier: Undervisningen gis med et hovedfokus på utforskende og skapende arbeid gjennom kunstneriske prosjekter, men krever også selvstendig refleksjon og innsikt i grunnleggende drama- og teaterfaglige teorier. All undervisning foregår i tett samarbeid med resten av studentgruppen.
Mulig som del av lærer- eller lektorutdanning: Studiet går over ett år, men dersom du er grunnskolelærerstudent kan du velge det som et fordypningsemne over ett semester. Studiet kan også inngå i lektorutdanningen ved UiS. I andre semester er studiet åpent for internasjonale studenter.
Liknende studier
- Kunst og håndverk - årsstudium
- Lektorutdanning trinn 8.–13. - master
- Grunnskolelærer 1.–7. trinn - master
- Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU)
Student i Stavanger
Studentliv: Få oversikt over bolig, linjeforeninger, treningstilbud og alt annet
Årsstudium i drama og teater på UiS var et fantastisk år både faglig, sosialt og personlig. Jeg fikk et innblikk i et bredt spekter av utrykksformer innenfor drama og teater, som ga meg viktig erfaring for veien videre.
Nysgjerrigheten og mestringsfølelsen jeg satt igjen med etter dette året var avgjørende for veien videre i teaterverdenen.
Endre Sannes Hadland har jobbet med frie teatergrupper og prosjekter i Oslo, Stavanger og Danmark og er i dag Kilden teaters faste dramaturg.
Hva kan du bli?
Årsstudiet i drama- og teaterkommunikasjon kvalifiserer ikke alene til bestemte yrker, men sammen med annen utdanning eller yrkeserfaring er studiet nyttig i mange forskjellige type jobber. Du kan jobbe med å tilrettelegge og lede drama eller teaterarbeid i skole, kulturskole, interkulturelt arbeid og innen andre fritidstilbud.
Å ta et årsstudium er et godt alternativ for deg som ikke planlegger å ta en hel bachelorgrad, eller du ønsker å komplettere en uavsluttet utdanning eller vil ta videreutdanning for å få formelle kvalifikasjoner på et bestemt område. Drama- og teaterkommunikasjon årsstudium kan bygges inn i grunnskolelærer- eller lektorutdanning. Kombinerer du dramastudiet med lærerutdanning kan du jobbe med drama- og teaterfag i grunnskole, videregående og kulturskole.
Årsstudiet kan også inngå som 30 studiepoeng i videre studier mot en bachelorutdanning innen drama. Fortsetter du på videre studier innen drama- og teater kan du bli skuespiller, sceneinstruktør og kulturarbeider.
Studiet i drama- og teaterkommunikasjon gir deg bakgrunn som kan åpne dørene for en rekke kreative og spennende muligheter Eksempler på noe som kan være aktuelt:
- Delta i produksjoner og opptredener
- Arbeid på kulturinstitusjoner som kulturhus, museer eller andre organisasjoner som fokuserer på kulturelle arrangementer og forestillinger.
- Organisering av kulturelle arrangementer
- Arrangere workshops, teateropplæring, kreativt entreprenørskap
- Undervisning og utvikling av ressurser knyttet til drama- og teaterpedagogikk
- Kulturarbeid og samfunnsengasjement
Dette årsstudiet lærte meg utrolig mye. Jeg utviklet meg som pedagog, som kunstner og som medmenneske ‒ det er et år jeg aldri ville vært foruten! Gode forelesere som er tett på studentene, god variasjon mellom praktisk og teoretisk arbeid. Utrolig gøy å utvikle seg teaterfaglig samtidig som man også jobber pedagogisk og metodisk rettet. Vil anbefale studiet på det varmeste både til lærerstudenter og til de som vil utvikle sin teaterfaglige side og kompetanse.
Karoline Enoksen er i dag innholdsprodusent i VGTVs podkast-avdeling, dokumentarist og scenekunstner. Hun har lærerutdanning og en masterutdanning i drama- og teater med fordypning innenfor regi.
Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2025
-
Obligatoriske emner
-
Teater og drama
Første år, semester 1
-
Teater og drama i interkulturell kontekst
Første år, semester 2
-
Læringsutbytte
Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.
Kunnskaper
En kandidat med fullført og bestått emne har kunnskap om:
- Sentrale retninger og uttrykksformer i teater, drama og teater pedagogikk og anvendt teater i kunst og kulturfeltet, skole og samfunnsliv
- Ulike skuespill teknikker, arbeidsformer, dramaturgi og regi metodikk, som utgangspunkt for skapende scenisk arbeid
- Sentrale retninger i interkulturell arbeid i kunst og kulturfeltet, skole og samfunnsliv
- Kunstfaglig arbeid som inkluderer barn og unge i en interkulturell kontekst
- Evnen til å fungere effektivt på tvers av kulturer, å tenke og handle hensiktsmessig, og å kommunisere og samarbeide med mennesker fra forskjellige kulturelle bakgrunner – enten hjemme eller i utlandet.
- Estetiske læreprosesser via drama og teater som en forutsetning for læring
- Sentrale trekk innen utviklingen av teateret som kunstform, ulike retninger innen drama og teater som kunstfag i skolen og anvendt teater i ulike samfunns kontekster
- Tverrfaglig arbeid og metoder i kunstfaglig arbeid.
- Formidling, kommunikasjon, samarbeid og innovasjon
- Relevante forskningsmetoder inne fagfeltet
- Teknologiske virkemidler og nye medier i det skapende arbeidet innen teater, drama og teater pedagogikk og anvendt teater
Ferdigheter
En kandidat med fullført og bestått emne kan:
- Mestre grunnleggende ferdigheter i skuespillerteknikk, regi, dramaturgi med særlig vekt på å skape egne teaterproduksjoner i ulike kontekster
- Mestre grunnleggende kunnskap om konseptutvikling, komposisjon og sceniske virkemidler i regiarbeid
- Mestre grunnleggende ferdigheter i ulike arbeidsmåter i teatret, som metoden for handlende analyse og ulike “devising” prosesser
- Kunne beskrive, fortolke og vurdere kunstnerisk og skapende arbeid og kunne anvende denne kunnskapen kritisk og konstruktivt i tilbakemeldings situasjoner
- Mestre grunnleggende ferdigheter i drama og teater pedagogikk og anvendt teater
- Kunne kritisk reflektere over etiske dilemmaer som oppstår i anvendt teaterarbeid
- Ha utviklet et reflektert og erfaringsbasert forhold til drama- og teaterfaglig undervisning
- Mestre grunnleggende ferdigheter i skuespill og teaterproduksjon, drama og teater pedagogikk og anvendt teater i en interkulturell kontekst
- Legge til rette for dybdelæring og estetiske læreprosesser via drama og teaterfaget i en interkulturell kontekst
- Planlegge, gjennomføres og evaluere teaterproduksjoner, drama og teater faglige undervisningsopplegg og anvendt teater i tverrfaglige sammenhenger i kunst og kulturliv, skole og samfunnsliv
- Beherske og aktivt bruke digitale verktøy i teaterproduksjoner, drama og teater pedagogikk og anvendt teater, samt i teoretisk, praktisk og kunstneriske formidling
- Kunne anvende relevante forskningsmetoder knyttet til fordypningsoppgaven
Generell kompetanse
En kandidat med fullført og bestått emne:
- Skal kunne planlegge, utvikle og skape teaterproduksjoner i kollektive kunstneriske prosesser i kunst og kulturfeltet
- Kunne anvende teaterets formspråk i utvikling av forestillinger for, av og med barn og unge og ulike samfunnsgrupper
- Være tett på samfunnsutfordringer og dets mangfold ved å skape kunst og kultur som inkluderer og engasjerer barn og unge
- Skal kunne planlegge, utvikle og lede drama og teater pedagogisk arbeid i en interkulturell kontekst i skole og utdannings institusjoner
- Skal stimulerer til engasjement, skaperglede og utforskertrang hos elever gjennom bruk av drama og teater som estetisk læreprosess i skolen
- Skal kunne utforske samfunns relevante problemstillinger og fremme sosial utvikling gjennom anvendt teater som verktøy, med fokus på demokrati og medborgerskap.
- Ha kompetanse i en interkulturell tilnærming i arbeidet, å kunne kombinere det kognitive, det fysiske og det emosjonelle/motivasjonelle som avgjørende aspektene for å forstå ikke bare ytre atferd, men også de uskrevne normene som former ulike kulturer.
- Ha kompetanse i endring og utviklingsprosesser
















