Feilmelding

Deprecated function: Creation of dynamic property Drupal\publication_date\PublishedAtOrNowComputed::$value is deprecated in Drupal\Core\TypedData\TypedData->setValue() (line 102 of core/lib/Drupal/Core/TypedData/TypedData.php).
Drupal\Core\TypedData\TypedData->setValue() (Line: 90)
Drupal\Core\TypedData\Plugin\DataType\Map->setValue() (Line: 125)
Drupal\Core\Field\FieldItemBase->setValue() (Line: 216)
Drupal\Core\TypedData\TypedDataManager->getPropertyInstance() (Line: 100)
Drupal\Core\Field\FieldTypePluginManager->createFieldItem() (Line: 41)
Drupal\Core\Field\FieldItemList->createItem() (Line: 72)
Drupal\Core\TypedData\Plugin\DataType\ItemList->setValue() (Line: 107)
Drupal\Core\Field\FieldItemList->setValue() (Line: 216)
Drupal\Core\TypedData\TypedDataManager->getPropertyInstance() (Line: 92)
Drupal\Core\Field\FieldTypePluginManager->createFieldItemList() (Line: 633)
Drupal\Core\Entity\ContentEntityBase->getTranslatedField() (Line: 1088)
Drupal\Core\Entity\ContentEntityBase->__get() (Line: 53)
publication_date_tokens()
call_user_func_array() (Line: 416)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->Drupal\Core\Extension\{closure}() (Line: 395)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->invokeAllWith() (Line: 415)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->invokeAll() (Line: 364)
Drupal\Core\Utility\Token->generate() (Line: 241)
Drupal\Core\Utility\Token->doReplace() (Line: 191)
Drupal\Core\Utility\Token->replace() (Line: 66)
Drupal\metatag\MetatagToken->replace() (Line: 768)
Drupal\metatag\MetatagManager->processTagValue() (Line: 614)
Drupal\metatag\MetatagManager->generateRawElements() (Line: 550)
Drupal\metatag\MetatagManager->generateElements() (Line: 524)
metatag_get_tags_from_route() (Line: 278)
_metatag_remove_duplicate_entity_tags() (Line: 220)
metatag_entity_view_alter() (Line: 552)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->alter() (Line: 305)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildMultiple() (Line: 239)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->build()
call_user_func_array() (Line: 113)
Drupal\Core\Render\Renderer->doTrustedCallback() (Line: 875)
Drupal\Core\Render\Renderer->doCallback() (Line: 432)
Drupal\Core\Render\Renderer->doRender() (Line: 248)
Drupal\Core\Render\Renderer->render() (Line: 238)
Drupal\Core\Render\MainContent\HtmlRenderer->Drupal\Core\Render\MainContent\{closure}() (Line: 638)
Drupal\Core\Render\Renderer->executeInRenderContext() (Line: 231)
Drupal\Core\Render\MainContent\HtmlRenderer->prepare() (Line: 128)
Drupal\Core\Render\MainContent\HtmlRenderer->renderResponse() (Line: 90)
Drupal\Core\EventSubscriber\MainContentViewSubscriber->onViewRenderArray()
call_user_func() (Line: 111)
Drupal\Component\EventDispatcher\ContainerAwareEventDispatcher->dispatch() (Line: 186)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->handleRaw() (Line: 76)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->handle() (Line: 54)
Drupal\simple_oauth\HttpMiddleware\BasicAuthSwap->handle() (Line: 53)
Drupal\Core\StackMiddleware\Session->handle() (Line: 48)
Drupal\Core\StackMiddleware\KernelPreHandle->handle() (Line: 28)
Drupal\Core\StackMiddleware\ContentLength->handle() (Line: 201)
Drupal\page_cache\StackMiddleware\PageCache->fetch() (Line: 138)
Drupal\page_cache\StackMiddleware\PageCache->lookup() (Line: 87)
Drupal\page_cache\StackMiddleware\PageCache->handle() (Line: 48)
Drupal\Core\StackMiddleware\ReverseProxyMiddleware->handle() (Line: 51)
Drupal\Core\StackMiddleware\NegotiationMiddleware->handle() (Line: 36)
Drupal\Core\StackMiddleware\AjaxPageState->handle() (Line: 51)
Drupal\Core\StackMiddleware\StackedHttpKernel->handle() (Line: 741)
Drupal\Core\DrupalKernel->handle() (Line: 19)

– Et tettere samarbeid mellom skolen og lærerutdanningene kan gjøre lærerstudenter bedre forberedt

Mange unge lærere slutter i jobben i løpet av de første fem årene i yrket. Lærerutdanningen må inneholde mer praksis, og lederne må følge opp de unge lærerne godt, mener skolefolk.

Publisert Sist oppdatert

Læring for livet oversiktsbilde i studio med fire deltakere
I Læring for livet møttes (f.v.) Trond Rekstad, David Swan, programleder Kristin Vestrheim Cranner og Nina Helgevold. Også Simen Spurkland deltok i sendingen.

– Hvis nyutdannede lærere kommer ut i yrket etter en femårig mastergrad, men fortsatt ikke er forberedt på livet i skolen, har vi spilt fallitt, mener Trond Rekstad. 
Han er utviklingsleder i Jærskulen, som består av skolene i fire kommuner på Jæren. Rekstad deltok nylig i Universitetet i Stavangers tv-sending «Læring for livet», hvor lærerflukt var tema. Og budskapet fra både Rekstad og de øvrige deltakerne i programmet er tydelig: Studentene må få enda mer praksis i utdanningsløpet, og skoleledelsen må ta aktive grep for å gi ferske lærere en god start på karrieren.  

Se sendingen nederst i saken.

Lærerflukt er et problem  

Det er stort behov for flere kvalifiserte lærere i Norge, men en utfordring er at mange nyutdannede lærere forlater yrket. Rundt 16 prosent av lærere slutter i skolen fem år etter endt utdanning, viser en rapport. Det er ikke så rart, mener David Swan, som begynte å jobbe i skolen i 2017 etter å ha studert ved Universitetet i Stavanger. 

– Jeg sørget for å jobbe i skolen da jeg var student. Jeg tror det gjorde meg mer forberedt på hva som ventet, enn hva mange andre opplever. For selv om vi var i praksis, var det mange ting vi aldri var innom der, som foreldremøter, individuelle opplæringsplaner for elever med særskilte behov, utviklingssamtaler og så videre, sier Swan. 

– Tok lang tid før jeg følte meg profesjonell 

Simen Spurkland er mangeårig lærer, og har skrevet boken Notatet - fra flau til profesjonell lærer. I programmet forteller han hvordan det tok mange år i yrket før han følte seg som en profesjonell og stolt lærer.   

– Jeg skulle ønske jeg hadde stått mer i den virkeligheten jeg kom ut i. Jeg ble godt møtt i skolen, men praksisperioden da jeg studerte ble for langt unna det heseblesende travle som livet i klasserommet er.  

Spurkland mener lærerutdanningene bør se til politi- og medisinutdanningene når det gjelder praksis.  

– I andreåret på politiutdanningen er studentene ute som betjenter. Legene har sin turnusordning. På samme måte burde lærere fått jobbet over en lengre periode som en reell ressurs i skolen, og så tatt denne erfaringen med seg tilbake til studiet.  

Ledelsen må på banen 

Det er alvorlig at lærere har høy risiko for å bli utbrente, påpeker Rekstad. 

–  Mange lærere sier at mangelen på tid og følelsen av å ikke strekke til overfor de elevene som trenger noe ekstra. Disse utfordringene må skoleledere ta på alvor. Ledere må møte lærerne der de er i livet.    

Han foreslår blant annet fleksibilitet på klassetrinnene, slik at de nyutdannede lærerne får hjelp av mer erfarne kollegaer når det er noe de ikke har kompetanse til selv.  

– Og kanskje må man lempe på arbeidsbelastningen til de nyansatte når det er mulig, sier han. 

Forsker: Utdanningen kan ikke favne alt 

Nina Helgevold er forsker og jobber på lærerutdanningen ved UiS. Hun forklarer at det er vanskelig å forberede studentene på alt de vil møte i læreryrket, fordi jobben er så kompleks. 
 
– Hvis man skal forberede lærere på absolutt alt de skal møte i yrket, må de studere i 11 år, ifølge en studie. Jeg mener at vi må være mer oppmerksomme på at utdanningen er en kvalifisering til å gå inn i yrket, sier hun.  

Men også Helgevold er enig i at praksis er sentralt for å utdanne lærere. 

– Samarbeidet mellom utdanningen og skolen må bli tettere. Det jobber vi med, og det har skjedd mye de siste årene. Men vi har fortsatt en vei å gå.  

Se sendingen:

Læring for livet

I Læring for livet setter vi søkelys på aktuelle tema innenfor barnehage- og skolefeltet. Forskere, fagpersoner og praksisutøvere møtes til faglige samtaler om aktuelle tema. Se alle sendingene her!

Læring for livet

Kontaktpersoner