Feilmelding

Deprecated function: Creation of dynamic property Drupal\publication_date\PublishedAtOrNowComputed::$value is deprecated in Drupal\Core\TypedData\TypedData->setValue() (line 102 of core/lib/Drupal/Core/TypedData/TypedData.php).
Drupal\Core\TypedData\TypedData->setValue() (Line: 90)
Drupal\Core\TypedData\Plugin\DataType\Map->setValue() (Line: 125)
Drupal\Core\Field\FieldItemBase->setValue() (Line: 216)
Drupal\Core\TypedData\TypedDataManager->getPropertyInstance() (Line: 100)
Drupal\Core\Field\FieldTypePluginManager->createFieldItem() (Line: 41)
Drupal\Core\Field\FieldItemList->createItem() (Line: 72)
Drupal\Core\TypedData\Plugin\DataType\ItemList->setValue() (Line: 107)
Drupal\Core\Field\FieldItemList->setValue() (Line: 216)
Drupal\Core\TypedData\TypedDataManager->getPropertyInstance() (Line: 92)
Drupal\Core\Field\FieldTypePluginManager->createFieldItemList() (Line: 633)
Drupal\Core\Entity\ContentEntityBase->getTranslatedField() (Line: 1088)
Drupal\Core\Entity\ContentEntityBase->__get() (Line: 53)
publication_date_tokens()
call_user_func_array() (Line: 416)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->Drupal\Core\Extension\{closure}() (Line: 395)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->invokeAllWith() (Line: 415)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->invokeAll() (Line: 364)
Drupal\Core\Utility\Token->generate() (Line: 241)
Drupal\Core\Utility\Token->doReplace() (Line: 191)
Drupal\Core\Utility\Token->replace() (Line: 66)
Drupal\metatag\MetatagToken->replace() (Line: 768)
Drupal\metatag\MetatagManager->processTagValue() (Line: 614)
Drupal\metatag\MetatagManager->generateRawElements() (Line: 550)
Drupal\metatag\MetatagManager->generateElements() (Line: 524)
metatag_get_tags_from_route() (Line: 278)
_metatag_remove_duplicate_entity_tags() (Line: 220)
metatag_entity_view_alter() (Line: 552)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->alter() (Line: 305)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildMultiple() (Line: 239)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->build()
call_user_func_array() (Line: 113)
Drupal\Core\Render\Renderer->doTrustedCallback() (Line: 875)
Drupal\Core\Render\Renderer->doCallback() (Line: 432)
Drupal\Core\Render\Renderer->doRender() (Line: 248)
Drupal\Core\Render\Renderer->render() (Line: 238)
Drupal\Core\Render\MainContent\HtmlRenderer->Drupal\Core\Render\MainContent\{closure}() (Line: 638)
Drupal\Core\Render\Renderer->executeInRenderContext() (Line: 231)
Drupal\Core\Render\MainContent\HtmlRenderer->prepare() (Line: 128)
Drupal\Core\Render\MainContent\HtmlRenderer->renderResponse() (Line: 90)
Drupal\Core\EventSubscriber\MainContentViewSubscriber->onViewRenderArray()
call_user_func() (Line: 111)
Drupal\Component\EventDispatcher\ContainerAwareEventDispatcher->dispatch() (Line: 186)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->handleRaw() (Line: 76)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->handle() (Line: 54)
Drupal\simple_oauth\HttpMiddleware\BasicAuthSwap->handle() (Line: 53)
Drupal\Core\StackMiddleware\Session->handle() (Line: 48)
Drupal\Core\StackMiddleware\KernelPreHandle->handle() (Line: 28)
Drupal\Core\StackMiddleware\ContentLength->handle() (Line: 201)
Drupal\page_cache\StackMiddleware\PageCache->fetch() (Line: 138)
Drupal\page_cache\StackMiddleware\PageCache->lookup() (Line: 87)
Drupal\page_cache\StackMiddleware\PageCache->handle() (Line: 48)
Drupal\Core\StackMiddleware\ReverseProxyMiddleware->handle() (Line: 51)
Drupal\Core\StackMiddleware\NegotiationMiddleware->handle() (Line: 36)
Drupal\Core\StackMiddleware\AjaxPageState->handle() (Line: 51)
Drupal\Core\StackMiddleware\StackedHttpKernel->handle() (Line: 741)
Drupal\Core\DrupalKernel->handle() (Line: 19)

Baby og barn - lab

Forskningsgruppen har som mål å avdekke de mest fundamentale og grunnleggende representasjonene spedbarn bruker for å begynne å navigere i den sosiale verden rundt seg.

Publisert Sist oppdatert

Beskrivelse av formål

Forskningsgruppen har som mål å:

  • a) avdekke de mest fundamentale og grunnleggende representasjonene spedbarn bruker for å begynne å navigere i den sosiale verden rundt seg;
  • b) studere den sosiale utviklingen til barn og unge;
  • c) undersøke hvilken rolle eksekutive funksjoner har for utviklingen hos barn;
  • d) utvikle innovative måter å støtte barn i deres kognitive utvikling og læring; og
  • e) utvikle intervensjoner for å hjelpe barn og unge å mestre vanskelige situasjoner.

Pågående forskning

Hvert medlem tar med sin egen kompetanse og forskningsprosjekter. Dette er en liste over pågående prosjekter:

  • Tidlige røtter til forståelse av ledelse og sosial makt (Margoni)
  • Hvordan barn resonnerer om individuell frihet og sosial likhet (Margoni)
  • Bruk av teknologi i forhold til forebygging og intervensjon av sosial eksklusjon, antisosial atferd, mobbing og nettmobbing (Caravita)
  • Barns forståelse av den moralske verdien av ikke-menneskelige dyr (ten Braak & Margoni)
  • Kontekstens rolle i barns eksekutive funksjon (ten Braak)
  • Utforske effektiviteten av spilling for å redusere mild depresjon hos ungdom (Øverland)
  • Hvordan hjelpe typisk utviklende barn og barn med lærevansker eller funksjonshemminger for å forstå matematikk (Granone)

Nye publikasjoner- et utvalg

Margoni, F., Surian, L. & Baillargeon, R. (2023). The Violation-of-Expectation paradigm: A conceptual overview. Psychological Review, in press.

Link: https://doi.org/10.1037/rev0000450

Nava, F., Margoni, F., Herath, N., & Nava, E. (2023). Age-dependent changes in intuitive and deliberative cooperation. Scientific Reports13, 4457.

Link: https://www.nature.com/articles/s41598-023-31691-9

Belacchi, C., Altoe, G., & Caravita, S. C. (2023). Latent groups and latent traits of participation in bullying via factor mixture analysis: An exploratory study. Social Development32, 152-170.

Link: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/sode.12625

Nag, H., Nærland, T., & Øverland, K. (2023). The Importance of School Leadership Support when Working with Students with Smith-Magenis Syndrome–AQ Methodology Study. International Journal of Disability, Development and Education70, 340-356.

Link: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1034912X.2021.1888893

Ten Braak, D., Lenes, R., Purpura, D. J., Schmitt, S. A., & Størksen, I. (2022). Why do early mathematics skills predict later mathematics and reading achievement? The role of executive function. Journal of Experimental Child Psychology214, 105306.

Link: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0022096521002241

Granone, F., Stokke, M., Damnotti, S., Chicco, C., & Pollarolo, E. (2022). Mothers’ Perception about Mediated Learning Strategies Used in the Home Environment for Supporting the Transfer Ability in Children with Down Syndrome: An Exploratory Investigation. Disabilities, 2(2), 264-279. https://www.mdpi.com/2673-7272/2/2/19

Gruppemedlemmer