Lesesenteret forsker på hvordan digitale tekster kan brukes i barnehagens språkarbeid.
Det produseres stadig flere digitale bøker for barn. Noen er varianter på gode, gamle barnebøker, mens andre er nye bøker. Mange finner veien inn i barnehagen. Men hvordan vet man at disse bøkene egner seg for samtalebasert lesing og andre språkaktiviteter i barnehagen? På disse sidene finner du informasjon og inspirasjon til bruk av digitale bøker i barnehagens språkarbeid.
Vurderingsverktøyet VEBB
Med digitale bøker dukker det opp problemstillinger som man ikke har med papirbøker. VEBB er et vurderingsverktøy som barnehagelærere og andre kan bruke for å sjekke om digitale bøker passer til språkaktiviteter i barnehagen. VEBB gir en god innføring i hva du bør tenke på når du skal lese en digital bok.
Digitale bøker gir nye problemstillinger i barnehagen
– Med digitale bøker dukker det opp problemstillinger som man ikke har med papirbøker, sier førsteamanuensis Trude Hoel ved Lesesenteret.
– For eksempel er det noen e-bøker som ikke legger opp til at man kan stoppe og reflektere underveis i lesingen, fordi det ligger musikk under historien som gjør det naturlig å fortsette å bla. Andre har så mange interaktive muligheter at barna heller vil trykke på knapper enn å lytte til fortellingen. Noen e-bøker er veldig lange, mens andre har varierende grad av sammenheng mellom tekst og bilder, forklarer hun.
I tillegg er e-bøker forholdsvis dyre i innkjøp, og kan ikke bare lånes på biblioteket. Derfor er det ekstra viktig at de faktisk fungerer til det man har tenkt.
Krav til barnehagene
Samtidig som det kan være vanskelig å orientere seg, kommer det føringer om at barnehagene skal ha en digital praksis.
– Barnehagene får stadige krav om at de skal ta i bruk digital teknologi. Både fra myndighetene og utdanningspolitikere ligger det en forventning om at nettbrett er engasjerende for barna på mange måter, og at det derfor vil være positivt å bruke i barnehagens språkarbeid. Men det er lite forskning på om det er en sammenheng mellom bruk av digitale verktøy og barnas engasjement i språkaktivitetene i barnehagen, sier professor Anne Mangen ved Lesesenteret.
Forskerne ved Lesesenteret er glade for å ha et nært samarbeid med praksisfeltet når de søker kunnskap om digital lesing for barn.
– Vi har hatt et veldig givende samarbeid med flere barnehager, som har gitt oss mye viktig kunnskap som vi kan ta videre inn i vår forskning, sier Mangen.