Feilmelding

Deprecated function: Creation of dynamic property Drupal\publication_date\PublishedAtOrNowComputed::$value is deprecated in Drupal\Core\TypedData\TypedData->setValue() (line 102 of core/lib/Drupal/Core/TypedData/TypedData.php).
Drupal\Core\TypedData\TypedData->setValue() (Line: 90)
Drupal\Core\TypedData\Plugin\DataType\Map->setValue() (Line: 125)
Drupal\Core\Field\FieldItemBase->setValue() (Line: 216)
Drupal\Core\TypedData\TypedDataManager->getPropertyInstance() (Line: 100)
Drupal\Core\Field\FieldTypePluginManager->createFieldItem() (Line: 41)
Drupal\Core\Field\FieldItemList->createItem() (Line: 72)
Drupal\Core\TypedData\Plugin\DataType\ItemList->setValue() (Line: 107)
Drupal\Core\Field\FieldItemList->setValue() (Line: 216)
Drupal\Core\TypedData\TypedDataManager->getPropertyInstance() (Line: 92)
Drupal\Core\Field\FieldTypePluginManager->createFieldItemList() (Line: 633)
Drupal\Core\Entity\ContentEntityBase->getTranslatedField() (Line: 1088)
Drupal\Core\Entity\ContentEntityBase->__get() (Line: 53)
publication_date_tokens()
call_user_func_array() (Line: 416)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->Drupal\Core\Extension\{closure}() (Line: 395)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->invokeAllWith() (Line: 415)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->invokeAll() (Line: 364)
Drupal\Core\Utility\Token->generate() (Line: 241)
Drupal\Core\Utility\Token->doReplace() (Line: 191)
Drupal\Core\Utility\Token->replace() (Line: 66)
Drupal\metatag\MetatagToken->replace() (Line: 768)
Drupal\metatag\MetatagManager->processTagValue() (Line: 614)
Drupal\metatag\MetatagManager->generateRawElements() (Line: 550)
Drupal\metatag\MetatagManager->generateElements() (Line: 524)
metatag_get_tags_from_route() (Line: 278)
_metatag_remove_duplicate_entity_tags() (Line: 220)
metatag_entity_view_alter() (Line: 552)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->alter() (Line: 305)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildMultiple() (Line: 239)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->build()
call_user_func_array() (Line: 113)
Drupal\Core\Render\Renderer->doTrustedCallback() (Line: 875)
Drupal\Core\Render\Renderer->doCallback() (Line: 432)
Drupal\Core\Render\Renderer->doRender() (Line: 248)
Drupal\Core\Render\Renderer->render() (Line: 238)
Drupal\Core\Render\MainContent\HtmlRenderer->Drupal\Core\Render\MainContent\{closure}() (Line: 638)
Drupal\Core\Render\Renderer->executeInRenderContext() (Line: 231)
Drupal\Core\Render\MainContent\HtmlRenderer->prepare() (Line: 128)
Drupal\Core\Render\MainContent\HtmlRenderer->renderResponse() (Line: 90)
Drupal\Core\EventSubscriber\MainContentViewSubscriber->onViewRenderArray()
call_user_func() (Line: 111)
Drupal\Component\EventDispatcher\ContainerAwareEventDispatcher->dispatch() (Line: 186)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->handleRaw() (Line: 76)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->handle() (Line: 54)
Drupal\simple_oauth\HttpMiddleware\BasicAuthSwap->handle() (Line: 53)
Drupal\Core\StackMiddleware\Session->handle() (Line: 48)
Drupal\Core\StackMiddleware\KernelPreHandle->handle() (Line: 28)
Drupal\Core\StackMiddleware\ContentLength->handle() (Line: 201)
Drupal\page_cache\StackMiddleware\PageCache->fetch() (Line: 138)
Drupal\page_cache\StackMiddleware\PageCache->lookup() (Line: 87)
Drupal\page_cache\StackMiddleware\PageCache->handle() (Line: 48)
Drupal\Core\StackMiddleware\ReverseProxyMiddleware->handle() (Line: 51)
Drupal\Core\StackMiddleware\NegotiationMiddleware->handle() (Line: 36)
Drupal\Core\StackMiddleware\AjaxPageState->handle() (Line: 51)
Drupal\Core\StackMiddleware\StackedHttpKernel->handle() (Line: 741)
Drupal\Core\DrupalKernel->handle() (Line: 19)

Utforsker algoritmisk lek i den nordiske barnehagen

Forskere fra Sverige og Danmark besøkte nylig Stavanger og FILIORUM i forbindelse med forskningsprosjektet "Computational Play in Early Childhood Education and Care". Prosjektet tar sikte på å forstå hvordan barns lek med digitale verktøy kan støtte deres utvikling og læring. Gjennom deltakende workshops og tverrfaglig samarbeid ønsker forskerne å belyse den viktige rollen digital lek spiller i dagens barnehagemiljøer.

Publisert Sist oppdatert

Liten jente leker med robot
Forskningsprosjektet "Computational Play in Early Childhood Education and Care" undersøker algoritmisk lek i nordiske barnehager. Foto: Getty Images

Prosjektet er et samarbeid mellom barnehageforskere ved Universitetet i Stavanger, Aalborg UniversitetProfessionshøjskolen UCN og Høgskolan i Halmstad, og skal bidra til mer kunnskap om hvordan algoritmisk tenkning i lek med digitale leker kan bidra til problemløsing, resonnement og læring for barn i nordiske barnehager.

I løpet av oppholdet i Stavanger samarbeidet forskergruppen med barnehagepedagoger, ledere og andre forskere for å utforske forskningsspørsmålet «Hvilke undervisningsmetoder utvikles når barnehagelærere utforsker algoritmisk lek?»

– Hovedmålet med denne workshoppen var å finne ut hvordan barnehagelærere kan bidra til å berike og støtte barns lek med kodeleker. Gruppene fikk mulighet til å undersøke en robot for å finne ut hvordan den fungerer og hvordan den kan brukes i barnehagen og sammen med barna. Alle workshoppene er datadrevne og skal resulterer i vitenskapelige artikler, forklarer prosjektleder Eva Brooks, professor ved Aalborg Universitet.

Ulike perspektiver

For å sikre data på tvers av Norden har forskerteamet valgt å arrangere en workshop i hvert av de deltakende landene (Norge, Sverige og Danmark). Den første workshoppen ble gjennomført ved Aalborg Universitet i Danmark, og fokuserte på algoritmisk lek og matematikk.

Fire kvinner står oppstilt foran en hylle
Deler av forskergruppen under et nylig besøk i Stavanger. Fra venstre: Susanne Dau (Professionshøjskolen UCN), Francesca Granone (UiS), Elin Reikerås (UiS) og Eva Brooks (Aalborg Universitet). Foto: FILIORUM

– Her jobbet vi direkte med barnehagebarn for å få en bedre forståelse av hvordan de engasjerer seg når de utforsker matematikk gjennom algoritmisk tenkning i lek med digitale verktøy, sier Brooks.

Den neste og siste workshoppen i prosjektet vil finne sted ved Høgskolan i Halmstad i november. Her skal forskerne undersøke virtuell virkelighet og hvordan man kan støtte barns digitale lek i programmerings-/kodingsaktiviteter.

Nordisk hub

Et av de mest verdifulle aspektene ved dette prosjektet er samarbeidet på tvers av landegrenser og fagfelt.

– Fordelene med et slik nettverksprosjekt er at det ikke bare involverer forskere fra ulike land, men også fra ulike fagområder, sier Brooks.

Hun understreket viktigheten av å samle eksperter fra ulike bakgrunner, fra barnehagelærerutdanning til barneteknologi, for å skape et miljø for innovasjon og kreativitet. Dette, mener hun, vil bidra til å sette det nordiske perspektivet på algoritmisk lek på kartet og videre utforske den nordiske barnehagemodellen.

Målet er å etablere en nordisk hub for utforskning, forskning og praksis rundt algoritmisk tenking i lek og de mulighetene og utfordringene dette fører med seg for barnehager i Norden.

Flere mennesker ser på en kvinne som viser en robot på gulvet i et klasserom
Forskergruppen tester ut en robot under workshoppen i ved Universitetet i Stavanger. Foto: FILIORUM

Digitalt og analogt, hånd i hånd

– Ny og avansert teknologi som pedagogiske roboter, programmerbare elektroniske plattformer, virtuell virkelighet og 3D-printing blir i økende grad tatt i bruk i barnehager i Norden. Målet med disse verktøyene er å støtte barns ferdigheter, spesielt innen matematikk, problemløsing og algoritmisk tenkning. Likevel finnes det få studier som ser på hvordan algoritmisk tenking kan brukes i aktiviteter i barnehagen. Dette ønsker vi å gjøre noe med, sier Elin Reikerås, Senterleder ved FILIORUM og en av forskerne i prosjektet.

Gjennom prosjektet ønsker forskerne å vise at det ikke handler om enten-eller, men heller om et samspill mellom det digitale og det analoge.

– I vårt prosjekt bruker vi digitale leker i kombinasjon med analoge. Vi ønsker å vise at det digitale ikke trenger og ta over, men at det er et samspill, sier Brooks.

"Computational Play in Early Childhood Education and Care" representerer et viktig skritt i retning av å forstå og utnytte potensialet til barns digitale lek i barnehagemiljøer. Gjennom tverrfaglig samarbeid og praktisk utforskning søker prosjektet å legge grunnlaget for en dypere forståelse av den rollen digital lek spiller i dagens barnehager.