Feilmelding

Deprecated function: Creation of dynamic property Drupal\publication_date\PublishedAtOrNowComputed::$value is deprecated in Drupal\Core\TypedData\TypedData->setValue() (line 102 of core/lib/Drupal/Core/TypedData/TypedData.php).
Drupal\Core\TypedData\TypedData->setValue() (Line: 90)
Drupal\Core\TypedData\Plugin\DataType\Map->setValue() (Line: 125)
Drupal\Core\Field\FieldItemBase->setValue() (Line: 216)
Drupal\Core\TypedData\TypedDataManager->getPropertyInstance() (Line: 100)
Drupal\Core\Field\FieldTypePluginManager->createFieldItem() (Line: 41)
Drupal\Core\Field\FieldItemList->createItem() (Line: 72)
Drupal\Core\TypedData\Plugin\DataType\ItemList->setValue() (Line: 107)
Drupal\Core\Field\FieldItemList->setValue() (Line: 216)
Drupal\Core\TypedData\TypedDataManager->getPropertyInstance() (Line: 92)
Drupal\Core\Field\FieldTypePluginManager->createFieldItemList() (Line: 633)
Drupal\Core\Entity\ContentEntityBase->getTranslatedField() (Line: 1088)
Drupal\Core\Entity\ContentEntityBase->__get() (Line: 53)
publication_date_tokens()
call_user_func_array() (Line: 416)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->Drupal\Core\Extension\{closure}() (Line: 395)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->invokeAllWith() (Line: 415)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->invokeAll() (Line: 364)
Drupal\Core\Utility\Token->generate() (Line: 241)
Drupal\Core\Utility\Token->doReplace() (Line: 191)
Drupal\Core\Utility\Token->replace() (Line: 66)
Drupal\metatag\MetatagToken->replace() (Line: 768)
Drupal\metatag\MetatagManager->processTagValue() (Line: 614)
Drupal\metatag\MetatagManager->generateRawElements() (Line: 550)
Drupal\metatag\MetatagManager->generateElements() (Line: 524)
metatag_get_tags_from_route() (Line: 278)
_metatag_remove_duplicate_entity_tags() (Line: 220)
metatag_entity_view_alter() (Line: 552)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->alter() (Line: 305)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildMultiple() (Line: 239)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->build()
call_user_func_array() (Line: 113)
Drupal\Core\Render\Renderer->doTrustedCallback() (Line: 875)
Drupal\Core\Render\Renderer->doCallback() (Line: 432)
Drupal\Core\Render\Renderer->doRender() (Line: 248)
Drupal\Core\Render\Renderer->render() (Line: 238)
Drupal\Core\Render\MainContent\HtmlRenderer->Drupal\Core\Render\MainContent\{closure}() (Line: 638)
Drupal\Core\Render\Renderer->executeInRenderContext() (Line: 231)
Drupal\Core\Render\MainContent\HtmlRenderer->prepare() (Line: 128)
Drupal\Core\Render\MainContent\HtmlRenderer->renderResponse() (Line: 90)
Drupal\Core\EventSubscriber\MainContentViewSubscriber->onViewRenderArray()
call_user_func() (Line: 111)
Drupal\Component\EventDispatcher\ContainerAwareEventDispatcher->dispatch() (Line: 186)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->handleRaw() (Line: 76)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->handle() (Line: 54)
Drupal\simple_oauth\HttpMiddleware\BasicAuthSwap->handle() (Line: 53)
Drupal\Core\StackMiddleware\Session->handle() (Line: 48)
Drupal\Core\StackMiddleware\KernelPreHandle->handle() (Line: 28)
Drupal\Core\StackMiddleware\ContentLength->handle() (Line: 201)
Drupal\page_cache\StackMiddleware\PageCache->fetch() (Line: 138)
Drupal\page_cache\StackMiddleware\PageCache->lookup() (Line: 87)
Drupal\page_cache\StackMiddleware\PageCache->handle() (Line: 48)
Drupal\Core\StackMiddleware\ReverseProxyMiddleware->handle() (Line: 51)
Drupal\Core\StackMiddleware\NegotiationMiddleware->handle() (Line: 36)
Drupal\Core\StackMiddleware\AjaxPageState->handle() (Line: 51)
Drupal\Core\StackMiddleware\StackedHttpKernel->handle() (Line: 741)
Drupal\Core\DrupalKernel->handle() (Line: 19)

SELFICON – selvregulering i kontekst

Hvilke faktorer påvirker selvreguleringen til førsteklassinger? Det skal forskerne i SELFICON-prosjektet undersøke.

Publisert Sist oppdatert
Fakta
Prosjekttittel

SELFICON – Selvregulering i Kontekst

Prosjektperiode

01.04.2025 – 31.03.2029

Rekruttering

Rekruttering av skoler til prosjektet vil starte våren 2025.

Elever som jobber konsenteret sammen med lærer mens andre barn går rundt i klasserommet.
Hvordan kan vi hjelpe barn med å konsentrere seg når de blir utsatt for distraksjoner? Det er noe av det SELFICON ønsker å undersøke. Foto: Jørn Steen/UiS.

 

Barn står overfor en stadig mer uforutsigbar fremtid. Globalisering, teknologiske fremskritt og kunstig intelligens fører til at samfunnet endrer seg i et stadig høyere tempo. For å kunne navigere i en så kompleks verden, er selvregulering en essensiell ferdighet. 

God selvregulering er avhengig av evnen til å motstå impulser, oppdatere arbeidsminnet og håndtere alt det som krever vår oppmerksomhet. Disse eksekutive funksjonene hjelper oss å regulere våre tanker, følelser og atferd for å håndtere kompleks informasjon, motstå distraksjoner, takle nye situasjoner, lære og nå mål.

Hvordan kan vi best støtte barn i utviklingen av denne ferdigheten? Prosjektet "Selvregulering i Kontekst" (SELFICON) vil benytte en ny tilnærming for å fremme barns selvregulering. Barns bruk av eksekutive funksjoner og selvregulerende atferd er avhengig av den konteksten de befinner seg i. 

Målet med prosjektet er å øke vår forståelse av hvordan vi kan justere læringskonteksten for å legge til rette for bedre selvregulering i læringssituasjoner. Aspekter som påvirker dette kan være individuelle, miljømessige og oppgavespesifikke.

To gutter som ser i forskjellige retninger
Noen ganger er det nesten umulig å konsentrere seg. Foto: Jørn Steen/UiS.

Prosjektets mål er: 

  1. Å undersøke elevenes og lærernes eksisterende kunnskap om selvregulering og hvordan konteksten påvirker selvregulering i læringssituasjoner. Dette vil vi gjøre ved bruk av beskrivende metoder. Det vil resultere i en oversikt over deres kunnskap om selvregulering;
  2. Å undersøke kontekstens effekt på eksekutive funksjoner på det fysiologiske nivået, og dermed få empirisk kunnskap om hvordan konteksten kan hjelpe elever å ta i bruk eksekutive funksjoner. Her vil vi ta i bruk nevrovitenskapelige metoder; 
  3. Å skape retningslinjer, verktøy og strategier og evaluere effektene i klasserommet, noe som vil resultere i ny praktisk og teoretisk kunnskap samt utdanningsmateriell. Dette vil vi oppnå ved bruk av designforskningsmetoder og i samarbeid med elever og lærere.

Vi vil jobbe tett med elever og lærere og kombinere metoder fra utdanningsvitenskap, psykologi og nevrovitenskap.

Les også:

Prosjektleder