Ansatte og fagområder ved Nasjonalt lesesenter

Nasjonalt lesesenter er landets ledende fagmiljø innen lesing og leseopplæring. På disse sidene finner du en oversikt over ledelse, ansatte og våre fagfelt. Trykk på "sideinnhold" for å gå rett til den enkelte ansatt.

Publisert Sist oppdatert
Senterledelsen

Senterleder: Kjersti Lundetræ Kontorsjef: Olga Fagerland Områdeledere: Utdanning: Ingeborg Margrete Berge Samfunnskontakt: Unni Synnøve Fuglestad Forskning: Maria Therese Jensen

Senterledelsen >>>

Ansatte med fagområder

Oversikten er i alfabetisk rekkefølge. Trykk på portrettbildet for å finne mer informasjon om den enkelte. For å finne en ansatt direkte, trykk på knappen "sideinnhold" øverst til høyre på denne siden.

Ann-Charlotte Aksnes

Fagområder:

Lesing av skjønnlitteratur Engasjerende litteraturundervisning Fagspesifikk lesing i norskfaget på videregående skole

Tine Riis Andersen

Fagområder:

Empiriske litteraturstudier Narrativ medisin Kunst og helse

Aline Alves-Wold

Fagområder:

Begynneropplæring Motivasjon for skriving og lesing Lærerutdanning Metaforbruk i politisk kommunikasjon

Julie Arntzen

Fagområder:

Språkvansker Lese- og skrivevansker Motivasjon

Arild Michel Bakken

Fagområder:

Litteratur Kunstig intelligens i lese- og skriveopplæringen Vurdering av lesing

Edle Inga Bentsen

Eva Berge

Ingeborg Margrete Berge

Fagområder:

Fagovergripande og fagspesifikke lesestrategier Litteraturdidaktikk Muntlighet og dialogisk undervisning

Inga Kjerstin Birkedal

Fagområder:

Begynneropplæring Mellomtrinn Lesing og skriving Lese- og skrivevansker

Haris Bosnic

Fagområder:

Forskningsadministrasjon SpedAims Databehandling

Adriana Gerarda Bus

Fagområder:

Professor II

Suwisa Chaithongrat

Fagområder:

Kontor og administrasjon

Miriam Emilie Choi-Natvik

Fagområder:

Engasjerende leseundervisning på mellomtrinnet Engasjement og motivasjon Klasseromsinteraksjoner Metode: designbaserte intervensjoner

Bjørn Arild Ersland

Fagområder:

Skrivekunst Barne- og ungdomslitteratur Skjønnlitteratur Sakprosa

Olga Fagerland

Fagområder:

Prosjektledelse Erasmus+ programmet HMS og beredskap Strategisk personalledelse

Elisabeth Rege Filbrandt

Camilla Fitjar

Fagområder

Håndskrift Begynneropplæring

Njål Foldnes

Fagområder:

Psykometri Statistikk Maskinlæring

Inger Kristine Holm-Berger

Fagområder:

Barns lesing og læring  Leseutholdenhet PIRLS  Spesialpedagogikk Eksekutive funksjoner og selvregulering

Viktoria Holsey Foss

Fagområder:

Leseforståelse Metakognisjon Kognitiv psykologi Multimodal læring

Unni Fuglestad

Fagområder:

Lokal kompetanseutvikling Skoleutvikling Språkløyper Lesing på ungdomstrinnet

Åse Kathrine Gjestsen

Karianne Megard Grønli

Fagområder:

Begynneropplæring i lesing og skriving Elevmedvirkning Kartlegging Tilbakemelding Lesemotivasjon

Aslaug Fodstad Gourvennec

Fagområder:

Litteraturdidaktikk Engasjement Tolærerordning i norsk Leseprøver

Hilde Lowell Gunnerud

Trond Hadland

Hilde Børresen Hagerup

Fagområder:

Professor II i sosial teori

Frank Hakemulder

Fagområder:

Litteraturteori Litteraturpsykologi Mediapsykologi

Joakim Evensen Hansen

Fagområder:

Kvalitet i barnehagen Barns språkutvikling Barnehagens språkmiljø

Merete Haugstad

Fagområder:

Kommunikasjons-, språk og talevansker Språkutredning og kartlegging Språkintervensjoner Barns språkutvikling

Mari Sommer Hoel

Fagområder:

Pragmatiske språkvansker Utvikling av leseferdigheter og lese- og skrivevansker Spesialpedagogikk

Trude Hoel

Fagområder:

Lesing i barnehagen Barnehagens språkmiljø Lesing i barnefamilier Barns muntlige fortellinger Yngre barn og digitale tekster

Toril Frafjord Hoem

Fagområder:

Lesing og skriving Fagspesifikk literacy Begynneropplæring Læreres læring

Eva Margareta Hultin

Fagområder:

Professor II i lesevitenskap

Christina Huru

Fagområder:

Forskningsadministrasjon Databehandling PIRLS

Ingeborg Marie Jensen

Maria Therese Jensen

Fagområder:

Motivasjon og mestring Lærer-elev-relasjoner, klassemiljø og leseferdigheter Ledelse og organisasjonsutvikling Helse og arbeidsmiljø

Maya Dybvig Joner

Fagområder:

Språkutvikling Språkforstyrrelser Lese- og skrivevansker Tidlig innsats Spesialpedagogikk

Camilla Vågan Klævold

Knud Knudsen

Tim Levang

Fagområder

Illustrasjon og animasjon Videoredigering

Kjersti Lundetræ (senterleder)

Fagområder:

Begynneropplæring Lesing og leseundervisning Lese- og skrivevansker Internasjonale leseundersøkelser Intervensjonsforskning

Anne Mangen

Fagområder:

Lesing på papir og skjerm / digitalisering og lesing Empirisk forskning på litterære leseopplevelser Kroppslige aspekter ved kognisjon, lesing og skriving («embodied/4E cognition») Shared Reading

Michelle N. Maurer

Erin McTigue

Monica Gundersen Mitchell

Fagområder:

Høytlesing og litteraturformidling Litteraturarbeid i klasserommet Lesing i barnehagen Bildeboka som tekst

Margunn Mossige

Fagområder:

Lese- og skriveopplæring for eldre elever/elever med vansker Profesjonsfaglig utvikling av lærere Tekstnær lesing (close reading) Skriveteknologi for elever med lese- og skrivevansker

Arne Olav Nygard

Gunn Helen Ofstad

Fagområder:

Barns språkutvikling Overgang barnehage-SFO-skole SFO Utviklingsarbeid Språk og kommunikasjon

Nils-Petter Olsen

Fagområder

Studiekoordinator Søknader og opptak Studieadministrasjon Forelesningsteknologi - A/V

Jacqueline Michelle Peterson

Fagområder

Flerspråklighet og flerkulturelle klasserom Leseforståelse Klasseklima Undervisningskvalitet og utviklingsarbeid

Nicklas Christopher Phillips

Ellen Rafos

Fagområder:

Eksamenskoordinator Studiekoordinator Andre studiesaker

Bo B. Randulff

Fagområder:

Film- og videoproduksjon

Hege Rangnes

Fagområder:

Språkopplæring i leseopplæringen Norsk som andrespråk Språkteknologi Skoleutvikling

Ann Renninger

Fagområder:

Motivasjon og læring

Birgit Rodvelt

Fagområder:

Kommunikasjonsrådgiving Forskningsformidling Presse- og mediahenvendelser Sosiale medier Nettredaktør Arrangementer

Elisabeth E. S. Rongved

Fagområder:

(I permisjon) Kommunikasjonsrådgiving Forskningsformidling Presse- og mediahenvendelser Sosiale medier Nettredaktør Arrangementer

Vibeke Rønneberg

Fagområder:

Begynneropplæring Skriving Lese- og skrivevansker

Inge Schreuder-Lindløv

Fagområder:

Film Videoredigering Foto

Atle Skaftun

Fagområder:

Fagspesifikk literacy / Disciplinary literacy Litteraturdidaktikk / The teaching of literature Litterære samtaler / Literary conversation Muntlighet / Oracy Dialogisk undervisning / Dialogic education

Bjørn Olav Skjæveland

Fagområder:

Kommunikasjonsrådgiver

Elisabeth Brekke Stangeland

Olaug Strand

Fagområder:

PIRLS (Progress in Reading Literacy Study) Likeverd i utdanningen Norsk som andrespråk Tekstnær lesing (Close Reading) Kunstig intelligens i kartleggingsverktøy

Ingvild Øksenvåg Strøm

Fagområder:

Lesing i ungdomsskolen Litteraturdidaktikk Leseopplevelser Høytlesing

Hildegunn Støle

Fagområder:

Storskalaundersøkelser av lesing (PIRLS) Barns og unges holdninger til lesing Lesing i skolen Lesing i ulike medier (pc/nettbrett/papir)

Marte Pupe Støyva

Fagområder:

Lesing i høyere utdanning Lesing på papir og skjerm Cognitive Ethnography Embodied Reading

Johanne Ur Sæbø

Fagområder:

Muntlighet Dialogisk undervisning Begynneropplæring Utviklingsarbeid

Michael Tengberg

Fagområder:

Professor II

Iselin Kleppestø Thorsen

Per Henning Uppstad

Kirsti Thisland

Fagområder:

Forskningsadministrasjon Prøveutvikling Seminarer og konferanser

Jennifer Thomson

Trond Egil Toft

Fagområder:

(I permisjon) Kommunikasjon Forskningsformidling Nettredaktør

Ellen Tveit

Fagområder:

Lesing i barnehagen Bildebøker Språklek Språkmiljø

Katrine Nag Vatne

Fagområder

Bruk av digitale verktøy i lese- og skriveopplæringen Fagspesifikk literacy Engasjerende skrive- og leseundervisning Mellomtrinn og ungdomstrinn

Åse Kari H. Wagner

Fagområder:

PIRLS 2021 og 2026 Lesing Muntlighet Flerspråklighet Språkutvikling tidlig alder Språkkontakt

Benjamin Waldejer

Bente Rigmor Walgermo

Ellinor Waaland

Fagområder:

Spesialpedagogikk  Sammenfallende vansker i matematikk og lesing  Matematikkintervensjoner 

Synniva Annabell T. Østrem

Fagområder:

Kontor og administrasjon

Erlend Aano

Fagområder:

Personvern- og informasjonssikkerhetskontakt EU-posisjoneringskoordinator

Marit Aasen

Fagområder:

Leseopplæring på mellomtrinnet Leseengasjement og skolebibliotek Andrespråkspedagogikk Læreres læring i profesjonsfellesskap

Foto: Inge Schreuder-Lindløv og Bo B. Randulff

Les mer om Nasjonalt lesesenter:

Plakater og skjema til bruk i klasserommet

Vi håper de inspirerer til språklig samhandling, og at det ut fra plakatene springer ut mange stilige samtaler omkring s...

Webinar: Lesing i naturfag

Er ikkje det å lese ein tekst nokså enkelt bare å lese, same kva tekst det er eller i kva fag det er?

«Ble så glad at det kom et sug i magen»

Emil (9) danket ut konkurrentene og fikk fortellingen sin animert og filmatisert. Bli med på Norgespremieren!

Les for meg: Filmer med tips til foresatte

Les for meg! Ta vare på motivasjonen barn har for lesing og skriving ved skolestart.

Webinar: Lesing i samfunnsfag

Hvordan kan man jobbe med lesing i samfunnsfag? Hvorfor er det så viktig?

Skeiane ungdomsskole får årets lesepris

Nasjonalt lesesenter sin lesepris for 2025 ble i dag delt ut til Skeiane ungdomsskole fra Sandnes. Denne prisen får de f...

Visste du at du kan endre et barns liv?

Og at det ikke trenger å ta mer enn 10 minutter om dagen.

Elever som fikk utsatt skolestart er svakere lesere og føler mindre tilhørighet til skolen

Forskere mener elever som venter med skolestart må få andre tilbud enn ett år ekstra i barnehagen.

Ny kunnskap om dataspill i leseundervisningen

Morten Njå har forsket på spillet GraphoGame.

Webinar: Når eleven strever med motivasjon

Finn ut hvilke betydning motivasjon har for leseutfordringer og hvordan du kan jobbe med motivasjon i klasserommet

Fra kjellermonstre til resirkulerbare roboter

Bidragene strømmer inn til den store SFO-boka og kreativiteten vil ingen ende ta. Se og la deg inspirere av hvordan enke...

Elever som strever med lesing, må også få lov til å snakke om det de leser

Mens elever som leser flytende får spørsmål fra læreren som åpner for refleksjon, får elever som strever med lesing mest...

Filmer

Her har vi samlet ulike videoer som er laget i forbindelse med Tid for lesing. Vi håper de kan være til inspirasjon og n...

Tid for lesing hjemme

Det er viktig å skape et godt lesemiljø i hjemmet for at barnet skal utvikle leseinteresse og gode ferdigheter. På disse...

Webinar: Gutar og lesing

I dette webinaret tar Hildegunn for seg temaet "gutar og lesing." Korleis kan ein skape leseglede - også blant gutane?

Lesing i alle fag

Her finn du informasjon og ressursar til bruk i kollegiet og klasserommet. Lesing i fag handlar om å finna informasjon, ...

Engasjerande leseundervisning

Her finn du informasjon og ressursar til bruk i kollegiet og klasserommet. Det fins fleire grep læraren kan gjera for å ...

Elever som strever

Her finner du informasjon og ressurser til bruk i kollegiet og i klasserommet rettet mot elever som strever.

For deg som jobber i skolen

Her har vi samlet ressurser for deg som jobber i skolen og samlet de under ulike tema.

Elever som ikke vil lese

Her finner du informasjon og ulike ressurser om hvordan kan skape engasjement hos elever som ikke vil lese.