Nasjonalt lesesenter er landets ledende fagmiljø innen lesing og leseopplæring. På disse sidene finner du en oversikt over ledelse, ansatte og våre fagfelt. Trykk på "sideinnhold" for å gå rett til den enkelte ansatt.
Senterleder: Kjersti Lundetræ Kontorsjef: Olga Fagerland Områdeledere: Utdanning: Ingeborg Margrete Berge Samfunnskontakt: Unni Synnøve Fuglestad Forskning: Maria Therese Jensen
Senterledelsen >>>
Ansatte med fagområder
Oversikten er i alfabetisk rekkefølge. Trykk på portrettbildet for å finne mer informasjon om den enkelte. For å finne en ansatt direkte, trykk på knappen "sideinnhold" øverst til høyre på denne siden.
Ann-Charlotte Aksnes
Lesing av skjønnlitteratur Engasjerende litteraturundervisning Fagspesifikk lesing i norskfaget på videregående skole
Tine Riis Andersen
Empiriske litteraturstudier Narrativ medisin Kunst og helse
Aline Alves-Wold
Begynneropplæring Motivasjon for skriving og lesing Lærerutdanning Metaforbruk i politisk kommunikasjon
Julie Arntzen
Språkvansker Lese- og skrivevansker Motivasjon
Arild Michel Bakken
Litteratur Kunstig intelligens i lese- og skriveopplæringen Vurdering av lesing
Edle Inga Bentsen
Eva Berge
Ingeborg Margrete Berge
Fagovergripande og fagspesifikke lesestrategier Litteraturdidaktikk Muntlighet og dialogisk undervisning
Inga Kjerstin Birkedal
Begynneropplæring Mellomtrinn Lesing og skriving Lese- og skrivevansker
Haris Bosnic
Forskningsadministrasjon SpedAims Databehandling
Adriana Gerarda Bus
Professor II
Suwisa Chaithongrat
Kontor og administrasjon
Miriam Emilie Choi-Natvik
Engasjerende leseundervisning på mellomtrinnet Engasjement og motivasjon Klasseromsinteraksjoner Metode: designbaserte intervensjoner
Bjørn Arild Ersland
Skrivekunst Barne- og ungdomslitteratur Skjønnlitteratur Sakprosa
Olga Fagerland
Prosjektledelse Erasmus+ programmet HMS og beredskap Strategisk personalledelse
Elisabeth Rege Filbrandt
Camilla Fitjar
Håndskrift Begynneropplæring
Njål Foldnes
Psykometri Statistikk Maskinlæring
Inger Kristine Holm-Berger
Barns lesing og læring Leseutholdenhet PIRLS Spesialpedagogikk Eksekutive funksjoner og selvregulering
Viktoria Holsey Foss
Leseforståelse Metakognisjon Kognitiv psykologi Multimodal læring
Unni Fuglestad
Lokal kompetanseutvikling Skoleutvikling Språkløyper Lesing på ungdomstrinnet
Åse Kathrine Gjestsen
Karianne Megard Grønli
Begynneropplæring i lesing og skriving Elevmedvirkning Kartlegging Tilbakemelding Lesemotivasjon
Aslaug Fodstad Gourvennec
Litteraturdidaktikk Engasjement Tolærerordning i norsk Leseprøver
Hilde Lowell Gunnerud
Spesialpedagogikk Flerspråklighet
Trond Hadland
Layout Trykksaker Surveys
Hilde Børresen Hagerup
Professor II i sosial teori
Frank Hakemulder
Litteraturteori Litteraturpsykologi Mediapsykologi
Joakim Evensen Hansen
Kvalitet i barnehagen Barns språkutvikling Barnehagens språkmiljø
Merete Haugstad
Kommunikasjons-, språk og talevansker Språkutredning og kartlegging Språkintervensjoner Barns språkutvikling
Mari Sommer Hoel
Pragmatiske språkvansker Utvikling av leseferdigheter og lese- og skrivevansker Spesialpedagogikk
Trude Hoel
Lesing i barnehagen Barnehagens språkmiljø Lesing i barnefamilier Barns muntlige fortellinger Yngre barn og digitale tekster
Toril Frafjord Hoem
Lesing og skriving Fagspesifikk literacy Begynneropplæring Læreres læring
Eva Margareta Hultin
Professor II i lesevitenskap
Christina Huru
Forskningsadministrasjon Databehandling PIRLS
Ingeborg Marie Jensen
Maria Therese Jensen
Motivasjon og mestring Lærer-elev-relasjoner, klassemiljø og leseferdigheter Ledelse og organisasjonsutvikling Helse og arbeidsmiljø
Maya Dybvig Joner
Språkutvikling Språkforstyrrelser Lese- og skrivevansker Tidlig innsats Spesialpedagogikk
Camilla Vågan Klævold
Knud Knudsen
Tim Levang
Illustrasjon og animasjon Videoredigering
Kjersti Lundetræ (senterleder)
Begynneropplæring Lesing og leseundervisning Lese- og skrivevansker Internasjonale leseundersøkelser Intervensjonsforskning
Anne Mangen
Lesing på papir og skjerm / digitalisering og lesing Empirisk forskning på litterære leseopplevelser Kroppslige aspekter ved kognisjon, lesing og skriving («embodied/4E cognition») Shared Reading
Michelle N. Maurer
Håndskrift
Skrivevansker
Kognitiv psykologi
Erin McTigue
Monica Gundersen Mitchell
Høytlesing og litteraturformidling Litteraturarbeid i klasserommet Lesing i barnehagen Bildeboka som tekst
Margunn Mossige
Lese- og skriveopplæring for eldre elever/elever med vansker Profesjonsfaglig utvikling av lærere Tekstnær lesing (close reading) Skriveteknologi for elever med lese- og skrivevansker
Arne Olav Nygard
Gunn Helen Ofstad
Barns språkutvikling Overgang barnehage-SFO-skole SFO Utviklingsarbeid Språk og kommunikasjon
Nils-Petter Olsen
Studiekoordinator Søknader og opptak Studieadministrasjon Forelesningsteknologi - A/V
Jacqueline Michelle Peterson
Flerspråklighet og flerkulturelle klasserom Leseforståelse Klasseklima Undervisningskvalitet og utviklingsarbeid
Nicklas Christopher Phillips
Ellen Rafos
Eksamenskoordinator Studiekoordinator Andre studiesaker
Bo B. Randulff
Film- og videoproduksjon
Hege Rangnes
Språkopplæring i leseopplæringen Norsk som andrespråk Språkteknologi Skoleutvikling
Ann Renninger
Motivasjon og læring
Birgit Rodvelt
Kommunikasjonsrådgiving Forskningsformidling Presse- og mediahenvendelser Sosiale medier Nettredaktør Arrangementer
Elisabeth E. S. Rongved
(I permisjon) Kommunikasjonsrådgiving Forskningsformidling Presse- og mediahenvendelser Sosiale medier Nettredaktør Arrangementer
Vibeke Rønneberg
Begynneropplæring Skriving Lese- og skrivevansker
Inge Schreuder-Lindløv
Film Videoredigering Foto
Atle Skaftun
Fagspesifikk literacy / Disciplinary literacy Litteraturdidaktikk / The teaching of literature Litterære samtaler / Literary conversation Muntlighet / Oracy Dialogisk undervisning / Dialogic education
Bjørn Olav Skjæveland
Kommunikasjonsrådgiver
Elisabeth Brekke Stangeland
Olaug Strand
PIRLS (Progress in Reading Literacy Study) Likeverd i utdanningen Norsk som andrespråk Tekstnær lesing (Close Reading) Kunstig intelligens i kartleggingsverktøy
Ingvild Øksenvåg Strøm
Lesing i ungdomsskolen Litteraturdidaktikk Leseopplevelser Høytlesing
Hildegunn Støle
Storskalaundersøkelser av lesing (PIRLS) Barns og unges holdninger til lesing Lesing i skolen Lesing i ulike medier (pc/nettbrett/papir)
Marte Pupe Støyva
Lesing i høyere utdanning Lesing på papir og skjerm Cognitive Ethnography Embodied Reading
Johanne Ur Sæbø
Muntlighet Dialogisk undervisning Begynneropplæring Utviklingsarbeid
Michael Tengberg
Professor II
Iselin Kleppestø Thorsen
Per Henning Uppstad
Kirsti Thisland
Forskningsadministrasjon Prøveutvikling Seminarer og konferanser
Jennifer Thomson
Trond Egil Toft
(I permisjon) Kommunikasjon Forskningsformidling Nettredaktør
Ellen Tveit
Lesing i barnehagen Bildebøker Språklek Språkmiljø
Katrine Nag Vatne
Bruk av digitale verktøy i lese- og skriveopplæringen Fagspesifikk literacy Engasjerende skrive- og leseundervisning Mellomtrinn og ungdomstrinn
Åse Kari H. Wagner
PIRLS 2021 og 2026 Lesing Muntlighet Flerspråklighet Språkutvikling tidlig alder Språkkontakt
Benjamin Waldejer
Bente Rigmor Walgermo
Ellinor Waaland
Spesialpedagogikk Sammenfallende vansker i matematikk og lesing Matematikkintervensjoner
Synniva Annabell T. Østrem
Kontor og administrasjon
Erlend Aano
Personvern- og informasjonssikkerhetskontakt EU-posisjoneringskoordinator
Marit Aasen
Leseopplæring på mellomtrinnet Leseengasjement og skolebibliotek Andrespråkspedagogikk Læreres læring i profesjonsfellesskap
Foto: Inge Schreuder-Lindløv og Bo B. Randulff
Les mer om Nasjonalt lesesenter:
Plakater og skjema til bruk i klasserommet
Vi håper de inspirerer til språklig samhandling, og at det ut fra plakatene springer ut mange stilige samtaler omkring s...
Webinar: Lesing i naturfag
Er ikkje det å lese ein tekst nokså enkelt bare å lese, same kva tekst det er eller i kva fag det er?
«Ble så glad at det kom et sug i magen»
Emil (9) danket ut konkurrentene og fikk fortellingen sin animert og filmatisert. Bli med på Norgespremieren!
Les for meg: Filmer med tips til foresatte
Les for meg! Ta vare på motivasjonen barn har for lesing og skriving ved skolestart.
Webinar: Lesing i samfunnsfag
Hvordan kan man jobbe med lesing i samfunnsfag? Hvorfor er det så viktig?
Skeiane ungdomsskole får årets lesepris
Nasjonalt lesesenter sin lesepris for 2025 ble i dag delt ut til Skeiane ungdomsskole fra Sandnes. Denne prisen får de f...
Elever som fikk utsatt skolestart er svakere lesere og føler mindre tilhørighet til skolen
Forskere mener elever som venter med skolestart må få andre tilbud enn ett år ekstra i barnehagen.
Webinar: Når eleven strever med motivasjon
Finn ut hvilke betydning motivasjon har for leseutfordringer og hvordan du kan jobbe med motivasjon i klasserommet
Fra kjellermonstre til resirkulerbare roboter
Bidragene strømmer inn til den store SFO-boka og kreativiteten vil ingen ende ta. Se og la deg inspirere av hvordan enke...
Elever som strever med lesing, må også få lov til å snakke om det de leser
Mens elever som leser flytende får spørsmål fra læreren som åpner for refleksjon, får elever som strever med lesing mest...
Filmer
Her har vi samlet ulike videoer som er laget i forbindelse med Tid for lesing. Vi håper de kan være til inspirasjon og n...
Tid for lesing hjemme
Det er viktig å skape et godt lesemiljø i hjemmet for at barnet skal utvikle leseinteresse og gode ferdigheter. På disse...
Webinar: Gutar og lesing
I dette webinaret tar Hildegunn for seg temaet "gutar og lesing." Korleis kan ein skape leseglede - også blant gutane?
Lesing i alle fag
Her finn du informasjon og ressursar til bruk i kollegiet og klasserommet. Lesing i fag handlar om å finna informasjon, ...
Engasjerande leseundervisning
Her finn du informasjon og ressursar til bruk i kollegiet og klasserommet. Det fins fleire grep læraren kan gjera for å ...
Elever som strever
Her finner du informasjon og ressurser til bruk i kollegiet og i klasserommet rettet mot elever som strever.
For deg som jobber i skolen
Her har vi samlet ressurser for deg som jobber i skolen og samlet de under ulike tema.