Feilmelding

Deprecated function: Creation of dynamic property Drupal\publication_date\PublishedAtOrNowComputed::$value is deprecated in Drupal\Core\TypedData\TypedData->setValue() (line 102 of core/lib/Drupal/Core/TypedData/TypedData.php).
Drupal\Core\TypedData\TypedData->setValue() (Line: 90)
Drupal\Core\TypedData\Plugin\DataType\Map->setValue() (Line: 125)
Drupal\Core\Field\FieldItemBase->setValue() (Line: 216)
Drupal\Core\TypedData\TypedDataManager->getPropertyInstance() (Line: 100)
Drupal\Core\Field\FieldTypePluginManager->createFieldItem() (Line: 41)
Drupal\Core\Field\FieldItemList->createItem() (Line: 72)
Drupal\Core\TypedData\Plugin\DataType\ItemList->setValue() (Line: 107)
Drupal\Core\Field\FieldItemList->setValue() (Line: 216)
Drupal\Core\TypedData\TypedDataManager->getPropertyInstance() (Line: 92)
Drupal\Core\Field\FieldTypePluginManager->createFieldItemList() (Line: 633)
Drupal\Core\Entity\ContentEntityBase->getTranslatedField() (Line: 1088)
Drupal\Core\Entity\ContentEntityBase->__get() (Line: 53)
publication_date_tokens()
call_user_func_array() (Line: 416)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->Drupal\Core\Extension\{closure}() (Line: 395)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->invokeAllWith() (Line: 415)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->invokeAll() (Line: 364)
Drupal\Core\Utility\Token->generate() (Line: 241)
Drupal\Core\Utility\Token->doReplace() (Line: 191)
Drupal\Core\Utility\Token->replace() (Line: 66)
Drupal\metatag\MetatagToken->replace() (Line: 768)
Drupal\metatag\MetatagManager->processTagValue() (Line: 614)
Drupal\metatag\MetatagManager->generateRawElements() (Line: 550)
Drupal\metatag\MetatagManager->generateElements() (Line: 524)
metatag_get_tags_from_route() (Line: 278)
_metatag_remove_duplicate_entity_tags() (Line: 220)
metatag_entity_view_alter() (Line: 552)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->alter() (Line: 305)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildMultiple() (Line: 239)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->build()
call_user_func_array() (Line: 113)
Drupal\Core\Render\Renderer->doTrustedCallback() (Line: 875)
Drupal\Core\Render\Renderer->doCallback() (Line: 432)
Drupal\Core\Render\Renderer->doRender() (Line: 248)
Drupal\Core\Render\Renderer->render() (Line: 238)
Drupal\Core\Render\MainContent\HtmlRenderer->Drupal\Core\Render\MainContent\{closure}() (Line: 638)
Drupal\Core\Render\Renderer->executeInRenderContext() (Line: 231)
Drupal\Core\Render\MainContent\HtmlRenderer->prepare() (Line: 128)
Drupal\Core\Render\MainContent\HtmlRenderer->renderResponse() (Line: 90)
Drupal\Core\EventSubscriber\MainContentViewSubscriber->onViewRenderArray()
call_user_func() (Line: 111)
Drupal\Component\EventDispatcher\ContainerAwareEventDispatcher->dispatch() (Line: 186)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->handleRaw() (Line: 76)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->handle() (Line: 54)
Drupal\simple_oauth\HttpMiddleware\BasicAuthSwap->handle() (Line: 53)
Drupal\Core\StackMiddleware\Session->handle() (Line: 48)
Drupal\Core\StackMiddleware\KernelPreHandle->handle() (Line: 28)
Drupal\Core\StackMiddleware\ContentLength->handle() (Line: 201)
Drupal\page_cache\StackMiddleware\PageCache->fetch() (Line: 138)
Drupal\page_cache\StackMiddleware\PageCache->lookup() (Line: 87)
Drupal\page_cache\StackMiddleware\PageCache->handle() (Line: 48)
Drupal\Core\StackMiddleware\ReverseProxyMiddleware->handle() (Line: 51)
Drupal\Core\StackMiddleware\NegotiationMiddleware->handle() (Line: 36)
Drupal\Core\StackMiddleware\AjaxPageState->handle() (Line: 51)
Drupal\Core\StackMiddleware\StackedHttpKernel->handle() (Line: 741)
Drupal\Core\DrupalKernel->handle() (Line: 19)

STEAM Upgrade - et Erasmus+-prosjekt

Oppgradering av digitale ferdigheter for lærerstudenter og utdannede lærere gjennom praktiske STEAM-opplæringsmoduler på nett.

Publisert Sist oppdatert

fargerik oversiktstegning av rom og logo til Future Classroom Lab

Generell info om prosjektet

Det er en bred enighet om betydningen av å integrere STEM-relaterte emner (Science, Technology, Engineering, Mathematics) i barnas utdanning. I dagens samfunn spiller teknologi en avgjørende rolle i de fleste aspektene av våre daglige liv, og tilbyr løsninger på ulike moderne samfunnsutfordringer. Som en konsekvens er det sannsynlig at digitalisering og teknologiens innflytelse vil fortsette å øke. I denne sammenhengen vil et utdanningssystem som ikke gir barn et solid fundament og kjennskap til digitale verktøy, etterlate dem uforberedt på deres fremtidige roller i et stadig mer digitalt samfunn.

Den nåværende situasjonen gir et todelt perspektiv. På den ene siden går mange videregående elever inn i universiteter, yrkesutdanning eller arbeidslivet med høyst relevante digitale ferdigheter. På den andre siden er det fortsatt en betydelig andel elever med begrenset digital og teknologisk kunnskap.

For å takle denne utfordringen, fremmer dagens utdanningspolitikk et økt fokus på STEAM-disipliner (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics), introdusert for elever fra tidlig alder. Imidlertid er en stor hindring for å oppnå dette målet den utilstrekkelige ekspertisen blant mange lærere. Dette skyldes primært tre faktorer: den raske teknologiske utviklingen, lærernes begrensede formelle utdanning innen STEM-relaterte emner, og begrensninger i lærernes tid til å delta i nødvendige opplæringsaktiviteter.

Dette prosjektet retter seg mot en målgruppe bestående av både lærerstudenter og allerede utdannede lærere, samt studenter som tar lærerutdanning, på tre utdanningsnivåer: tidlig barndom, grunnskole og videregående skole. Hovedmålet med dette prosjektet er å etablere et miljø som styrker STEAM-ferdighetene til denne målgruppen. Dette miljøet vil bidra til å rette opp den nevnte situasjonen ved å gjøre det mulig for målgruppen å inkludere STEAM-relaterte aktiviteter i sine daglige klasseromsrutiner. Prosjektaktivitetene vil omfatte utvikling av opplæringsmateriell for lærere, retningslinjer for å styrke lærernes engasjement med STEAM-konsepter og aktiviteter, etablering av et virtuelt laboratorium, og opprettelse av en ressursbank for pedagogisk materiale. I tillegg vil prosjektet gjennomføre pilotprøver og formidlingsaktiviteter. Det endelige resultatet av prosjektet vil være en integrering av digitalt kompetente lærere i det eksisterende utdanningssystemet.

Prosjektkonsortiet består av fem universiteter og to selskaper fra seks europeiske land, med Tallinns universitet som koordinerende institusjon. De andre deltakende universitetene er Universitetet i Stavanger, Universitetet Rey Juan Carlos i Madrid, Universitetet i Jyväskylä, og Johannes Kepler-universitetet i Linz. Dette konsortiet danner en tverrfaglig gruppe med tidligere forskningssamarbeid innen ulike områder som er relevante for prosjektet. MISTEMS I&S Ltd. og CraftUnique, de to selskapene i konsortiet, vil gi teknologisk støtte til prosjektutviklingen.

Fra et metodologisk perspektiv er dette prosjektet i tråd med European Digital Competences Framework for Educators (DigCompEdu), som beskriver hvordan digitale teknologier kan forbedre og fornye utdanning og opplæring. Det følger også STEAM Education-tilnærmingen, som benytter disse fagene som inngangspunkter for å veilede elevenes undersøkelser, fremme dialog og utvikle kritisk tenkning. For å oppmuntre til praktisk læring foreslår prosjektet STEAM-nettkurs i form av interaktive digitale åpne ressurser, med fokus på virkelige sosiale utfordringer som kan prototyperes eller simuleres med STEAM-sett. Hver læringsressurs vil følge teorier om e-tekst og anvende de didaktiske prinsippene foreslått av M. David Merrill: "Fortell, Vis, Spør, Gjør."

Oppsummert har dette forslaget som mål å legge grunnlaget for en bredere integrering av teknologibaserte metoder og aktiviteter i den ordinære utdanningen, ved å styrke de digitale ferdighetene til både lærerstudenter og utdannede lærere gjennom høyere utdanningskurs.