Emne
Forbrukerinnsikt (ÅRE120)
En viktig forutsetning for en vellykket markedsstrategi er kunnskap om forbrukerne; hva de tenker, hva de føler, hvordan de tar beslutninger og hvilke faktorer som påvirker deres beslutninger.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Fakta
Emnekode
ÅRE120
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Kurset vil bestå av forelesninger, oppgaver, presentasjoner, diskusjoner og selvstudier omkring følgende tema:
- Segmentering
- Beslutningsprosesser
- Behov og motiver
- Personlighet
- Persepsjon
- Læring
- Holdningsdannelse og holdningsendring
- Kommunikasjon
- Referansegrupper, beslutninger i familien
- Kultur og sosial klasse
- Adopsjon og diffusjon
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Etter gjennomført kurs skal studentene kunne:
- Kunne de mest sentrale begrepene innen forbrukerinnsikt, og ha tilegnet seg en forståelse av feltet som akademisk disiplin.
- Ha kunnskap om kompleksiteten i forbrukerens beslutningsprosesser og de variablene som påvirker forbrukeren i ulike valgsituasjoner.
Ferdigheter:
Etter gjennomført kurs skal studentene kunne:
- Anvende ulike teorier og modeller for å forklare og forstå prosesser som får forbrukeren til å velge et produkt fremfor et annet, og prosesser som oppstår etter kjøpet, og som påvirker fremtidig kjøpsatferd.
- Bruke kunnskap om forbrukeratferd til løsning av relevante problemstillinger.
Generell kompetanse:
Etter gjennomført kurs skal studentene:
- Forstå og utdype sentrale premisser og antakelser som fagområdet forbrukerinnsikt er basert på.
- Vise evne til kritisk tenkning og etisk refleksjon.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
En skriftlig prøve | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |