Emne
Contemporary human resource management (HRM) (BØK400)
Å lede de menneskelige ressursene, Human Resource Management (HRM), er en kritisk faktor for virksomheters suksess. HRM refererer til alle aktiviteter som gjelder ledelse av mennesker og arbeid i organisasjoner. Kurset handler om hvordan en kan lede og engasjere medarbeidere slik at både den enkelte blir vinner i sitt liv og samtidig gir virksomheten gode resultater. I strategisk HRM tar personalledelsen utgangspunkt i virksomhetens strategi. Her vurderes hvordan HRM-praksisene kan bidra til å forme eller realisere virksomhetens strategi, utvikle konkurransefordeler og dermed også påvirke og nå virksomhetens mål. Da blir det aktuelt å se på verdigrunnlaget for virksomheten og hvilke faktorer virksomheten vil bli best på eller konkurrere med.
Et aktuelt spørsmål innenfor SHRM er om det finnes en beste praksis HRM og hva den i tilfelle skulle bestå av. Alternativet til en beste praksis, vil være en beste tilpasning mellom HRM og strategi.
Utgangspunktet for kurset er at med riktig organisering og strategisk bruk av de menneskelige ressursene kan ledere og ansatte i fellesskap skape engasjement og utvikling for den enkelte og virksomheten.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2018-2019
Semesters
Fakta
Emnekode
BØK400
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
- Hva er HRM og SHRM
- Endringer i samfunnet som påvirker ledelse av mennesker og arbeid
- Teoretiske perspektiver på SHRM
- Beste praksis HRM
- Strategi og beste tilpasning SHRM
- Rettslige rammer for personalledelse
- Nyere tilknytningsformer i arbeidslivet
- Deltakelse og medvirkning
- Hva bør ledere vite om motivasjon?
- Jobbanalyser, jobbdesign og jobbredesign
- Prestasjonsledelse, prestasjonsmåling og medarbeidersamtaler
- Kompetanseutvikling, lederutvikling og karriere
- Lønn og belønning
- Linjelederes og HRs rolle i endringsprosesser
- Helsefremmende arbeidsplasser
- Kommunikasjon og konfliktløsning
- Livsfaseorientert personalpolitikk
- Internasjonal HRM
Læringsutbytte
Etter at studentene har fullført emnet, forventes det at de skal ha tilegnet seg følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- Kunne redegjøre for de samfunnsforhold som påvirker ledelse av menneskelige ressurser og arbeid
- Kunne forklare forskjellen på SHRM og HRM
- Kjenne til de rettslige rammene for personalledelse
- Kjenne til de viktigste teorier og begreper for hvordan organisasjoner fungerer
- Kunne diskutere beste praksis HRM opp mot beste tilpasning HRM
- Kjenne ulike motivasjonsteorier og engasjerer medarbeidere i en virksomhet
- Kunne forklare hovedproblemstillinger og kjenne til ulike løsninger innenfor de ulike HRM-praksisene
- Kjenne til de faktorene som bidrar til helsefremmende arbeidsplasser
Ferdigheter
- Kunne identifisere sterke og svake sider ved et HRM-system og ulike HRM-praksiser
- Kunne videreutvikle HRM-praksiser for definerte mål i en virksomhet
- Kunne reflektere over og foreslå tiltak for hvordan et gitt HRM-system kan videreutvikles
- Kunne utforme alternative HRM-strategier for en definert virksomhet og påvise fordeler og ulemper ved de ulike strategiene
- Være i stand til å identifisere behov for og bidra til å utvikle tiltak for helsefremmende arbeidsplasser
Generell kompetanse
- Kunne redegjøre for verdivalg i ledelse av mennesker og arbeid
- Kunne redegjøre for den kontekst og regulering som gjelder virksomheter i Norge og problemstillinger knyttet til HRM i internasjonal virksomhet
- Kunne initiere og gjennomføre HRM-prosjekter med riktig deltakelse i forhold til regelverk og virksomhetens organisering
- Kunne redegjøre for problemstillinger knyttet til SHRM med andre ledere og medarbeidere med en annen fagbakgrunn
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Studieprogramleder:
Tarjei Mandt LarsenEmneansvarlig:
Aldijana BunjakArbeidsformer
Kurset har 12 forelesninger a 4 timer. I tillegg kommer to kollokviedager a 8 timer. For å stimulere til et godt læringsmiljø legges det opptil toveis kommunikasjon med studentene. Studentene har ansvar for å delta i undervisningen med spørsmål, kommentarer og diskusjon. Foreleser vil derfor kunne rette direkte spørsmål til den enkelte og be studenter presentere emner fra pensum relatert til erfaringer og aktuelle samfunnsspørsmål.
Forventet tidsbruk:
- Forberedelser til forelesninger 12 x 4 = 48 timer
- Forelesninger 12 x 4 = 48 timer
- Gjennomgang av forelesninger 12 x 1 = 12 timer
- Løsning av oppgaver 12 x 3 = 36 timer
- Kollokviedager 8 x 2 = 16 timer
- Selvstudium (pensum) 106 timer
- Totalt 250 timer