Emne

Ledelse og organisasjonspsykologi (BØK415)

Studiet skal gi en innføring i grunnleggende psykologiske fagområder på individnivå, gruppenivå og organisasjonsnivå.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2019-2020

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BØK415

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

På individnivå vil vi undervise i tema som emosjoner, motivasjon, personlighetsteorier, sosial persepsjon og vanlige psykiske lidelser som kan påvirke arbeidsevnen.

På gruppenivå vil vi ta opp tema som dannelsen av grupper, gruppeprosesser, samarbeid i grupper og utvikling av team.

På organisasjonsnivå vil vi undervise i tema som arbeidsmiljø, organisasjonskultur, ledelsesteorier og mobbing og konflikthåndtering i arbeidslivet.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte i form av:

Kunnskap

Grunnleggende kunnskaper om elementære psykologiske begreper, samt kunnskap om sosialpsykologiske perspektiver på grupper og gruppeprosesser. Videre skal de ha kunnskap om de grunnleggende områdene innen organisasjonspsykologi.

Ferdigheter

Ferdigheter rettet mot et bredt register av organisasjonspsykologiske problemstillinger.

Generell kompetanse

Et grunnlag for å kunne forstå, anvende og kjenne igjen organisasjonspsykologiske prinsipper i arbeidslivet.

I og med at vi benytter hjemmeeksamen som vurderingsform, vil dette fungere som en god øving for studentene på akademisk skriving og korrekt referansebruk.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Skriftlig hjemmeeksamen 1/1 2 Uker Bokstavkarakterer Alle Inspera assessment


Hjemmeeksamen skal være basert på pensum og være mellom 3000 og 5000 ord.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Deltakelse på firetimers samling, 2 innleveringer i faste grupper , Obligatorisk oppgave

Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Tarjei Mandt Larsen

Emneansvarlig:

Gunhild Bjaalid

Arbeidsformer

Det vil bli lagt opp til både tradisjonell klasseromsundervisning og gruppearbeid. Undervisningen vil følge samme mønster som temaene: der det er grunnleggende basiskunnskaper om individet i organisasjonen som skal undervises i, vil det i stor grad bli tradisjonell klasseromsundervisning. Etter hvert som undervisningen går over til grupper, gruppeprosesser og organisasjon, vil undervisningsformen også bære preg av mer gruppearbeid, løsning av case og aktiv deltakelse fra studentene.

Vi har tenkt å legge opp undervisningen slik at en del av vurderingen av studentene (i forbindelse med obligatoriske undervisningsaktiviteter) vil foregå i klasserommet/undervisningssituasjonene. Det vil derfor være nødvendig at studentene er fysisk til stede og aktive i undervisningen.

Det forventes at studenten legger ned 250 til 300 arbeidstimer i faget.

Vi vil starte emnet med undervisning i individorienterte psykologiske tema. Det å ha basiskunnskaper om ulike typer emosjoner, forskning på motivasjon, kunne definere og vite hvordan man måler personlighet, samt kunnskap om sosial persepsjon vurderer vi som grunnleggende forståelse for å forstå gruppepsykologiske emner og organisasjonspsykologiske emner. Vi ser at i mange organisasjonspsykologiske utdanninger er de individorienterte temaene utelatt. Ved å inkludere disse grunnleggende kompetanseområdene i dette emnet, vil studentene få mulighet til å få en bredere forståelse av de organisasjonspsykologiske prinsippene.

Det neste naturlige steget i undervisningen vil være å fortsette med grupper og gruppeprosesser.

Her vil studentene få en innføring i hvordan en emosjoner, motivasjon og persepsjon vil kunne forandre seg gjennom deltakelse i grupper og gruppeprosesser. Denne kunnskapen er viktig både for å forstå gruppeprosesser i organisasjoner, men også for å forstå organisasjonsstrukturer.

Til slutt vil studentene få en innføring i organisasjonspsykologiske tema, som organisasjonskultur, organisasjonsutvikling og ledelsesteorier.

Åpent for

Emnet er åpent for alle bachelorstudenter ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet og Det humanistiske fakultet.

Emneevaluering

Studentevaluering av emnet vil bli gjennomført i henhold til Handelshøgskolens evalueringssystem.

Litteratur

Hovedlitteratur

McShane, S. L. (2018). Organizational behavior (8th edition; 8th edition; M. A. Von Glinow, Red.). New York, N.Y.: McGraw-Hill Education.

Kahneman, D. (2011). Thinking, fast and slow. New York: Farrar Straus and Giroux.

Kahneman, D. (2013). Tenke, fort og langsomt (G. Nyquist & E. Lilleskjæret, Red.). Oslo: Pax.

Holt, N. (2019). Psychology : the science of mind and behaviour (Fourth edition; Fourth edition; R. E. Smith, M. W. Passer, M. L. W. Vliek, E. Sutherland, & A. Bremner, Red.). London: McGraw-Hill Education.

Anbefalt litteratur

Skogstad, A., & Einarsen, S. (Red.). (2015). Ledelse på godt og vondt (2. utg.; 2. utg.). Bergen: Fagbokforl.

Einarsen, S., & Skogstad, A. (Red.). (2011). Det Gode arbeidsmiljø : krav og utfordringer (2. utg.; 2. utg.). Bergen: Fagbokforl.

Strategisk HRM 1 Ledelse, organisasjon, strategi og regulering (Bd. 1). (2014). [Oslo]: Cappelen Damm akademisk.

Strategisk HRM 2 HMS, etikk og internasjonale perspektiver (Bd. 2). (2014). [Oslo]: Cappelen Damm akademisk.

 

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1