Deprecated function: str_replace(): Passing null to parameter #3 ($subject) of type array|string is deprecated in Drupal\filter\Element\ProcessedText::preRenderText() (line 101 of core/modules/filter/src/Element/ProcessedText.php).
Deprecated function: str_replace(): Passing null to parameter #3 ($subject) of type array|string is deprecated in Drupal\filter\Element\ProcessedText::preRenderText() (line 101 of core/modules/filter/src/Element/ProcessedText.php).
Deprecated function: str_replace(): Passing null to parameter #3 ($subject) of type array|string is deprecated in Drupal\filter\Element\ProcessedText::preRenderText() (line 101 of core/modules/filter/src/Element/ProcessedText.php).
Deprecated function: str_replace(): Passing null to parameter #3 ($subject) of type array|string is deprecated in Drupal\filter\Element\ProcessedText::preRenderText() (line 101 of core/modules/filter/src/Element/ProcessedText.php).
Emnet er en del av det utøvende hovedområdet i studieplanen for studieretning dirigering. Det gir en utfyllende kompetanse til emnet BAM121D Hovedinstrument - Dirigering.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Studentene skal skaffe seg innsikt i instrumentariet brukt i janitsjarkorps, brassband og orkester med tanke på klang, register, transponering, spillemetoder og andre særpreg, ha innsikt i instrumentasjonslære og kunne instrumentere på et godt praktisk nivå. For prøvearbeidet med intonasjon trenger man et kunnskapsgrunnlag om akustisk teori. En dirigent trenger pedagogisk, kommunikativ og sosial kompetanse. I et større perspektiv trenger studentene også ha innsikt i dirigentens rolle i musikklivet og dirigentens ansvar for å videreutvikle musikklivet, og må kunne reflektere kritisk omkring fag- og yrkesetiske normer og problemstillinger. Hovedtrekkene i dirigentfagets historie bør være kjent for studenten, og de bør ha en forståelse av innholdet i rollene «sjefsdirigent» og «kunstnerisk leder» og om hvordan et ensemble metodisk kan utvikles musikalsk og samspillsmessig over tid. Til denne innsikten hører også kunnskap om arbeidsforhold og samfunnsrammer for de profesjonelle ensemblene og det frivillige musikklivet.
Læringsutbytte
Etter fullført og bestått eksamen i emnet skal kandidaten ha tilegnet seg de kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse som setter vedkommende i stand til å: Generell kompetanse
har tilegnet seg en viss innsikt i psykologiske, sosiale, kommunikative og pedagogiske aspekter ved dirigentyrket, og har utviklet en god evne til selvrefleksjon
har utviklet en viss bevissthet om dirigentens rolle i musikklivet og dirigentens ansvar for å videreutvikle musikklivet
har en viss innsikt i og kan forholde seg kritisk reflektert til fag- og yrkesetiske normer og problemstillinger
Kunnskaper
har innsikt hvordan et ensemble metodisk kan utvikles musikalsk og samspillsmessig over tid
har en god kunnskap om og innsikt i janitsjar-, brassband- og orkester-instrumentariet
har kunnskap om og innsikt i instrumentasjonsfaget, historisk og analytisk
har kunnskap om og innsikt i relevant repertoar
Ferdigheter
kunne instrumentere på et godt praktisk nivå
kunne medvirke i dirigert ensemble med hoved- eller bi-instrument på en adekvat måte
Forkunnskapskrav
Som hovedregel bestått BAM112D.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Mappevurdering
1/1
Bestått/ Ikke bestått
Mappen kan for eksempel bestå av følgende komponenter, som blir annonsert i løpet av studieåret:
• instrumentasjonsoppgave
• muntlig presentasjon i instrumentkunnskap
• skriftlig oppgave i repertoarkunnskap
Alle delene av mappen må være godkjent for å få samlet resultat i emnet.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
100% obligatorisk frammøte til undervisning og obligatorisk deltakelse i prosjekter og konserter.For å kunne møte til eksamen i emnet må studenten ha fått godkjent alle obligatoriske arbeidskrav.Det vises til fakultetets «Krav til fremmøte», som følger UiS sin eksamensforskrift.Repertoarliste skal leveres på Canvas innen annonsert frist.
Undervisningen i emnet foregår både som selvstudium, i individuelle timer og i klassetimer. Studentene har ansvar for å holde seg oppdatert på informasjon som gis på Canvas.
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.