Deprecated function: str_replace(): Passing null to parameter #3 ($subject) of type array|string is deprecated in Drupal\filter\Element\ProcessedText::preRenderText() (line 101 of core/modules/filter/src/Element/ProcessedText.php).
Deprecated function: str_replace(): Passing null to parameter #3 ($subject) of type array|string is deprecated in Drupal\filter\Element\ProcessedText::preRenderText() (line 101 of core/modules/filter/src/Element/ProcessedText.php).
Deprecated function: str_replace(): Passing null to parameter #3 ($subject) of type array|string is deprecated in Drupal\filter\Element\ProcessedText::preRenderText() (line 101 of core/modules/filter/src/Element/ProcessedText.php).
Deprecated function: str_replace(): Passing null to parameter #3 ($subject) of type array|string is deprecated in Drupal\filter\Element\ProcessedText::preRenderText() (line 101 of core/modules/filter/src/Element/ProcessedText.php).
Emnet består av flere komponenter i tilknytning til hovedinstrument, og tar utgangspunkt i den enkelte students kvalifikasjoner og ferdighetsnivå. Studentenes egenøving tillegges stor vekt, derfor utgjør også øvings- og arbeidsmetoder en del av emnet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnet består av flere komponenter i tilknytning til hovedinstrument. Emnet er i stor grad basert på individuell veiledning og samspill. Arbeidet tar utgangspunkt i den enkelte students kvalifikasjoner og ferdighetsnivå i forhold til repertoar, akkompagnement og samspill. Sjangeroverskridende aktiviteter kan være aktuelle. Konserter og opptredener er en naturlig del av emnet. Studentenes egenøving tillegges stor vekt, derfor utgjør også øvings- og arbeidsmetoder en del av emnet. Det vises til årsplaner for hver fagseksjon for nærmere beskrivelser av innhold og arbeidsaktiviteter.
Læringsutbytte
Etter fullført og bestått eksamen i emnet skal kandidaten ha tilegnet seg de kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse som setter vedkommende i stand til å: Generell kompetanse
jobbe målrettet over tid og å være i stand til å fremme egen faglig utvikling, herunder innstuderingsteknikker og prestasjonsforberedelse på en slik måte at det viser en utvikling i forhold til BAM121K
arbeide instrumentalt på en produktiv måte, både alene og i fellesskap med andre
Kunnskaper
vise en forståelse for et musikalsk forløp og formaspekter som er viderekommen i forhold til ved avslutningen av BAM121K, og bruke dette aktivt i innstuderingen og som grunnlag for egen fortolkning
Ferdigheter
demonstrere gode tekniske og musikalske ferdigheter og på et høyere nivå enn ved avslutningen av BAM121K
formidle stilistisk differensierte interpretasjoner innen et bredt repertoar
Forkunnskapskrav
Hovedinstrument II - Klassisk (BAM121K)
Som hovedregel bestått BAM121K.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Utøvende eksamenskonsert - klassisk
1/1
15 Minutter
Bestått/ Ikke bestått
Avsluttende utøvende eksamen i høstsemesteret, med repertoar på ca 15 minutter, avhengig av hovedinstrument. For kirkemusikk inngår også orgelimprovisasjon på mellom 5 og 10 minutter i tillegg.Gjenbruk av eksamensrepertoar fra BAM111K og BAM121K er ikke tillatt.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
100% obligatorisk frammøte til undervisning og obligatorisk deltakelse i prosjekter og konserter.For kirkemusikkstudenter inngår kordireksjon som et arbeidskrav.For å kunne møte til eksamen i emnet må studenten ha fått godkjent alle obligatoriske arbeidskrav.Det vises til fakultetets «Krav til fremmøte», som følger UiS sin eksamensforskrift.Repertoarliste skal leveres på Canvas innen annonsert frist.De ulike instrumentgruppene vil ha ulike krav og ulike dokumentasjonsformer. Kravene er spesifiserte i faggruppenes årsplaner (eks. antall seminarer med aktiv deltakelse osv.).
Det gis individuell veiledning og undervisning på hovedinstrument, samt seminarer, gruppeundervisning og mesterklasser. Noen aktiviteter er prosjektbaserte. For noen instrumentalister vil arbeid med repertoar naturlig foregå med akkompagnatør eller i ensembler. Tilsvarende gjelder ved konserter og opptredener.Studentene har ansvar for å holde seg oppdatert på informasjon som gis på Canvas.
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.