Utsatte barn og unge (BBA102)
I dette emnet har vi fokus på forhold som kan medvirke til at barn og unge blir utsatt for risiko. Risikofaktorer kan være knyttet til individuelle forhold ved barnet og forhold knyttet til familie, nettverk og samfunn som helhet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
BBA102
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
- Bred kunnskap om hvilke forhold som medfører at barn og unge befinner seg i utsatte livssituasjoner.
- Bred kunnskap om hvordan utsatte livssituasjoner påvirker alle sider ved barns utvikling og oppvekst-vilkår.
- Bred kunnskap om hvordan familieliv, samspill mellom barn og foreldre, og omsorgssvikt påvirker barns utvikling.
- Har bred kunnskap om familie- og nettverksarbeid.
- Kjenner til hvordan rus og psykiske helseproblemer kommer til uttrykk, hvordan det kan bidra til at barn og unge blir utsatt for økt risiko og hvilke konsekvenser det får.
- Kan oppdatere sin kunnskap om sammenhenger mellom ulike faktorer som bidrar til god helse hos barn og unge.
- Kunnskap om kommunikasjonsutfordringer for barn og unge i et samfunn preget av mangfold.
- Kunnskap om samiske barns rett til oppvekstforhold der deres etniske, språklige og kulturelle tilknytning vektlegges.
- Kunnskap om hvordan urfolks, minoriteters og flyktningers livssituasjon kan bidra til økt risiko hos denne gruppen barn.
- Kunnskap om kulturelt mangfold, flerkulturell forståelse og kultursensitivitet.
- Kunnskap om hvordan barns digitale hverdagsliv kan medføre økt risiko.
- Kunnskap om inkluderings-, marginalisering og ekskluderingsprosesser, samt ikke-diskriminering og likestilling.
- Kunnskap om etikk, etiske verdier, dilemma og problemstillinger i barnevernsfeltet.
- Kunnskap om barnevernspedagogens samfunnsmandat og barnevernfeltets historie.
- Kunnskap om behovet for kunnskap fra barn og unge som en del av grunnlaget for å sikre deres deltakelse og medvirkning, både i egne liv og i samfunnet.
- Kan anvende teoretisk kunnskap i drøftinger av praktiske problemstillinger knyttet til utsatte barn og unge på ulike arenaer.
- Kan reflektere over barnevernspedagogens posisjon og samfunnsmandat i møte med barn, unge og deres familier som lever i vanskelige livssituasjoner.
- Kan analysere og vurdere eksempler på barns og unges utsatte livssituasjoner i lys av relevant teoretisk kunnskap.
- Har innsikt i egne holdninger og verdier og kan reflektere over personlige utfordringer, og etiske dilemma og problemstillinger i kommende yrkesutøvelse som barnevernspedagog.
- Har innsikt i sentrale forhold på individ-, gruppe- og samfunnsnivå som bidrar til økt risiko for marginalisering, ekskludering blant barn og unge.
- Kan formidle både skriftlig og muntlig relevante teorier som belyser emnets tematikk.
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Oral exam | 1/1 | 30 Minutes | Letter grades | None permitted |
Individual oral examination. Duration: up to 30 minutes. The candidate is examined based on coursework and on topics chosen by the examiner without preparation time.Consequences of failing a re-scheduled examination: If the student does not pass the examination at the re-scheduled examination at the latest, the student must re-sit the examination for the course with the subsequent year group. Any examination parts and compulsory coursework that have already been passed do not need to be retaken. The student must take the examination in accordance with the relevant course description for the course, which may be new or revised. The student can decide whether they want to attend the teaching in the new examination semester.