Refleksjon, endring, innovasjon og mangfold (BBA303)
Emnet har mål om å bidra til å skape sammenheng mellom teori og praksis, og gi studentene anledning til å fordype seg i profesjonsrollen. Studentene skal ta utgangspunkt i sosialpedagogisk og barnevernfaglig kunnskap fra tidligere emner i studieprogrammet samt erfaringer fra egen praksisperiode.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
BBA303
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
- Har bred og flerfaglig kunnskap om sentrale barnevernsfaglige temaer, problemstillinger og prosesser
- Har bred kunnskap om å iverksette, koordinere og evaluere tiltak i et tverrfaglig perspektiv
- Kjenner til relevante fagdebatter, forsknings- og utviklingsarbeid, herunder nytenkning og innovasjonsprosesser som gjelder barnevernsfeltet.
- Har kunnskap som bidrar til å identifisere og adressere hvordan kontekstuelle betingelser påvirker barn, unge og deres familier, samt profesjonsutøvere.
- Har kunnskap om inkludering, ikke-diskriminering og likestilling som bidrar til å sikre likeverdige tjenester for barn og unge i utsatte situasjoner samt deres familier.
- Kan anvende erfaringer og faglig kunnskap i barnevernsfeltet, samt reflektere kritisk over egen og tjenestens praksis til det beste for barn, unge og deres familier
- Kan reflektere kritisk over endrings- og innovasjonsprosesser i det barnevernsfaglige feltet ved hjelp av kunnskapsbaserte metoder, teorier og faglig skjønn
- Kan anvende erfaringskunnskap fra barn og unge og deres familier som en del av grunnlaget for å sikre barn og unges deltakelse og medvirkning
- Kan analysere barnevernfaglige utfordringer og initiere etiske og juridisk forsvarlige beslutninger
- Kan anvende faglig kunnskap for å fremme fagutvikling, kvalitetsforbedring og tjenesteinnovasjon
- Kan bygge relasjoner, samarbeide og kommunisere på en måte som fremmer inklusjon, deltakelse og medvirkning hos barn og unge og deres familier.
- Kan reflektere kritisk over maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i møte med barn, unge og familier
- Kan reflektere over hvordan sosiale kategorier som kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder samvirker og påvirker et individs liv
- Har innsikt i og kan håndtere etiske problemstillinger innenfor barnevernsfeltet og egen tjenesteutøvelse
- Har innsikt i maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i møte med barn, unge og familier
- Har innsikt i og mestrer systematisk arbeid med å sikre barn og unges deltagelse og medvirkning
- Har innsikt i og kan ivareta barn, unge og familiers rettigheter for slik å bidra til å sikre likeverdige tjenester i et samfunn preget av mangfold
Forkunnskapskrav
Barn og unges utvikling og oppvekstmiljø (BBA101)
Utsatte barn og unge (BBA102)
Velferdspolitikk og velferdsorganisering (BBA103)
Velferdsrett (BBA104)
Sosialpedagogisk arbeid med barn og unge (BBA201)
Saksbehandling i barnevernstjenesten (BBA202)
Kunnskapsbasert praksis (BBAP20)
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Skriftlig oppgave og muntlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig oppgave | 0/1 | Bokstavkarakterer | Alle | |
Muntlig eksamen | 1/1 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Eksamen består av en skriftlig og muntlig del.Skriftlig oppgave: Skriftlig individuell oppgave. Tema defineres av emneansvarlige. Omfang: maks 3500 ord ekskl. innholdsfortegnelse og litteraturhenvisninger. Referansestil: APA 7th.Oppgaven må være vurdert til bestått karakter før studentene kan fremstille seg til muntlig prøve. Den foreløpige karakteren som er gitt på den skriftlige oppgaven, skal senest kunngjøres 24 timer før tidspunktet for muntlig eksamen.Muntlig eksamen: Den muntlige prøven brukes til eventuell justering av karakteren. Muntlig karakter kan justere den skriftlige eksamenskarakteren inntil en karakter opp eller ned.Studenter som ikke har bestått eksamen i emnet senest ved ny og utsatt eksamen, henvises til neste ordinære eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. De obligatoriske aktiviteter som allerede er godkjent, må ikke tas på ny. Studentene må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om de vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.