Emne
Kunst, kultur og kreativitet (BBD202)
Kunnskapsområdet Kunst Kultur Kreativitet bygger på fagene forming, musikk, drama og pedagogikk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2016-2017
Semesters
Fakta
Emnekode
BBD202
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Gjennom estetisk opplevelse, erfaring og refleksjon inspireres og kvalifiseres studenten til skapende arbeid med barn i møte med kunst- og kulturuttrykk.
Kunnskapsområdet Kunst Kultur Kreativitet har følgende sentrale arbeidsområder for praktisk-estetisk og teoretisk arbeid:
- kunst og estetisk erfaring
- kreativitet
- kommunikasjon og samspill
- estetiske uttrykksformer
Læringsutbytte
Studenten
- har kunnskap om hvordan kunst og kultur bidrar til barns ulike opplevelser og uttrykksformer, læring og danning
- har kunnskap om ulike syn på kunst og kultur, estetikk, kreativitet og kreative prosesser
- har kunnskap om ledelse, kommunikasjons- og samspillsteorier i estetiske sammenhenger, og om motivasjon, identitet og selvoppfatning i arbeid med kunst og kunstfaglige områder
- har kunnskap om barns musikalitet og musikalske utvikling, barns utvikling i skapende arbeid innen digital og to- og tredimensjonale former og uttrykk, og om estetiske dimensjoner og formmessige elementer i barns dramatiske lek og utvikling
- har kunnskap om barnekultur, kulturarv i flerkulturelle perspektiver, norsk og samisk kulturarv, og har forståelse for hvordan kultur påvirker barns ulike uttrykksformer
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere skapende prosesser med og for barn
- kan skape miljøer som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, utforskning, skaperglede og lek
- kan legge til rette for kunst- og kulturopplevelser og fremme barns estetiske utvikling
- kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek og læring
- kan anvende ulike materialer, redskaper og teknikker fra forskjellige håndverkstradisjoner, og utforske disse i samspill med barn
Generell kompetanse
Studenten
- ser barn som kompetente deltakere som kan medvirke i barnehagens kunst- og kulturarenaer
- har en bevisst holdning til, følsomhet for og innlevelse i barns ulike estetiske uttrykksformer og kan bidra til at barn får forståelse for hverandres kulturelle bakgrunn.
- forstår barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns utforskning og uttrykk, kjenner betydningen av og kan stimulere barns skaperglede og mestringsfølelse
- kan ivareta kjønnsperspektiver og flerkulturelle perspektiver i skapende aktiviteter og kunst- og kulturformidling i barnehagen.
- forstår utviklingsarbeid og forskning som forutsetning for å styrke det kunst- og kulturfaglige arbeidet i barnehage
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Praksiskoordinator:
Lena ForusStudiekoordinator:
Karin BernerFaglærer:
Aina Kristine Jenseg FiskåFaglærer:
Anne Karin FotlandEmneansvarlig:
Elisabeth BarstadFaglærer:
Hallgjerd ByrkjelandFaglærer:
Ine Larsen MånebyArbeidsformer
Undervisningen organiseres som gruppeundervisning, praktisk arbeid, veiledning, forelesninger, seminar, studentpresentasjoner og nettstøttet undervisning.
Observasjon, analyse, refleksjon og dokumentasjon knyttet til barns estetiske væremåter vektlegges. IKT brukes som verktøy i studentenes arbeid med dokumentasjon knyttet til undervisningsoppleggene.
Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se kapittel om Praksis.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Kunst, kultur og kreativitet (BBD200_1) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD202_1) | 15 |
Kunst, kultur og kreativitet (BBD200_2) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD202_1) | 10 |
Kunst, kultur og kreativitet (BBD200_1) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD200_2) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD201_1) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD202_1) | 50 |
Kunst, kultur og kreativitet (BBD200_1) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD201_1) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD202_1) | 30 |
Kunst, kultur og kreativitet (BBD200_2) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD201_1) , Kunst, kultur og kreativitet (BBD202_1) | 20 |
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Totalt ca.1800 sider + tilleggslitteratur
Felleslitteratur:
Bakke, K., Jenssen, C., Sæbø, A. B. & Jensen, C. (Red.). (2011). Kunst, kultur, kreativitet: Kunstfaglig arbeid i barnehagen. Bergen: Fagboklaget. 232 s.
Juell, E. & Nordskog, T.-J. (2006). Å løpe mot stjernene: Om estetisk dannelse, kreativitet og skapende prosesser. Bergen: Fagbokforlaget. 167 s.
Artikler og bokkapitler, kompendium:
Bergersen, A., Gjerde, H. & Helland, H. (2010). Digital kompetanse i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. (S. 33-48) 16 s.
Krogstad, A., Hansen, G. K., Høyland, K. & Moser, T. (2012). Rom for barnehage, flerfaglige perspektiver. Bergen: Fagbokforlaget. (S. 214-226) 13 s.
Olsson, M. R. & Øksnes, M. (2013). «Estetikk? Det er jo alt, egentlig!». I M. Bakken & S. B. Hommersand (Red.), Barn, kunst og kultur (s. 103-113). Oslo: Universitetsforlaget. 10 s.
Sæther, M. (2014). Musisering og inkludering. I P. Sjøvik (Red.), En barnehage for alle: Spesialpedagogikk i barnehagelærerutdanningen (3. utg., s. 282-302). Oslo: Universitetsforlaget. 20 s.
Forming:
Andersen, J. (2002). Det gjemmer seg i blyanten: En bok om barns bildespråk. Oslo: Pedagogisk Forum. 82 s.
Waterhouse, A.-H. L. (2013). I materialenes verden: Perspektiver og praksiser i barnehagens kunstneriske virksomhet. Bergen: Fagbokforlaget. 178 s.
Artikler og bokkapitler:
Amundsen, B. R. (1991). Tegning, form, farge. Oslo: Aschehoug. (S. 22-29) 7 s. Lokalisert på http://www.nb.no/nbsok/nb/ffbaecdf18afe9023234fb2f9b2d90dd.nbdigital?lang=no#23http://www.nb.no/nbsok/nb/ffbaecdf18afe9023234fb2f9b2d90dd.nbdigital?lang=no#23
Bakke, K. (2013). Å vente på vanndråper: Om småbarns estetiske handlinger og erfaringer - med utgangspunkt i forming. I S. Haugen, G. Løkken & M. Röthle (Red.), Småbarnspedagogikk: Fenomenologiske og estetiske tilnærminger (2. utg., s. 221-253). Oslo: Cappelen Damm akademisk. 32 s.
Carlsen, K. & A. M. Samuelsen (1988). Inntrykk og uttrykk. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag A/S. (Kap. 1 og 2) 40 s. Lokalisert på http://www.nb.no/nbsok/nb/6ef4d6b9938736ee44797a7e74d4fc25.nbdigital?lang=no#0http://www.nb.no/nbsok/nb/6ef4d6b9938736ee44797a7e74d4fc25.nbdigital?lang=no#0
Evenstad, R. & Becher, A. A. (2010). Vi trenger førskolelærere med kompetanse på fysisk miljø. Første steg, 2, s. 28-32. (5 s.)
Flensborg, K. & Thonsgaard, K. (Red.). (2006). Slip fortællingen løs: Kunst og kulturformidling til de 3-6 årige. Danmark: Børnekulturens Netværk. Lokalisert på http://www.kulturstyrelsen.dk/fileadmin/user_upload/13__slip_fortaellingen_loes_final.pdfhttp://www.kulturstyrelsen.dk/fileadmin/user_upload/13__slip_fortaellingen_loes_final.pdf s.36-43
Haabesland, A. Å. & Vavik, R. E. (2000). Kunst og håndverk: Hva og hvorfor. Bergen. Fagbokforlaget. (S. 128-142, 186-199, 207-225) 45 s.
Krogstad, A., Hansen, G. K., Høyland, K. & Moser, T. (2012) Rom for barnehage, flerfaglige perspektiver. Bergen: Fagbokforlaget. (S. 214-226) 13 s.
Lerdahl, E. (2007). Slagkraft: Håndbok i ideutvikling. Oslo: Gyldendal akademisk. (S. 21-37) 16 s.
Olsson, M. R. & Øksnes, M. (2013). «Estetikk? Det er jo alt, egentlig!». I M. Bakken & S. B. Hommersand (Red.), Barn, kunst og kultur (s. 103-113). Oslo: Universitetsforlaget. 10 s.
Steinkjer, E. (2013). Små barn sanser med meir enn øynene: Om toddlere i møte med kunst. I S. Haugen, G. Løkken & M. Röthle (Red.), Småbarnspedagogikk: Fenomenologiske og estetiske tilnærminger (2. utg., s. 217-226). Oslo: Cappelen Damm akademisk. 18 s.
Sørenstuen, J.-E. (2011). Levende spor: Å oppdage naturen gjennom kunst, og kunsten gjennom natur. Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 2, 6 og 10) 39 s.
Tilleggs litteratur:
Gotfredsen, L. (1987). Bildets formspråk. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 2) 11 s. Lokalisert på http://www.nb.no/nbsok/nb/fc708555804cea32732557bc5b6bd973.nbdigital?lang=no#0http://www.nb.no/nbsok/nb/fc708555804cea32732557bc5b6bd973.nbdigital?lang=no#0
Musikk:
Berre, Å. (2012). Mer musikk!: Med de minste. Oslo: Norsk Noteservice. Utdrag 95 s.
Sæther, M. & Aalberg, E. A. (2012). Barnet og Musikken: Innføring i musikkpedagogikk for barnehagelærerstudenter. Oslo: Universitetsforlaget. 190 s.
Artikler og bokkapitler:
Berre, Å. (2012). Mer musikk!: Med de minste. Oslo: Norsk Noteservice. Utdrag 20 s.
Bjørkvold, J.-R. (1998). Skilpaddens sang. Oslo: Freidig forlag. (S. 36-51) 15 s.
Bjørkvold, J.-R. (1999). Når øyeblikket synger. Norsk filminstitutt. DVD, lokalisert på: http://visions.no/produksjoner-2/nar-oyeblikket-synger-when-the-moment-sings-1995.htmlhttp://visions.no/produksjoner-2/nar-oyeblikket-synger-when-the-moment-sings-1995.html
Bjørkvold, J.-R. (2007). Det musiske mennesket. Oslo: Freidig forlag. (S. 29-41, 54-59 ,75-89) 47 s.
Møen, I.-L. (2014). Den syngende barnehagelærer: Utvikling av faglig trygghet. I M. Eilifsen. På kryss og tvers (s. 30-43). Oslo: Universitetsforlaget. 13 s.
Kulset, N. B. (2015). Musikk og andre språk. Norsktilegnelse for små barn med et annet morsmål. (s. 23-49). Oslo: Universitetsforlaget. 26 s
Kulset, N. B. (2015). Sang som sosialt handlingsberedskap for andrespråkslærlinger i barnehagen: «Det doble dilemma» i lys av Bourdieu. I S. Kibsgaard & M. Kanstad (Red.), Lek og samspill i et mangfoldsperspektiv (s. 79-95). Oslo: Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS. 16 s.
Ruud, E. (2006). Lydlandskap: Om bruk og misbruk av musikk. Bergen: Fagbokforlaget. (S. 143-173) 30 s.
Torgersen, J. K. (2016). Musikk som kulturuttrykk i barnehagen. I H. Jæger & J. K. Torgersen (Red.), Barnekultur (s. 107-212). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. 14 s.
Sæther, M. (2014). Musisering og inkludering. I P. Sjøvik (Red.), En barnehage for alle: Spesialpedagogikk i barnehagelærerutdanningen (3. utg., s. 282-302). Oslo: Universitetsforlaget. 20 s.
Vist, T. (2010). Forbudte sanger. I Ride ranke: Musikk fra livets begynnelse. (3) 7-11. 5 s.
Vist, T. (2002). Musikken: En kulturell navlestreng. I I. Mjør (Red.), Kulturbarnehagen (s. 72-81). Oslo: Samlaget. 9 s.
Vist, T. (2013). I lyden bor barnet, i barnet bor lyden: Om små barns forhold til musikk. I S. Haugen, G. Løkken & M. Röthle (Red.), Småbarnspedagogikk: Fenomenologiske og estetiske tilnærminger (2. utg., s. 85-101). Oslo: Cappelen Damm akademisk. 16 s.
Vist, T. (2014). Musikken i barnehagen: Følelser. Fellesskap, kunnskap. I V. Glaser, I. Størksen & M. B. Drugli (Red.), Utvikling, lek og læring i barnehagen: Forskning i praksis (s. 493-511). Bergen: Fagbokforlaget. 18 s.
Nettforelesninger:
Barstad, E. (2014). Musikalsk utvikling og væremåte. Stavanger: Universitetet i Stavanger. Lokalisert på http://mediasite.uis.no/Mediasite/Play/631ad8b7ab544fcbad3f7c867044ca1a1dhttp://mediasite.uis.no/Mediasite/Play/631ad8b7ab544fcbad3f7c867044ca1a1d
Vist, T. & Halle, K. (2012). Djembekurs. Stavanger: Universitetet i Stavanger. Lokalisert på http://www1.uis.no/fag/Learningspace_kurs/MFLB/djembekurs/http://www1.uis.no/fag/Learningspace_kurs/MFLB/djembekurs/
Tilleggslitteratur:
Holen, A. (Red.). (2014). Den store barnesangboka. Oslo: Aschehoug. (Utvalg) 299 s.
Drama:
Sæbø, A. B. (2010). Drama i barnehagen (3. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. 300 s.
Artikler og bokkapitler:
Aspeli, W. (1996). Fortell! Fortell! Oslo: Pedagogisk Forum. (s. 33-46) 14 s.
Bruce, B. M. (2013). Smått er godt! - Drama med de minste. I S. Haugen, G. Løkken & M. Röthle (Red.), Småbarnspedagogikk: Fenomenologiske og estetiske tilnærminger (2. utg. s. 146-162). Oslo: Cappelen Damm akademisk. 19 s.
Hohr, H. (2013). Estetikk og erfaring. I S. Haugen, G. Løkken & M. Röthle (Red.), Småbarnspedagogikk: Fenomenologiske og estetiske tilnærminger (2. utg., s. 85-101). Oslo: Cappelen Damm akademisk. 17 s.
Flensborg, K. & Thonsgaard, K. (2003). Tid til fortelling. Danmark: Forlaget Klim. (S. 231-251) 20 s.
Fotland, A. K. (2008). Kom vi må skynde oss hjem!: Et dramapedagogisk arbeid med toddlere. I DRAMA Nordisk dramapedagogisk tidsskrift 2 -08. 2 s.
Jensen, M. & Osnes, H. (2009). Kroppen i lek og læring: Sirkus I barnehage og skole. Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS. (s. 73-100) 27 s.
Melberg, J. (2012). «Min Historie»: Det tospråklige barnets tekst som impuls i estetisk praksis i barnehagen. I T. Vist & M. Alvestad (Red.), Læringskultuer i barnehagen: Flerfaglige forskningsperspektiver. [Oslo]: Cappelen Damm akademisk (s. 142-162) 20 s.
Mykle, B. (1993). Dukkenes magi: Teaterdukker fra barnehager til frie grupper. Oslo: Pax Forlag A/S. (S. 19-31) 13 s.
Silfver, B. (2013). Att forska på klovn i klassrum. I A. Østern & E. Angelo (Red.), Kunstpedagogikk og kunnskapsutvikling. Universitetsforlaget. 11 s.
Sverdrup, T. & Myrstad, A. (2011). Improvisasjon som innstilling i det pedagogiske arbeidet med de yngste barna. I M. S. Liset, A. Myrstad & T. Sverdrup (Red.), Møter i bevegelse: Å improvisere med de yngste barna. Bergen: Fagbokforlaget. 17 s.
Sæbø, A.B. (1998). Drama - et kunstfag.. Tano - Aschehoug Kap. 16, 17, 18 (s. 359-418) 60 s.