Emne
Kunst, kultur og kreativitet (BBL201)
Kunnskapsområdet Kunst, Kultur og Kreativitet bygger på fagene forming, musikk og drama, og har sitt hovedfokus på barns estetiske væremåte.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2015-2016
Semesters
Fakta
Emnekode
BBL201
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
4
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Gjennom egen estetisk opplevelse, erfaring og refleksjon inspireres og kvalifiseres studenten til arbeid med barn i møte med et mangfold av kunst- og kulturuttrykk.
Kunnskapsområdet Kunst, Kultur og Kreativitet har følgende sentrale arbeidsområder for praktisk-estetisk og teoretisk arbeid:
- kreative læreprosesser
- danning og identitet
- kommunikasjon og samspill
- barns egen kultur, lek og improvisasjon
- natur og kultur
- kunst og estetisk erfaring
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har innsikt i hvordan kunst og kultur bidrar til barns ulike opplevelser og uttrykksformer, læring og danning
- har kunnskap om ulike syn på kunst og kultur, estetikk, kreativitet og kreative prosesser
- har kunnskap om ledelse, kommunikasjons- og samspillsteorier i estetiske sammenhenger, og om motivasjon, identitet og selvoppfatning i arbeid med kunst og kunstfaglige områder
- har kunnskap om barns musikalitet og musikalske utvikling, barns utvikling i skapende arbeid innen digital og to- og tredimensjonale former og uttrykk, og om estetiske dimensjoner og formmessige elementer i barns dramatiske lek og utvikling
- har kunnskap om barnekultur, kulturarv i flerkulturelle perspektiver, norsk og samisk kulturarv, og har forståelse for hvordan kultur påvirker barns ulike uttrykksformer
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere kunstneriske og kunstpedagogiske prosesser med og for barn
- kan strukturere og skape miljøer som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, utforskning, skaperglede og lek
- kan legge til rette for kunst- og kulturopplevelser og fremme barns estetiske utvikling
- kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek og læring
- kan anvende ulike redskaper, teknikker og materialer fra forskjellige håndverkstradisjoner, deriblant samiske og utforske disse i samspill med barn
Generell kompetanse
Studenten
- ser barn som kompetente deltakere som kan medvirke i barnehagens kunst- og kulturarenaer
- har en bevisst holdning til, følsomhet for og innlevelse i barns forskjelligartede estetiske uttrykksformer og kan bidra til at barn får forståelse for hverandres kulturelle bakgrunn
- forstår barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns utforskning og uttrykk, kjenner betydningen av og kan stimulere barns skaperglede og mestringsfølelse
- kan ivareta kjønnsperspektiver og flerkulturelle perspektiver i skapende aktiviteter og kunst- og kulturformidling i barnehagen
- forstår utviklingsarbeid og forskning som forutsetning for å styrke det kunst- og kulturfaglige arbeidet i barnehage
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Individuell muntlig eksamen | 1/1 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt | — | — | — |
Omfang av individuell praktisk-estetisk oppgave med refleksjon: Fremlegg inntil 20 min.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Omfang av 3 seminarer med fremlegg: Fremlegg: 3x10 min.
Omfang av praktisk-metodisk repertoarperm i musikk: Totalt 20 sanger/musikkaktiviteter med metodiske og didaktiske beskrivelser.
Omfang av praktisk-metodisk repertoarperm i musikk brukes i praksis: Minimum fem sanger med akkompagnement gjennomføres i praksis.
Omfang av 3 arbeider i forming m/refleksjon: 3x500 ord.
Omfang av arbeider i forming m/refleksjon: Minimum en oppgave prøves ut i praksis.
Omfang av fortellerstund i drama m/rapport: 1000 ord (+/- 10%).
Omfang av fortellestund i drama: Praktisk del gjennomføres i praksis.
Omfang av obligatorisk tilstedeværelse: Minimum 80%. Praktisk-estetisk kompetanse utvikles gjennom utprøving og i samspill med andre mennesker. Det er derfor krav om obligatorisk tilstedeværelse i all undervisning.
Fagperson(er)
Faglærer:
Ine Larsen MånebyArbeidsformer
Undervisningen organiseres som gruppeundervisning, praktisk arbeid, veiledning, forelesninger, seminar, studentpresentasjoner og nettstøttet undervisning.
Observasjon, analyse, refleksjon og dokumentasjon knyttet til barns estetiske væremåter vektlegges.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Kunst, kultur og kreativitet (BBL200_1) , Kunst, kultur og kreativitet (BBL201_1) | 30 |
Kunst, kultur og kreativitet (BBL201_1) , Kunst, kultur og kreativitet (BBL202_1) | 25 |
Kunst, kultur og kreativitet (BBL200_1) , Kunst, kultur og kreativitet (BBL201_1) , Kunst, kultur og kreativitet (BBL202_1) | 55 |
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Totalt ca.1500 sider + tilleggslitteratur
Felleslitteratur: 507 s.
Bakke, K., Jenssen, C., Sæbø, A. B. & Jensen, C. (Red.). (2011). Kunst, kultur, kreativitet: Kunstfaglig arbeid i barnehagen. Bergen: Fagboklaget. 232 s.
Buaas, E. H. (2009). Med himmelen som tak (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 1, 2 og 3) 60 s.
Bølgan, N. (2008). Vil du være med, så heng på!: Barnehagen som digital arena. Bergen: Fagbokforlaget. (S.69-82 og 100-105) 18 s.
Juell, E. & Nordskog, T.-J. (2006). Å løpe mot stjernene: Om estetisk dannelse, kreativitet og skapende prosesser. Bergen: Fagbokforlaget. 167 s.
Olsson, M. R. & Øksnes, M. (2013). «Estetikk? Det er jo alt, egentlig!». I M. Bakken &. S.B. Hommersand(2013). Barn, kunst og kultur (s.103-113). Oslo: Universitetsforlaget. 10 s.
Sæther, M. (2014). Musisering og inkludering. I P. Sjøvik (Red.), En barnehage for alle: Spesialpedagogikk i barnehagelærerutdanningen (3. utg., s. 282-302). Oslo: Universitetsforlaget. 20s.
Forming: 458 s. (inkl. småformat og bilder)
Andersen, J. (2002). Det gjemmer seg i blyanten: en bok om barns bildespråk. Oslo: Pedagogisk Forum. 82 s.
Bakke, K. (2013). Å vente på vanndråper: Om småbarns estetiske handlinger og erfaringer med utgangspunkt i forming. I S. Haugen, G. Løkken & M. Röthle (Red.), Småbarnspedagogikk: Fenomenologiske og estetiske tilnærminger (2. utg., s. 238-252). Oslo: Cappelen Damm akademisk. 15 s.
Carlsen, K. & A. M. Samuelsen (1988). Inntrykk og uttrykk. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag A/S. (Kap. 1 og 2) 40 s. Lokalisert på http://www.nb.no/nbsok/nb/6ef4d6b9938736ee44797a7e74d4fc25.nbdigital?lang=no#0http://www.nb.no/nbsok/nb/6ef4d6b9938736ee44797a7e74d4fc25.nbdigital?lang=no#0
Gotfredsen, L. (1987). Bildets formspråk. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 2) 23 s.
Haabesland, A. Å. & Vavik, R. E. (2000). Kunst og håndverk: Hva og hvorfor. Bergen. Fagbokforlaget. (S. 128-142, 186-199, 207-225) 45 s.
Lerdahl, E. (2007). Slagkraft: Håndbok i ideutvikling. Oslo: Gyldendal akademisk. (S. 21-37) 16 s.
Steinkjer, E. (2013). Små barn sanser med meir enn øynene: Om toddlere i møte med kunst. I S. Haugen, G. Løkken & M. Röthle (Red.), Småbarnspedagogikk: Fenomenologiske og estetiske tilnærminger (2. utg., s. 217-226). Oslo: Cappelen Damm akademisk. 18 s.
Sørenstuen, J.-E. (2011). Levende spor: Å oppdage naturen gjennom kunst, og kunsten gjennom natur. Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 2, 6 og 10) 39 s.
Waterhouse, A.-H. L. (2013). I materialenes verden: Perspektiver og praksiser i barnehagens kunstneriske virksomhet. Bergen: Fagbokforlaget. 178 s.
Musikk: 565 s. (inkl. noter)
Berre, Å. (2012). Mer musikk!: Med de minste. Oslo: Norsk Noteservice. utdrag 95 s.
Bjørkvold, J.-R. (1998). Skilpaddens sang. Oslo: Freidig forlag. (S. 36-51) 15 s.
Bjørkvold, J.-R. (1999). Når øyeblikket synger. Norsk filminstitutt. DVD, lokalisert på: http://visions.no/produksjoner-2/nar-oyeblikket-synger-when-the-moment-sings-1995.htmlhttp://visions.no/produksjoner-2/nar-oyeblikket-synger-when-the-moment-sings-1995.html
Bjørkvold, J.-R. (2007). Det musiske mennesket. Oslo: Freidig forlag. (S. 29-37 og 75-89) 22 s.
Holen, A. (Red.). (2014). Den store barnesangboka. Oslo: Aschehoug. (Utvalg) 200 s.
Sæther, M. & Aalberg, E. A. (2012). Barnet og Musikken: Innføring i musikkpedagogikk for barnehagelærerstudenter. Oslo: Universitetsforlaget. 190 s.
Vist, T. (2002). Musikken: En kulturell navlestreng. I I. Mjør (Red.), Kulturbarnehagen (s. 72-81). Oslo: Samlaget. 9 s.
Vist, T. (2013). I lyden bor barnet, i barnet bor lyden: Om små barns forhold til musikk. I S. Haugen, G. Løkken & M. Röthle (Red.), Småbarnspedagogikk: Fenomenologiske og estetiske tilnærminger (2. utg., 85-101). Oslo: Cappelen Damm akademisk. 16 s.
Vist, T. (2014). Musikken i barnehagen: Følelser. Fellesskap, kunnskap. I V. Glaser, I. Størksen & M. B. Drugli (Red.), Utvikling, lek og læring i barnehagen: Forskning i praksis. Bergen: Fagbokforlaget. 18 s.
Drama: ca. 460 s.
Sæbø, A. B. (2010). Drama i barnehagen (3. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. 299 s.
Kompendium (174 s.)
Aspeli, W. (1996). Fortell! Fortell! Pedagogisk Forum. 8 s.
Bruce, B. M. Betty borte! - for babyer: Om å lage teaterkunst for barn 0-3 år. I DRAMA Nordisk dramapedagogisk tidsskrift 4 -02. 4 s.
Flensborg, K. & Thonsgaard, K. (2003). Tid til fortelling. Danmark: Forlaget Klim. (S. 231 -251) 20 s.
Fotland, A. K. (2008). Kom vi må skynde oss hjem!: Et dramapedagogisk arbeid med toddlere. I DRAMA Nordisk dramapedagogisk tidsskrift 2 -08. 2 s.
Guss, F. G. (2003). Teaterkunsten oldemor. I F. G. Guss, Lekens drama 2: En artikkelsamling. 18 s. HiO rapport.
Guss, F. G. (1991). To magiske rom: Om teateret som speilbilde av barns lek. I H. Reistad (Red.), Regikunst (s. 191-205). Asker: Tell forlag. 8 s. Lokalisert på http://www.nb.no/nbsok/nb/15901ade84d8a130d315eda136e9b452.nbdigital?lang=no#0http://www.nb.no/nbsok/nb/15901ade84d8a130d315eda136e9b452.nbdigital?lang=no#0
Lindquist, G.(1997). Lekens muligheter. Ad Notam Gyldendal. (S. 88 - 100) 13 s.
Blixrud, T. H. (2011) Iscenesatt samspill - teater for og med de minste barna. I M. S. Liset, A. Myrstad & T. Sverdrup (Red.). Møter i bevegelse: Å improvisere med de yngste barna. Bergen: Fagbokforlaget. 15 s.
Liset, M. S. (2011) Å være skuespiller i Møterommet. I M. S. Liset, A. Myrstad & T. Sverdrup (Red.). Møter i bevegelse: Å improvisere med de yngste barna. Bergen: Fagbokforlaget. 23 s.
Sverdrup, T. & Myrstad, A. (2011) Improvisasjon som innstilling i det pedagogiske arbeidet med de yngste barna. I M. S. Liset, A. Myrstad & T. Sverdrup (Red.). Møter i bevegelse: Å improvisere med de yngste barna. Bergen: Fagbokforlaget. 17 s.
Mykle, B. (1993) Dukkenes magi; teaterdukker fra barnehager til frie grupper. Pax forlag. (S. 19-31 og 116- 137)
Sandnes, H. H. (2002). Den magiske posen der forteljingane bur. I I. Mjør (Red.), Kulturbarnehagen. Det Norske Samlaget. 11 s.
Nettforelesning
Melberg, J. (2012). Skapende prosesser. Stavanger: Universitetet i Stavanger. http://mediasite01.uis.no/mediasite/Viewer/?peid=491bc03124ef46438de5cc09b202091fhttp://mediasite01.uis.no/mediasite/Viewer/?peid=491bc03124ef46438de5cc09b202091f
Vist, T. (2012). Djembekurs. Stavanger: Universitetet i Stavanger. http://www1.uis.no/fag/Learningspace_kurs/MFLB/djembekurs/http://www1.uis.no/fag/Learningspace_kurs/MFLB/djembekurs/