Innføring i psykologi og psykologiens historie (BPS110)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
BPS110
Versjon
2
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
- ha bred kunnskap om klassiske problemstillinger i psykologien og dens historiske utvikling fra 1879 til dags dato
- redegjøre for ulike perspektiv på psykologi som vitenskap
- ha bred kunnskap om ulike hovedretninger innen psykologi, deres likhetstrekk og forskjeller
- kunne reflektere omkring avgrensede viktige historiske utviklinger innen psykologien som fagfelt og vitenskap
- kunne diskutere ulike psykologiske perspektiver på atferd og utvikling
- kunne diskutere sentrale kjennetegn av de ulike hovedretninger innenfor psykologi
- kunne formidle og diskutere sentrale perspektiver og temaer innenfor moderne psykologi
- kunne formidle hvordan psykologi har utviklet seg historisk
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
multiple choice test and semester assignment
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
multiple choice test | 2/5 | 2 Hours | Letter grades | None permitted |
Semester assignment | 3/5 | Letter grades |
Extent of term paper: 2,500 words (+/-10%) including table of contents, source references and bibliography. Reference style: APA 7th. The topic for the assignment is defined by the course supervisor.Students who have not passed either the ordinary or the new and postponed exam, are referred to the next ordinary exam. Students must take the exam according to any new and revised course description for the course but may choose not to attend seminars and lectures.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Faglærer:
Cato Horpestad SlettvoldStudieprogramleder:
Muriel Marisa Katharina BruchhageEmneansvarlig:
Alberto Danilo GarciaArbeidsformer
- Til forelesningene forventes studenten å forberede seg gjennom litteraturstudier. Anbefalt litteratur angis i forelesningsplanen.
- På seminarene behandles de forskjellige teoretiske retninger og metoder via forskjellige læringsaktiviteter. Læringsaktivitetene som brukes i seminar vil være særlig rettet mot å lese og skrive akademisk tekst, i grupper og alene.