Akademisk formidling og etikk (BPS120)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
BPS120
Versjon
2
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
- bred kunnskap om sentrale elementer av akademisk formidling og forskningsetikk
- kjennskap til betydningen av ulike etiske avtaler og data lagringsforskrifter
- kjennskap til elementer av en forskningsartikkel
- gjennomføre litteratursøk og finne utdypende litteratur for videre refleksjon
- benytte korrekt referanseteknikk etter gjeldende APA-retningslinjer
- oppsummere forskningsartikkler
- analysere og forholde seg kritisk til forskningsstudier
- reflektere over sentrale problemstillinger innen forskningsetikk
- formidle sentrale elementer av akademiske artikler og forskningsstudier
- uttrykke seg skriftlig på en måte som tilfredsstiller grunnleggende krav til vitenskapelige standarder
- reflektere over sentrale problemstillinger i forskningsetikk
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Studenter som ikke har bestått eksamen i emnet senest ved ny og utsatt eksamen, henvises til neste ordinære eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. Studentene må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om han/hun vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Skriftlig øvelse/innlevering (en eller delleveringer). Detaljert aktivitetsplan vil bli gitt av kursansvarlig ved undervisningsstart. Vektingsuttrykk: godkjent / ikke godkjent.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Aleksandra SevicStudieprogramleder:
Muriel Marisa Katharina BruchhageArbeidsformer
- Til forelesningene forventes studenten å forberede seg gjennom litteraturstudier. Anbefalt litteratur angis i forelesningsplanen.
- På seminarene behandles de forskjellige delene av kurset via forskjellige læringsaktiviteter.