Deprecated function: str_replace(): Passing null to parameter #3 ($subject) of type array|string is deprecated in Drupal\filter\Element\ProcessedText::preRenderText() (line 101 of core/modules/filter/src/Element/ProcessedText.php).
Deprecated function: str_replace(): Passing null to parameter #3 ($subject) of type array|string is deprecated in Drupal\filter\Element\ProcessedText::preRenderText() (line 101 of core/modules/filter/src/Element/ProcessedText.php).
Deprecated function: str_replace(): Passing null to parameter #3 ($subject) of type array|string is deprecated in Drupal\filter\Element\ProcessedText::preRenderText() (line 101 of core/modules/filter/src/Element/ProcessedText.php).
Deprecated function: str_replace(): Passing null to parameter #3 ($subject) of type array|string is deprecated in Drupal\filter\Element\ProcessedText::preRenderText() (line 101 of core/modules/filter/src/Element/ProcessedText.php).
Emnet belyser menneskelig atferd, samspill og opplevelser på arbeidsplassen og organisasjonssammenheng. Studenten blir presentert for ulike teoretiske perspektiver i en arbeids- og organisasjonskontekst. Det fokuserer på den enkelte medarbeider, herunder seleksjon, motivasjon, prestasjon, belastning og utvikling; Arbeidets organisering og arbeidsoppgaver; Relasjoner på arbeidsplassen: Dyadiske samspill, teamforhold og ledelse; Organisasjoner, deres struktur, kultur, dynamikk og utvikling.
Læringsutbytte
KunnskaperEtter fullført emne skal studenten
ha kunnskap om utvalgte arbeids- og organisasjonspsykologiske begreper, teorier og empiri
ha kunnskap om teorier, begreper og empiri som er relevante for å belyse en gitt arbeidslivs- og organisatorisk problemstilling
ha kunnskap om årsaker og virkninger i arbeidslivs- og organisatoriske problemstillinger
ha kunnskap om relevante arbeids- og organisasjonspsykologiske intervensjoner og forebyggende tiltak til beskrevne problemstillinger
ha kunnskap om styrker og svakheter ved arbeids- og organisasjonspsykologiske intervensjoner og forebyggende tiltak.
FerdigheterEtter fullført emne skal studenten
kunne gjøre rede for utvalgte arbeids- og organisasjonspsykologiske begreper, teorier og empiri
kunne drøfte sentrale likheter og forskjeller mellom de behandlende begreper, teorier og empiri
kunne identifisere og diskutere årsaker og virkninger i arbeidslivs- og organisatoriske problemstillinger
kunne gjøre rede for relevante arbeids- og organisasjonspsykologiske intervensjoner og forebyggende tiltak
kunne gjøre rede for og drøfte styrker og svakheter ved arbeids- og organisasjonspsykologiske intervensjoner og forebyggende tiltak
Generell kompetanseEtter fullført emne skal studenten
kunne diskutere sentrale likheter og forskjeller mellom ulike begreper, teorier og empiri
vite hvordan man, gjennom praksis, kan arbeide og samarbeide med andre i en arbeidsgruppe og konstruktivt bidra til og evaluere gruppens kollektive arbeid
kunne skrive en sammenhengende akademisk tekst selvstendig.
Forkunnskapskrav
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
BPS110 Introduksjon til psykologi, BPS120 Psykologiens historie og metode, BPS130 Personlighetspsykologi, sosialpsykologi og psykologiens metode, BPS140 Biologisk psykologi, utviklingspsykologi og kognitiv psykologi
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Skriftlig hjemmeeksamen
1/1
1 Uker
Bokstavkarakterer
Alle
Omfang:
• Maksimalt 3500 ord ekskludert litteraturliste.
• Referansestil: APA 7th
Studenter som ikke har bestått eksamen i emnet senest ved ny og utsatt eksamen, henvises til neste ordinære eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. Studentene må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om de vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Seminarer
Studentene er pålagt å delta på tre seminarer, fordelt gjennom kurset, som inkluderer gruppebaserte aktiviteter. Deltakelse innebærer forberedelse, oppmøte og levering av spesifikke bidrag. For å kunne gå opp til avsluttende eksamen, må alle obligatoriske aktiviteter være godkjent. Godkjenning eller ikke-godkjenning av obligatoriske aktiviteter vil bli kunngjort på Studentweb senest 7 dager før eksamen.Obligatoriske aktiviteter:Seminarer: Studentene må levere to gruppebaserte rapporter og én gruppepresentasjon fordelt på de tre seminarene.Oppmøte og deltakelse: Forberedelse, tilstedeværelse og aktiv deltakelse er obligatorisk for hver seminarøkt. Studentene forventes å være til stede og engasjert på alle tre seminarene, da disse øktene fokuserer på samarbeid og aktiv læring.Minimumskrav: Studenter som går glipp av noen av seminarene må gjennomføre kompenserende oppgaver utformet av instruktøren for å sikre at de oppfyller læringsmålene for kurset. Før endelig karakter kan rapporteres, må studentene ha oppfylt minimumskravene.
Undervisningen består av forelesninger og seminarer:
Til forelesningene forventes studenten å forberede seg gjennom litteraturstudier. Anbefalt litteratur angis i forelesningsplanen.
Studentene er pålagt å delta på tre seminarer, fordelt gjennom kurset, som inkluderer gruppebaserte aktiviteter. Deltakelse innebærer forberedelse, oppmøte og levering av spesifikke bidrag (dvs. to grupperapporter og én gruppepresentasjon).
På seminarene behandles de forskjellige teoretiske retninger og metoder via forskjellige læringsaktiviteter. I seminarene vil også rollespill og case kunne anvendes og relevante innledere fra arbeidslivet kan inviteres til seminarene.
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.