Deprecated function: str_replace(): Passing null to parameter #3 ($subject) of type array|string is deprecated in Drupal\filter\Element\ProcessedText::preRenderText() (line 101 of core/modules/filter/src/Element/ProcessedText.php).
Deprecated function: str_replace(): Passing null to parameter #3 ($subject) of type array|string is deprecated in Drupal\filter\Element\ProcessedText::preRenderText() (line 101 of core/modules/filter/src/Element/ProcessedText.php).
Deprecated function: str_replace(): Passing null to parameter #3 ($subject) of type array|string is deprecated in Drupal\filter\Element\ProcessedText::preRenderText() (line 101 of core/modules/filter/src/Element/ProcessedText.php).
Deprecated function: str_replace(): Passing null to parameter #3 ($subject) of type array|string is deprecated in Drupal\filter\Element\ProcessedText::preRenderText() (line 101 of core/modules/filter/src/Element/ProcessedText.php).
Emnet gir generell kunnskap om etikk, teorier og praksis for kvalitativ psykologi. Emnet gir en grunnlag for forskning som bruker kvalitative metoder og epistemologier, samt et grunnlag for å inkorporere prinsippene for kvalitativ forskning i enhver relasjonell kontekst der studentene skal prestere profesjonelt.Dette bachelorkurset involverer grunnleggende kompetanse om vitenskapsteori, kvalitative forskningsdesign, metoder for datainnsamling og metoder for dataanalyse. For å oppnå dette vil emnet dekke en grunnleggende innføring i teoriene som lå til grunn for disse metodene, nemlig: sosiokulturelle, konstruktivistiske, narrative og diskursive tradisjoner i psykologien. Det vil også bli gitt en innføring i case-studieforskning, etnografi og medvirkning.Emnet vil også inkludere teoretiske og praktiske læringserfaringer om hvordan man strukturerer og gjennomfører datainnsamling i form av dybdeintervjuer og observasjoner. I tillegg vil kurset dekke de vanligste metodene for dataanalyse: tematisk analyse, fenomenologisk forskning, narrativ undersøkelse og diskursiv analyse.Dette kurset bygger opp på utfordringsbasert læring, og gir studentene mulighet til å gjennomføre mini-forskningsprosjekter med unntak av SIKT/REK. Kursansvarlig vil tildele et generelt tema med relevans for psykologi og trivsel, som for eksempel stillhet i hverdagen.
Læringsutbytte
KunnskaperEtter fullført emne skal studenten
Ha kunnskap om sammenhengene mellom en forskning spørsmål, metoder for datainnsamling og metoder for data analyse.
Kjenne til ulike tradisjoner innenfor kvalitativ forskning som narrativ psykologi, diskursiv psykologi, fenomenologisk psykologi, sosiokulturell psykologi og konstruktivistisk psykologi.
Ha bred kunnskap om de ulike elementene i en akademisk tekst, og forholdet mellom disse elementene.
Kjenne til forskningsetiske prinsipper i utforming av forskningsprosjekter.
Ha generell kunnskap om de viktigste prosessene for å gjennomføre dybdeintervjuer i henhold til etiske standarder og i samsvar med målene for en spesifikk forskning eller praktisk prosjekt.
Ha generell kunnskap om hvilken rolle kultur og kontekst spiller i forskning.
Kjenne til prinsippene for å sikre mangfold og inkludering i psykologien.
ha innsikt i et begrenset forskningsområde der stillhet som psykologisk fenomen utforskes
FerdigheterEtter fullført emne skal studenten
Kritisk reflektere over de antagelser som ulike teorier innen psykologi har om mennesker, og hvordan dette påvirker forskningsprosesser, forskningsresultater og teoretisering.
Forstå om de sentrale aspektene ved kvalitativ undersøkelse i psykologi innenfor den metodiske syklusen i vitenskap.
Planlegge en forskningsprotokoll, samle inn og analysere kvalitative data, og reflektere over prosessene som er involvert i et kvalitativt forskningsprosjekt.
Gjennomfør dybdeintervjuer og observasjoner.
Vurdere de etiske implikasjonene av et forskningsprosjekt og inkludere beskyttelsestiltak for å sikre at deltakernes rettigheter og trivsel blir ivaretatt.
Generell kompetanseEtter fullført emne skal studenten
Ha innsikt i relevante etiske dilemmaer som finnes i datainnsamling, og beste praksis for å vurdere forskningsdeltakernes rettigheter.
Kunne planlegge og gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt etter prinsipper om refleksivitet, kritisk tenkning og etiske overveielser.
Kunne utveksle kunnskap om kvalitativ undersøkelse på en assertiv måte, med tanke på ulike former for formidling og brukerinvolvering.
kunne analysere relevante akademiske, faglige og forskningsetiske problemer rundt stillhet i hverdagen
Forkunnskapskrav
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
BPS110 Introduction to psychology, BPS120 The History and Method of Psychology, BPS130 Personality psychology, social psychology and psychological methods, BPS140 Biological psychology, developmental psychology and cognitive psychology, BPS210 Work and organisational psychology, BPS220 Health psychology, BPS230 Pedagogical psychology, SVEXPHIL Examen Philosophicum IS
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Folder evaluation
1/1
Letter grades
All
This course will be assessed via summative formative evaluations in the form of a portfolio consisting of: a) a short project description of a research project; b) analysis of data excerpts. This will be a base for consolidating the students’ independent work planning, collecting and analyzing data. The course responsible will provide deadlines and instructions about each of the assignments for the autumn semester. The portfolio will be graded with characters from A-F.Students who do not pass the ordinary examination can submit a revised version of the portfolio when taking a re-sit examination. Students who fail the re-sit or re-scheduled examination must take the course examination together with the subsequent year group, and follow the teaching and examination arrangements that apply to this year group.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Seminars, Written assignment, Oral presentation
Alle obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Godkjenning / ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.
Seminarer: Det er obligatorisk oppmøte i minst 4 ut av 6 seminar. Dersom det oppnås mer enn 50 % oppmøte, kan emneansvarlig vurdere om det er mulig å kompensere for fravær. Det er studentens ansvar å påse at krav om tilstedeværelse oppfylles.
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.