Emne

Offentlig politikk og administrasjon (BST120)

Emnet presenterer grunnbegreper i studiet av offentlig politikk og administrasjon og gir en innføring i oppbygningen av sentrale politiske og administrative institusjoner og deres virkemåte. Det legges særlig vekt på forvaltningens rolle i det politiske system, herunder samspillet mellom politiske og administrative institusjoner og forholdet mellom stat og kommuner. Emnet gir videre en innføring i sentrale endringsparadigmer som har påvirket / påvirker styringssystemet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2019-2020

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BST120

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Kurset gir en innføring i oppbyggingen av politiske og administrative institusjoner i Norge (Storting, regjering og forvaltning). I den sammenheng vektlegges institusjonenes virkemåter, herunder samspillet mellom stat, fylkeskommune og kommune, samt mellom politikk og forvaltning. Utviklingstrekk i forholdet mellom offentlig, privat og frivillig sektor er også viktig. Dette gjelder ikke minst i forbindelse med innføring av nye styringsprinsipper i offentlig sektor, der forholdet mellom demokrati og effektivitet utfordres. Reformer som New Public Management og New Public Governance i offentlig sektor gjennomgås. Her legges det vet på å drøfte innhold og konsekvenser av slike styringsparadigmer for offentlig sektor.

Læringsutbytte

Etter endt kurs forventes studentene å ha følgende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse:

Kunnskaper

 

Studentene skal ha kunnskap om

  • oppbygningen av politiske og administrative institusjoner i EU, nasjonalt, regionalt og lokalt, men særlig vekt på forvaltningen.
  • Reformer og utvikling i offentlig sektor.

 

Ferdigheter

Studentene skal kunne

 

  • redegjøre for politiske og administrative institusjoners organisering og virkemåter.
  • drøfte samspillet mellom de ulike institusjonene på lokalt, regionalt, nasjonalt og overnasjonalt nivå.
  • drøfte fordeler og ulemper med reformer og utvikling i offentlig virksomhet.

 

Generell kompetanse

Studenten skal ha

 

  • tilegnet seg en grunnleggende og nyansert forståelse av det norske politisk/administrative systemet
  • evne til kritisk refleksjon rundt endringer i offentlig sektor

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Skriftlig eksamen 1/1 5 Timer Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt Inspera assessment


Eksamensbesvarelsene kan leveres på bokmål, nynorsk eller engelsk.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

En innlevering som må være godkjent, Skriftlig oppgave som løses individuelt eller i gruppe
Oppgaven som løses i gruppe (3-5 personer) skrives på maks 4 sider (1,5 linjeavstand, 12 pkt.).

Fagperson(er)

Instituttleder:

Oluf Langhelle

Arbeidsformer

Forelesninger og arbeid med oppgaver. 

Åpent for

Sosiologi - bachelorstudium Statsvitenskap - bachelorstudium Kommunikasjon årsstudium

Emneevaluering

Studentevaluering av emnet vil bli gjennomført i henhold til SV-fakultetets evalueringssystem.

Litteratur

Det tas forbehold om enkelte justeringer i litteratur/pensum. Eventuelle justeringer publiseres på Canvas senest innen semesterstart.

Pensum fra bøker

Baldersheim, Harald og Lawrence Rose (2014): Det kommunale laboratorium - Teoretiske perspektiver på lokal politikk og organisering Bergen, fagbokforlaget ( kap 1-5, 7-8, 10-12). 200 sider.

Christensen, Tom (et al) (2014): Forvaltning og politikk. Oslo Universitetsforlaget. (1, 3-4, 6-9, 11-12) Ca 180 sider.

Jackobsen, Dag Ingvar (2009). Perspektiver på kommune-Norge: en innføring i kommunalkunnskap. Bergen, fagbokforlaget. (kap 1-5). Ca. 200 sider.

Vabo og Røiseland (2016) Styring og samstyring – governance på norsk. 2. Utgave. Fagbokforlaget (kap 1,3-4). 100 sider

Holmen, Ann Karin og Toril Ringholm (red) (2019) Innovasjon møter kommune. (kap 1,2,3,8 og 11). 90 sider

Pensum som ligger på Canvas (artikler og kapitler – ca 130 sider)

Grindheim, J.E, K. Heidar og K. Strøm (2017) Norsk politikk. Oslo: Universitetsforlaget (kap 6 og 9) 41 sider

Teigen, Ringholm og Aarsæther (2013) Innovatør frå alders tid i Teigen, Ringholm og Aarsæther (red.) Innovative kommuner. Cappelen Damm AS (Kap 1)

Holmen, A.K (2016) Endrede styringsregimer = endring i lederroller. MAGMA 0216 (31-36)

Bjørgo, Sandvin og Hutchington (2015) Gjenstridige problemer og samarbeidsdrevet innovasjon. I Andersen, Gårseth-Nesbakk og Bondas (Red) Innovasjoner i offentlig tjenesteyting. Fagbokforlaget. (Kap 5)

Hansen, Helgesen og Holmen (2014) Den forhandlende kommune. Norsk statsvitenskapelig tidsskrift 2 (30) 108-130

Agger, A. og Lund, D (2017) Collaborative innovation in the Public Sector – New Perspectives on the role of Citizens? Scandinavian Journal of Public Administration 21(3): 17-37

 

Totalt antall sider pensum: ca. 900 sider

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1