Emne

Lek og didaktikk (BUA100)

«Lek og didaktikk» er et småemne som bygger på fagene pedagogikk og drama. Undervisning og annet læringsarbeid i emnet skal utfordre studenten til å utvide sin faglige kompetanse omkring voksenrollen i lek og pedagogisk-didaktisk tenkning i barnehagehverdagen.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026

Fakta

Emnekode

BUA100

Vekting (stp)

5

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Tematikker som emnet vil belyse:

  • Inkluderende lekemiljø i et mangfoldsperspektiv
  • Rollen som lekende voksen
  • Improvisasjon og kreativitet i pedagogisk arbeid
  • Sammenhenger mellom observasjon, planlegging og pedagogisk dokumentasjon
  • Didaktiske perspektiver fra ulike fagdisipliner
  • Aktuelle tematikker og tendenser innen barnehageforskning

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende:

Kunnskaper:

  • Studenten har kunnskap om sammenheng mellom didaktikk og barnehagefaglig arbeid
  • Studenten har kunnskap om ulike syn på lek og voksenrollen i lek

Ferdigheter:

  • Studenten kan tilrettelegge for lekende og estetiske prosesser
  • Studenten kan planlegge og reflektere rundt pedagogisk arbeid i lys av erfaring, teori og forskning

Generell kompetanse:

  • Studenten kan reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse tilknyttet lek og didaktikk
  • Studenten kan forstå betydningen av utviklingsarbeid, forskning og formidling som forutsetninger for å styrke det faglige arbeidet i barnehagen.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappeeksamen 1/2 Bokstavkarakterer Alle
Muntlig eksamen 1/2 Bokstavkarakterer


Mappeeksamen er knyttet opp til praktisk utprøving på egen arbeidsplass eller annen pedagogisk arena. Mappen vil bestå av skriftlig arbeid som vil følges opp av muntlig og skriftlig veiledning underveis før endelig eksamensinnlevering og -presentasjon til vårsemesteret.

Hjelpemidler til eksamen: Skriftlig innlevering: Alle hjelpemidler tillatt. Muntlig presentasjon: PowerPoint-presentasjon og skriftlig manus.

Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen senest ved utsatt(konte) eksamen, innebærer at studenten må ta ny eksamen med etterfølgende kull, i henhold til eventuelt revidert emnebeskrivelse.

Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Eksamensforskriften, § 3-9 pkt. 3).

KI-verktøy som skriveroboter er lovlige hjelpemidler ved innleveringsoppgaver og eksamen hvor alle hjelpemidler er tillatt. Det henvises til reglement på studentnettsidene - eksamen.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Skriftlige innleveringer

Spesifisering av arbeidskrav:

Skriftlig innlevering av skisse med didaktisk plan til pedagogisk opplegg.

Skriftlig innlevering av 1. utkast til PPD-tekst (pedagogisk planlegging og dokumentasjon).

Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Karin Berner

Emneansvarlig:

Vigdis Eidsvåg

Emneansvarlig:

Ine Larsen Måneby

Arbeidsformer

Praktisk og teoretisk undervisning, seminar, gruppearbeid, presentasjoner, skriftlig arbeid og veiledning. Mellom undervisning på campus vil det foregå nettbasert asykron undervisning hvor studenten vil kunne benytte seg av forelesningsvideoer, podkast, refleksjonsoppgaver og annet som forberedelse og etterarbeid.

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium
Opptak til enkeltemner ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1