Dette emnet gir en innføring i markedsadferd i et mikroøkonomisk perspektiv. Hovedfokus er på bedriftsadferd og faktorer som påvirker bedriftens produksjon. Etterspørsel blir også dekket med fokus på konsumentene sine atferd, og på samspillet mellom etterspørsel og tilbud i markedet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Hvordan endringer i produkt- og innsatsfaktorpriser påvirker produksjon
Hva bestemmer etterspørselen etter et produkt
Markedet
Hvordan markedsstruktur påvirker graden av konkurranse
Lønnsdannelse
Internasjonal handel
Læringsutbytte
Kandidatene skal kunne gjøre rede for hvordan faktorer som bestemmer etterspørselen etter og produksjonen av forskjellige varer og hvordan prisendringer påvirker markedsadferd. Kandidaten skal kunne gjennomføre fundamentalanalyser for lønnsomhet og adferd i en næring.
Innhold:
Tilbud og etterspørsel
Produksjonsteori
Konkurranse og markedsstruktur
Offentlige goder og eksternaliteter
Arbeidsmarked og ulikhet
Internasjonal handel
Adferdsøkonomi
Læringsmål:
Kunnskap:
Mestre grunnleggende begreper i konsument- og produsentteori som ligger under tilbuds- og etterspørselsmodeller.
Være kjent med ulike betraktninger som er relevanter for analyse of tilbud, etterspørsel og markedsstrukturer.
Være kjent med forskjeller mellom tilnærmingen til neoklassiske og adfersøkonomiske modeller.
Være kjent med ulike begreper i offentlige goder, eksternaliteter, skattlegging, internasjonal handel og arbeidsmarkeder.
Ferdigheter:
Kandidaten kan anvende logikken til tilbuds- og etterspørselsmodeller.
Kanidadten kan anvende marginalanalyse i en rekke ulike økonomiske anvendelser
Kandidaten er i stand til å skille faste fra variable kostnader og kort sikt fra lang sikt.
Kandidaten kan klassifisere markedsstrukter basert på nøkkelkarakterstikker
Kandidate kan klassifisere offentlige goder og eksternaliteter
Generell kompetanse:
Studenten er i stand til å anvende kunnskapen i emnet til å foreta en enkel fundamentalanalyse av et marked.
Studenten er i stand til å kommunisere og rapportere fundamentale karakterstikker av et marked.
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Litteratur
Book Microeconomics : brief edition McConnell, Campbell R., Grant, Randy R.; Flynn, Sean Masaki; Brue, Stanley L., New York, NY :, McGraw Hill Education, xix, 346 sider :, [2019], isbn:978-1-260-32497-6, Utgaven med ISBN-nummer 9781447089407 inneholder connect/access code til digitalt tilleggsmateriale.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1