Emne
Strategisk kommunikasjon (KOM102)
Kommunikasjonsarbeid krever langsiktig arbeid for å nå fram med et budskap i en stadig mer komplisert verden av informasjonskilder og medieplattformer.
Dette emnet skal gi studenten en innføring i strategisk kommunikasjon, ledelseskommunikasjon, kommunikasjon i kriser, kunnskap om medieplattformer og bruk av sosiale medier. Emnet bygger videre på og utvider kunnskap om kommunikasjonsteori og forståelse for hvordan organisasjoner, politiske partier, næringsliv og offentlig forvaltning kommuniserer langsiktig, internt og via media.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022
Semesters
Fakta
Emnekode
KOM102
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Læringsutbytte
Ved fullført emne forventes det at studentene sitter igjen med følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten skal:
- Ha kunnskap om strategisk kommunikasjon.
- Ha kunnskap om ledelseskommunikasjon.
- Ha kunnskap om hvordan ulike medieplattformer påvirker budskapet.
- Ha innsikt i kommunikasjon under kriser.
Ferdigheter
Studenten skal:
- Kunne anvende kunnskapene til å utvikle kommunikasjonsstrategi.
- Kunne utvikle strategier for bruk av ulike medieplattformer.
- Kunne bruke klarspråk
- Kan gjøre rede for ulike kommunikasjonsteorier.
Generell kompetanse
Studenten skal:
- Skal ha innsikt i hvordan kommunikasjonsfaglige prosesser fungerer i privat og offentlig sektor
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 1 Uker | Bokstavkarakterer | Inspera assessment | — | — |
En ukes individuell hjemmeeksamen. Eksamensbesvarelsene kan leveres på bokmål, nynorsk eller engelsk.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Studieprogramleder:
Janne Tjensvoll StangelandEmneansvarlig:
Ola Morten Espolin AanestadArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Book
Bedre PR og kommunikasjon : en praktisk håndbok Dahlen, Øystein Pedersen, Skarpen, Thor Erik, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 240 s., 2018, isbn:978-82-02-55531-3, https://www.nb.no/search?q=oaiid:%22oai:nb.bibsys.no:999919964499902202%22&mediatype=b%f8kerView online
Book
Strategic communication : an introduction Falkheimer, Jesper,, Heide, Mats,, Abingdon, Oxon ; New York, N.Y. :; Abingdon, Oxon ; New York, N.Y. :, Routledge, 1 online resource (xiii, 244 pages), 2018., isbn:1-317-22030-7; 1-315-62155-X; 1-317-22029-3,
Book
PR og strategisk kommunikasjon : teorier og fagidentitet Ihlen, Øyvind, Oslo, Universitetsforl, 181 s., cop. 2013, isbn:978-82-15-02228-4, https://www.nb.no/search?q=oaiid:%22oai:nb.bibsys.no:991321568064702202%22&mediatype=b%f8kerView online
Book
En innføring i PR : teori, prosess og praksis Brønn, Peggy Simcic, Bonvik, Øystein; Bang, Tor, Bergen, Fagbokforl, 345 s., cop. 2015, isbn:9788245016567, https://www.nb.no/search?q=oaiid:%22oai:nb.bibsys.no:991514482564702202%22&mediatype=b%f8kerView online