Emne

Skolepraksis (LPRA52)

I dette emnet skal studentene få videreutvikle sine praksiskunnskaper i formidling og tilrettelegging av læring på trinn 8-13 i grunnopplæringen gjennom skolepraksis. Emnet består av en praksisperiode på fem dager.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026

Fakta

Emnekode

LPRA52

Vekting (stp)

0

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

5

Vurderingssemester

Høst

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter praksisperioden i lektorutdanningen skal studentene

  • ha kunnskap om hvordan teknologi kan fremme læring i fag
  • ha kunnskap om hvordan undervisning i fag kan tilrettelegges for elever på ulike studieprogram ved hjelp av digitalt verktøy

Ferdighet

Etter praksisperioden i lektorutdanningen skal studentene

  • alene og/eller sammen med andre kunne planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning basert på digitalt verktøy
  • kunne være en tydelig leder/formidler og lede læringsarbeid tilpasset ulike typer mennesker ved hjelp av digitalt verktøy

Generell kompetanse

Etter praksisperioden i lektorutdanningen skal studentene

  • kunne reflektere over pedagogiske og fagdidaktiske problemstillinger i forhold til undervisning basert på digitalt verktøy og deltakernes læring
  • kritisk kunne vurdere egen og andres praksis

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Praksis fem dager 1/1 Bestått/ Ikke bestått


Det er krav om 100 prosent tilstedeværelse i praksis.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Anne Marie Nygaard

Emneansvarlig:

Ketil Knutsen

Åpent for

Emnet er åpent for lektorstudenter til og med kull 2019 som trenger ytterligere fem dager praksis for å tilfredsstille kravet i rammeplanen etter omlegging av studieplanen.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1