Drama- og teaterkommunikasjon (MGL0080)
Er du interessert i å skape kunst og kultur som inkluderer og engasjerer barn og unge? Ønsker du å utforske, spille og anvende teater i ulike samfunnskontekster, ved et internasjonalt studium? Da er vårt emne i teater og drama et bra sted å starte. Emnet gir en innføring i teater i ulike kontekster, som scenekunst, drama og teaterpedagogikk og anvendte teaterpraksiser, samt hvordan disse kan være relevante i dagens flerkulturelle samfunn innen kunst og kulturfeltet og i ulike former for pedagogisk og sosialt arbeid. Gjennom studiet får du kunnskap om skuespill, regi, dramaturgi, sceniske virkemidler og arbeidsmetodikk innen ulike teaterformer. Du får erfaring i å skape egne teaterprosjekter, hvor du utvikler ditt eget språk i kollektive kunstneriske arbeidsprosesser i en internasjonal kontekst. Det vil gjøre deg rustet til å planlegge, skape og lede teaterproduksjoner, kunstneriske prosjekter og andre skapende prosesser i skole-, kultur- og samfunnsliv.
- Emne er åpent for nasjonale og internasjonale studenter og undervisningsspråket er engelsk
- Vi jobber tett med kunst-, kultur- og utdanningsinstitusjoner i regionen og har knyttet til oss nasjonale og internasjonale aktører i undervisningen
- Studietur til internasjonale teaterfestivaler
- Ulike praksismuligheter ved Barne- og ungdomsteater, kultur- og utdanningsinstitusjoner
- Det kreves politiattest
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
MGL0080
Versjon
1
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
- Emnet er åpent for nasjonale og internasjonale studenter.
- Vi jobber tett med kunst-, kultur- og utdanningsinstitusjoner i regionen og har knyttet til oss nasjonale og internasjonale aktører i undervisningen.
- Studietur til internasjonale teaterfestivaler
- Ulike praksismuligheter ved Barne- og ungdomsteater, kultur- og utdanningsinstitusjoner.
Læringsutbytte
- Sentrale retninger og uttrykksformer i teater, drama og teater pedagogikk og anvendt teater i kunst- og kulturfeltet, skole og samfunnsliv
- Ulike skuespillteknikker, arbeidsformer, dramaturgi og regimetodikk, med fokus på dramatisk og episk form, som utgangspunkt for skapende scenisk arbeid
- Sentrale retninger i interkulturelt arbeid i kunst- og kulturfeltet, skole og samfunnsliv
- Kunstfaglig arbeid som inkluderer barn og unge i en interkulturell kontekst
- Sentrale trekk innen utviklingen av teateret som kunstform, fra antikken til det moderne gjennombrudd og ulike retninger innen drama og teater som kunstfag i skolen og anvendt teater i ulike samfunns kontekster
- Estetiske læreprosesser via drama og teater som en forutsetning for læring i grunnskolen, med fokus på fagene norsk, engelsk, matematikk, samfunnsfag og naturfag
- Interkulturell kommunikasjon i det flerkulturelle klasserommet
- Evnen til å fungere effektivt på tvers av kulturer, å tenke og handle hensiktsmessig, og å kommunisere og samarbeide med mennesker fra forskjellige kulturelle bakgrunner - enten hjemme eller i utlandet.
- Tverrfaglig arbeid og metoder i kunstfaglig arbeid.
- Formidling, kommunikasjon, samarbeid og innovasjon
- Teknologiske virkemidler og nye medier i det skapende arbeidet innen teater, drama og teater pedagogikk og anvendt teater
- Mestre grunnleggende ferdigheter i skuespillerteknikk, regi, dramaturgi med særlig vekt på å skape egne teaterproduksjoner i ulike kontekster
- Mestre grunnleggende ferdigheter med å utforske og anvende dramatisk og episk form i teateret
- Mestre grunnleggende ferdigheter i metoden for handlende analyse og "devising" i eget skapende arbeid
- Mestre grunnleggende kunnskap om konseptutvikling, komposisjon og sceniske virkemidler i regiarbeid
- Kunne beskrive, fortolke og vurdere kunstnerisk og skapende arbeid og kunne anvende denne kunnskapen kritisk og konstruktivt i tilbakemeldings situasjoner
- Mestre grunnleggende ferdigheter i drama og teater pedagogikk og anvendt teater
- Planlegge, gjennomføre og legge til rette for praktisk arbeid gjennom estetiske læreprosesser, via drama og teaterfaget, i norsk, engelsk, matematikk, samfunnsfag og naturfag i grunnskolen
- Ha utviklet et reflektert og erfaringsbasert forhold til drama- og teaterfaglig undervisning i en interkulturel kontekst
- Mestre grunnleggende ferdigheter i skuespill og teaterproduksjon, drama og teater pedagogikk og anvendt teater i en interkulturell kontekst
- Planlegge, gjennomføres og evaluere teaterproduksjoner, drama og teater faglige undervisningsopplegg og anvendt teater i tverrfaglige sammenhenger i kunst og kulturliv, skole og samfunnsliv
- Kunne kritisk reflektere over etiske dilemmaer som oppstår i anvendt teaterarbeid
- Beherske og aktivt bruke digitale verktøy i teaterproduksjoner, drama og teater pedagogikk og anvendt teater, samt i teoretisk, praktisk og kunstneriske formidling
- Skal kunne planlegge, utvikle og skape teaterproduksjoner i kollektive kunstneriske prosesser i ulike samfunns kontekster, som kunst og kulturfeltet, skole og samfunnliv
- Kunne anvende teaterets formspråk i utvikling av forestillinger for, av og med barn og unge og ulike samfunnsgrupper
- Være tett på samfunnsutfordringer og dets mangfold ved å skape kunst og kultur som inkluderer og engasjerer barn og unge
- Skal kunne planlegge, utvikle og lede drama og teater pedagogisk arbeid i en interkulturell kontekst i skole og utdannings institusjoner
- Skal kunne stimulerer til engasjement, skaperglede og skaperkraft hos elever gjennom bruk av drama og teater som estetisk læreprosess i skolen
- Skal kunne utforske samfunns relevante problemstillinger og fremme sosial utvikling gjennom anvendt teater som verktøy, med fokus på demokrati og aktivt medborgerskap.
- Ha kompetanse i en interkulturell tilnærming i arbeidet, å kunne kombinere det kognitive, det fysiske og det emosjonelle/motivasjonelle som avgjørende aspektene for å forstå ikke bare ytre atferd, men også de uskrevne normene som former ulike kulturer.
- Ha kompetanse i endring og utviklingsprosesser
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Hjemmeeksamen og praktisk gruppeeksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen (individuell) | 1/2 | 1 Uker | Bokstavkarakterer | |
Praktisk gruppeoppgave og samtale | 1/2 | Bokstavkarakterer |
Individuell skriftlig hjemmeeksamen baserer seg på praktisk og teoretisk undervisning i dramapedagogikk og teaterkunnskap. Omfang: 3000 ord, +/- 10%.Praktisk gruppeeksamen og samtale: Studentene deles i grupper som med utgangspunkt i en gitt impuls (tekst, musikk, bilde e.l) lager en teaterforestilling på minimum 15 minutter. Det gis gruppekarakter basert på forestilling og en muntlig samtale. Den muntlige samtalen innebærer en analyse og faglig refleksjon over prosess og produkt. Begge eksamener må være bestått for å få samlet karakter i emnet.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Teaterproduksjon: Studentene skal i grupper ha gjennomført et teaterprosjekt som ender opp i åpne publikums forestillinger som spilles i alt 6 ganger
- Studietur: Studentene oppfordres til å delta på en studietur for å se minimum fem profesjonelle forestillinger for barn/unge. Disse vil bli analysert og vurdert gjennom muntlige gruppesamtaler underveis. Studieturen faller som regel tidlig i semesteret og vil vare 3-4 dager. Alternativet for dette arbeidskravet, vil være at studentene selv ser fem teaterforestillinger for barn/unge og skriver individuelle forestillingsanalyser.
- Oppleve teaterforestillinger: Studenten skal ha sett minst 5 profesjonelle teaterforestillinger for voksne utenom studieturen. Dette gjøres i samarbeid med Rogaland teater hvor vi får fribilletter til prøve forestillinger.
- Teater og dramapedagogikk: Studentene skal i gruppe planlegge og gjennomføre et prosjektarbeid innen drama og teaterpedagogikk i grunnskolen, Barne- og ungdomsteateret eller Sølvberget- Stavanger kulturhus. Dette skal gjennomføres minst fire ganger med veiledning. Etter det praktiske arbeidet skal det leveres en skriftlig rapport fra prosjektet. Dette blir samlet vurdert som et godkjent / ikke godkjent arbeidskrav.
- Mappeoppgave: Studenten skal ha godkjent en skriftlig individuell oppgave i et selvvalgt tema innen: Skuespill- Teaterproduksjon- Drama og teaterpedagogikk- Anvendt teater. Individuelt (2000 ord, +/- 10 %) eller i gruppe ( 3000 ord +/- 10 %)
Fagperson(er)
Faglærer:
Berit AarrestadEmneansvarlig:
Berit AarrestadPraksiskoordinator:
Karen Elizabeth Gilje WoieStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudStudiekoordinator:
Kjersti GjedremFaglærer:
Sara SedbergArbeidsformer
Praksis
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Drama og kunstfaglig kommunikasjon (GLU0080_1) | 30 |