Emne
Praksis 1.-7., 3. år 5. semester (15 dager) (MGL1P30)
Kontaktlærerrollen, det psykososialt miljøet og skolen som organisasjon er hovedtemaer i praksisstudiet 3. år. Hvordan didaktikk utøves vil være et gjennomgående tema i hele praksisstudiet.
Digitale ferdigheter er et tverrfaglig spor i 5. semester.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Fakta
Emnekode
MGL1P30
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
15
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Kontaktlærerrollen og det psykososiale miljøet er hovedtemaer i praksisstudiet 3. år. Hvordan didaktikk utøves vil være et gjennomgående tema i hele praksisstudiet.
Digitale ferdigheter er et tverrfaglig spor i 5. semester.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har kunnskaper om
- profesjonsrettet pedagogikk og profesjonsetikk
- kontaktlærerrollen
- fagdidaktikk om læring og læreforutsetninger som grunnlag for å legge til rette for tilpasset undervisning i det flerkulturelle klasserom
- elever, elevers læreforutsetninger og hvordan vanskelige situasjoner påvirker elevers læreforutsetninger
- det helthetlige skoleløpet
Ferdigheter
Kandidaten kan
- utvise profesjonsutøvelse gjennom å planlegge, gjennomføre, lede, vurdere og kommentere undervisning som didaktisk møte, alene og sammen med medstudenter, praksislærere og faglærere
- anvende hensiktsmessige arbeidsmåter og vurderingsformer, samt bruke analoge og digitale ressurser som grunnlag for tilpasset opplæring
- samhandle med andre yrkesgrupper internt og eksternt
- drøfte undervisning og læring ut fra profesjonsetiske perspektiv
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- inngå i didaktiske diskusjoner både på klasse- og skolenivå og kommentere skolens betydning i samfunnet og lærerens betydning i skolen i dag i et profesjons-etisk perspektiv
- analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglige fellesskap ved den enkelte skole
- kommentere egen profesjonelle utvikling som lærer og uttrykke sin egne læreridentitet så langt
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Planlegg og gjennomføre en undervisningsøkt på egenhånd. Lage observasjonsoppgaver til medstudenter og praksislærer.
Delta på en utviklingssamtale (eventuelt et forelremøte) hvis mulig.
Øvrige arbeidskrav knyttet til fag i semesteret, se emneplan for fag.