Emne
Matematikk 2, emne 2 (5.-10. trinn) (MGL2312)
Emnet vil knyttes opp mot de matematiske emnene geometri (trigonometri, logisk oppbygging av geometrien, symmetri), tallteori (induksjonsbevis, diofantiske likninger, Euklids algoritme, primtallsfaktorisering, restklasser, delelighetstester, lineære kongruenser, noen grunnleggende setninger, kvadratsummer, Pytagoreiske tripler), og de fagdidaktiske vinklingene knyttes til disse matematiske emnene.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022
Semesters
Fakta
Emnekode
MGL2312
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Matematikk 2 er de siste 30 studiepoengene i matematikk i grunnskolelærerutdanningen for 5.-10. trinn, og gir grunnlag for videre fordyping innenfor matematikk/matematikk fagdidaktikk og høyere grads studium som en mastergrad. Emne 2 består av videregående geometri og tallteori, med tilhørende didaktiske aspekter.
Faget i lærerutdaningen Matematikklærere skal legge til rette for helhetlig matematikkundervisning i tråd med relevant forskning og gjeldende læreplan. Dette krever ulike typer kompetanse. For eksempel skal lærerne kunne analysere elevenes matematiske utvikling, være gode matematiske veiledere og samtalepartnere, kunne velge ut og lage gode matematiske eksempler og oppgaver, og kunne evaluere og velge materiell til bruk i matematikkundervisningen. De må kunne se på matematikk som en skapende prosess og kunne stimulere elevene til å bruke sine kreative evner.
Presentasjon av emnet (15 stp)
Studentene arbeider med matematikkdidaktiske og matematikkfaglige temaer som er viktige for alle som skal undervise i matematikk på trinnene 5 -10. I dette emnet arbeides det med ulike sider av geometri, både knyttet til beregninger og logisk bevisføring. Det legges også vekt på å videreutvikle matematisk kunnskap, forståelse og ferdigheter innen tallteori.
Semesterplaner vil foreligge ved semesterstart og detaljbeskrive innholdet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten skal ha:
- god kunnskap i geometri og tallteori, med vekt på systematisk oppbygging av matematikken
- kunnskap knyttet til ulike bevis- og argumentasjonsformer og om matematisk teoribygging
- innsikt i og erfaring med bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
- undervisningskunnskap knyttet til ulike matematiske bevis- og argumentasjonsformer, og erfaring med matematiske teoribygninger innen geometri og tallteori
- kunnskap om den matematiske oppdagelsesprosessen: eksperimentering, hypotesedannelse, begrunnelse og falsifisering, generalisering, og om hvordan legge til rette slik at elever kan ta del i denne
Ferdigheter
Kandidaten skal:
- kunne planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10, med fokus på variasjon og elevaktivitet, forankret i forskning, teori og praksis
- ha gode praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget, og kompetanse til å fremme slike ferdigheter hos elevene
- kunne bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis
- kunne analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder fra ulike perspektiver på kunnskap og læring
Generell kompetanse
Kandidaten skal:
- ha forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
- ha innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
- ha innsikt i matematikkfagets betydning for deltakelse i et demokratisk samfunn
Forkunnskapskrav
Matematikk 1 emne 1 (MGL2113)
Matematikk 1 emne 2 (MGL2114)
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 6 Timer | Bokstavkarakterer | Godkjent kalkulator | — | — | — |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Gjennom semesteret skal det leveres to arbeidskrav. Disse vil ha karakter av mindre didaktiske oppgaver og oppgaveløsing. Hvert arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Dersom et arbeidskrav underkjennes ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av arbeidet i bearbeidet form.
Det er krav om 70 % tilstedeværelse i dette emnet.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Dag TorvangerStudiekoordinator:
Kjersti GjedremPraksiskoordinator:
Kitty Marie GarborgFaglærer:
Kjersti MelhusEmneansvarlig:
Gaute HovtunPraksiskoordinator:
Ivar BjørnsenArbeidsformer
Undervisningen er basert på en forventning om at studentene i høyere grad kan arbeide på egen hånd. Det kan ikke forventes at alt pensum vil bli gjennomgått i timene. Deler overlates til selvstudium og veiledet selvstudium.
Vi anbefaler at studentene på et tidlig tidspunkt i studiet danner kollokviegrupper (3-5 deltakere). All erfaring viser at deltakelse i kollokvier er meget verdifullt både faglig og sosialt.
Arbeidsformene i undervisningssituasjonen skal variere, og studentene skal få kjennskap til ulike arbeidsformer som brukes i matematikkundervisning i grunnskolen som for eksempel forelesning, lærerstyrte aktiviteter/dialog, selvstendig arbeid, gruppearbeid, spill, konkurranser, puslespilloppgaver, diagnostiske aktiviteter.
Forventet arbeidsmengde: 412,5 timer:
Undervisning: 88 timer
Forberedelse og etterarbeid: 210,5
Praksis: 60 timer
Innleveringer: 30 timer
Eksamen med forberedelse: 24
Praksis
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Book
Bak tallene : innføring i tallteori Breiteig, Trygve, Kristiansand, Universitetet i Agder Fakultet for realfag Institutt for matematiske fag, 230 s., 2007,
Document
Geometri, kompendium til MGL2312 Dag Torvanger, UIS, 2019,
Document
Vektorar, kompendium til MGL2312 Dag Torvanger, UIS, 2019,
Book Chapter
Developing understanding in mathematics John Van de Walle, Developing understanding in mathematics, 22-36, isbn:0-205-49396-3,
Book Chapter
Respons og vurdering Botten, Geir, Botten, Geir, Tronshart, Bjørg, Respons og vurdering, [Landås], Caspar forlag, 221 s., 1999, 176-194, isbn:8290898231, https://www.nb.no/search?q=oaiid:%22oai:nb.bibsys.no:999913684794702202%22&mediatype=b%f8kerView online
Book Chapter
Introducing the notion of proof. Boaler, J., & Humphreys, C., Introducing the notion of proof., 54-64, isbn:0-325-00670-9,
Book Chapter
Algebra: Structures or structuring? Fosnot, Catherine Twomey & Jacob, Bill, Algebra: Structures or structuring?, 3-21, isbn:0-325-02841-9,