Emne

Praksis 5.-10., 3.år 6. semester (15 dager) (MGL2P35)

Praksisperioden i 3. studieår, 6. semester i grunnskolelærerutdanningens 5-10 tilsvarer 15 arbeidsdager. Den skal være variert, veiledet og vurdert og foregå i grunnskolen. Kontaktlærerrollen og det psykososiale miljøet er hovedtema. Hvordan didaktikk utøves vil være et gjennomgående tema i hele praksisstudiet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026

Fakta

Emnekode

MGL2P35

Vekting (stp)

0

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

15

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Praksisperioden i 3.studieår, 6. semester i grunnskolelærerutdanningens 5-10 tilsvarer 15 arbeidsdager. Den skal være variert, veiledet og vurdert og foregå i grunnskolen.

Kontaktlærerrollen og det psykososiale miljøet er hovedtema. Hvordan didaktikk utøves vil være et gjennomgående tema i hele praksisstudiet. Temauke om bærekraftig utvikling og folkehelse i 6. semester.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten har kunnskap om

  • kontaktlærerrollen og hjem-skole-samarbeid
  • hvilke rutiner praksisskolen har for barn med særskilte behov og barn i vanskelige situasjoner
  • elever og elevers læreforutsetninger

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • utvise profesjonsutøvelse gjennom å planlegge, gjennomføre, lede, vurdere og kommentere undervisning som didaktisk møte, alene og sammen med medstudenter, praksislærere og faglærere
  • velge ut og anvende hensiktsmessige arbeidsmåter og vurderingsformer for elevers læring

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • inngå i didaktiske diskusjoner både på klasse- og skolenivå og kommentere skolens betydning i samfunnet og lærerens betydning i skolen i dag i et profesjons- etisk perspektiv
  • analysere og reflektere over relevante faglige og etiske problemstillinger
  • kommentere egen profesjonelle utvikling som lærer og uttrykke sin egne læreridentitet så langt

Forkunnskapskrav

Bestått praksis 1. år. Bestått praksis 2. år eller ha eksamensrett i emnene.

Eksamen / vurdering

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

100% frammøte.

Øvrige arbeidskrav knyttet til fag i semesteret, se emneplan for fag.

Delta på et foreldremøte , eventuelt en utviklingssamtale hvis dette ikke er gjennomført tidligere.

Praksisgruppen planlegger og leder et læringsmøte.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Kitty Marie Garborg

Faglærer:

Ivar Bjørnsen

Arbeidsformer

Observasjon av medstudenter, samt diskusjon og refleksjon over egen og medstudenters praksis. Bruke et relevant og variert utvalg av arbeidsmetoder, med vekt på valgfaget til studenten.

Åpent for

Grunnskolelærerutdanning for trinn 5 - 10, femårig masterprogram

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1