Emne
Matematiske metoder (5.-10.trinn) (MGL4120)
Emnet gir en innføring i grunnleggende matematiske og logiske metoder. Den teoretiske kunnskapen studenten tilegner seg vil bidra til faglig kompetent undervisning på mellom- og ungdomstrinnet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Fakta
Emnekode
MGL4120
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Dette emnet gir en innføring i grunnleggende matematiske og logiske metoder. Gjennom emnets aktiviteter vil studentene utvikle evnen til å formalisere og utføre matematiske resonnementer både selvstendig og sammen med elever.
Emnet omfatter:
- Matematisk språk, symbolbruk og begrepsdanning.
- Mengdelære.
- Egenskaper ved hele, reelle og komplekse tall.
- Utsagnslogikk.
- Bevismetoder, inkludert direkte bevis, indirekte bevis, motsigelsesbevis og ulike typer induksjonsbevis.
- Anvendelse av bevis og matematisk argumentasjon i matematikkundervisning i skolen.
- Ekvivalensrelasjoner og funksjoner.
- Kardinalitet til mengder.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt studium skal studenten ha kunnskap om:
- Grunnleggende mengdelære, herunder notasjon, terminologi og operasjoner for mengder.
- Egenskaper ved hele, reelle og komplekse tall.
- Grunnleggende utsagnslogikk, herunder logiske konnektiver, åpne og sammensatte utsagn, logisk evkvialens og kontradisksjon.
- Ekvivalensrelasjoner og definisjon av funksjonsbegrepet som en ekvivalensrelasjon.
- Kardinalitet til mengder, herunder tellbarhet og overtellbarhet.
Ferdigheter
Etter endt studium skal studenten kunne:
- Forstå, formalisere og gjennomføre matematiske resonnementer ved å anvende ulike metoder for bevis.
- Sette seg inn i matematiske resonnement og verifisere de logiske argumentene.
- Planlegge og gjennomføre egen undervisning som omhandler bevis og matematisk argumentasjon i skolen.
Generell kompetanse
Etter endt studium skal studenten:
- Kunne initiere og lede undersøkelser og eksperimenter som danner utgangspunkt for matematisk deduksjon.
- Kunne vurdere de logiske konsekvensene av matematiske utsagn i skolematematikken, samt evaluere graden av nøyaktighet i læremidler og oppgaver.
Forkunnskapskrav
Matematikk 1 emne 1 (MGL2113)
Matematikk 1 emne 2 (MGL2114)
Matematikk 2, emne 1 (5.-10. trinn) (MGL2311)
Matematikk 2, emne 2 (5.-10. trinn) (MGL2312)
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 6 Timer | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Sean Peter Kåss MartinFaglærer:
Cato TveitStudiekoordinator:
Kjersti GjedremStudieprogramleder:
Vidar KjetilstadPraksiskoordinator:
Kitty Marie GarborgArbeidsformer
Seminarundervisning med forelesning, oppgaveregning, diskusjon og gruppearbeid.
Det legges opp til at studentgruppen skal fungere som et læringsfellesskap, blant annet gjennom en 'regnestue' der studentene kan samles for å arbeide med oppgaver og problemstillinger i fellesskap.
Det forutsettes at studentene arbeider med oppgaver utenom undervisningstiden.
Notater fra undervisningen vil bli delt i læringsplattformen Canvas.