Emne
Bærekraftig utvikling og folkehelse (MGLT03)
Emnet Bærekraftig utvikling og folkehelse (høst 3 år), er en av tre tverrfaglige temauker i studiet. I denne temauken skal studentene utdype kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse fra ulike fag i utdanningen med omsyn til bærekraft og folkehelse, relatert til både samfunn og natur. Den vanlige timeplanen løses opp denne uken og studentene følger obligatorisk undervisning etter en egen timeplan med nærmere spesifiserte arbeidsmåter og arbeidskrav.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022
Semesters
Fakta
Emnekode
MGLT03
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Temauken Bærekraft og folkehelse tar utgangspunkt i aktuelle samfunnsutfordringer som krever engasjement og innsats både fra den enkelte og fra samfunnet, lokalt, nasjonalt og globalt.
Studentene utvikler kompetanse knyttet til bærekraft og folkehelse gjennom arbeid med problemstillinger fra ulike fag og på tvers av fag. Studentene skal få innsikt i utfordringer og dilemma. De skal diskutere miljø- og helse-utfordringer, og hva som kreves politisk og av den enkelte, for å møte utfordringene. Studentene skal diskutere hvilke innsikter og hvilke former for samarbeid som er egnet til å møte utfordringene, og de skal lære om sammenhenger mellom handlinger og konsekvenser. Temauken skal bygge ut studentenes kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse innenfor bærekraft og folkehelse, som grunnlag for undervisning i grunnskoles ulike fag og tverrfaglig, jf. overordnet læreplan for grunnskolen (2.5.1 og 2.5.3).
Læringsutbytte
Temauken skal gi forskningsbasert kunnskap om helse, klima, miljø og natur. Temauken skal også styrke studentenes kompetanse når det gjelder å støtte elevenes læring innenfor de samme tematikkene. Som del av utdanningens oppfølging av FNs bærekrafts-agenda, skal studentene utvikle kompetanse i helsefremmende, kulturelle og miljømessige aspekter knyttet til tematikker som folkehelse og livsmestring, bærekraftig utvikling, sosial utjevning og internasjonal solidaritet.
Kunnskaper
Kandidaten
har tverrfaglig kunnskap om bærekraft, folkehelse og relaterte forhold som angår livsmestring, miljø, klima og relasjonen mennesker og øvrig natur.
har kunnskap om tverrfaglig undervisning som fremmer barn og ungdoms forståelse og handlingskompetanse når det gjelder helse og bærekraft.
Ferdigheter
kandidaten
kan utforske, diskutere og presentere tverrfaglig problemstillinger knyttet til bærekraft og folkehelse, problemstillinger som angår miljø, klima og relasjonen mellom mennesker og natur.
Generell kompetanse
Kandidaten
har en utdypet, tverrfaglig kompetanse for utforsking, diskusjon og forståelse av sentrale bærekrafts- og folkehelse-relaterte problemstillinger.
har en evne til å bevisstgjøre og støtte opp under elevenes engasjement, i undervisning om helse og bærekraft.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|
Likeverdig deltaking i prosjektgruppe fram mot muntlig framlegg i gruppe, ca. 15 min.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
80 % obligatorisk undervisning.
Tematikker fra denne uken kan videreføres i fagene i inneværende semester.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Magne Ivar DrangeidStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudStudiekoordinator:
Kjersti GjedremFaglærer:
Tord AustdalFaglærer:
Kristine Marie OlsenFaglærer:
Ann Elisabeth Laksfoss CardozoFaglærer:
Agnes Høigård EriksenFaglærer:
Ingrid HilmerFaglærer:
Frode SkarsteinStudiekoordinator:
Ida Margrethe EikaasArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Book Chapter
Ti teser om bærekraftig utvikling Holden, Erling og Kristin Linnerud, Holden, Erling og Kristin Linnerud, Linnerud, Kristin, Ti teser om bærekraftig utvikling, Oslo, Universitetsforlaget, 337 sider, [2021], 25-41, isbn:9788215049670,
Book Chapter
Hva er utdanning for bærekraftig utvikling? Sinnes, Astrid T., Sinnes, Astrid T., Sinnes, Astrid T., Hva er utdanning for bærekraftig utvikling?, Oslo, Universitetsforlaget, 207 sider, [2021], 54-72, isbn:9788215052687,
Book
Bærekraftig utvikling i skolen Klein, Judith, Oslo, Pedlex, 86 sider, 2020, isbn:9788283721966,
Book Chapter
Fagovergripende perspektiver i en bærekraftdidaktikk Kvamme, Ole Andreas og Elin Sæther, Kvamme, Ole Andreas; Sæther, Elin, Fagovergripende perspektiver i en bærekraftdidaktikk, Bergen, Fagbokforlaget, 223 sider, 2019, 191-214, isbn:978-82-450-2427-2,
Book Chapter
Folkehelse - et helsefremmende perspektiv i skolen Wangberg, Silje c., Bjørndal, Kristin Emilie Willumsen; Bergan, Veronica, Folkehelse - et helsefremmende perspektiv i skolen, Oslo, Universitetsforlaget, 263 sider, [2020], 23-44, isbn:978-82-15-03450-8,
Book Chapter
Prestasjonspresset - et individuelt eller kollektivt ansvar? Uthus, Marit, Myskja, Audun; Fikse, Camilla, Prestasjonspresset - et individuelt eller kollektivt ansvar?, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 219 sider, [2020], 23-47, isbn:9788202651077,
Book
Folkehelse og livsmestring i skolen Ringereide, Karen Elise, Thorkildsen, Siri Landstad, Oslo, Pedlex, 66 sider, [2019], isbn:9788283721799,