Emne
Veiledningsutøvelse (MHVDVEIL)
Studiet er tverrfaglig og henvender seg til personer som ønsker å utvikle sin kompetanse innen gruppeveiledning. Emnet gir en praktisk og teoretisk fordypning i veiledning både individuelt og i gruppe for ulike profesjoner innen helse- og sosialfag. Krav til ansatte er i endring med større krav til effektivitet og kvalitet, noe som stiller nye krav til faglig refleksjon. Å kunne møte studentene og kolleger med kvalifisert veilederkompetanse kan fremme slik refleksjon. Menneskelige møter i profesjonell sammenheng gir mulighet for å ivareta hverandre på en god måte som også kan gi ny læring i praksis, og ha betydning for helse og kan fremme etiske praksiser. I emnet vektlegges studentens danningsprosess mot å utvikle en veilederidentitet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Fakta
Emnekode
MHVDVEIL
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
I emnet vektlegges særlig utøvelse av veiledning, samt refleksjon over egen veiledning og veilederrollen. Gruppeprosesser og psykologiske prosesser i en gruppe er sentralt i emne. Emnet gir en introduksjon til veiledningens vitenskapelige grunnlag, etiske grunnlag og sentrale fenomener i veiledning. Kunnskap om ulike følelser og deres betydning i veiledning vektlegges i emnet. Betydningen av kulturell forståelse relatert til veiledning utdypes. Den enkelte deltakers erfaringer er sentralt i emne, samt forståelse av veiledning i et organisatorisk perspektiv.
Det forutsettes at studentene selv er veileder for studenter eller kollegaer i dette semester. Studentene vil motta veiledning på veiledning (metaveiledning) som en del av studiet i til sammen 20 timer. I dette emnet vil noen av forelesingene tilbys i distriktet, mens andre forelesninger tilbys på Universitetet.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Kandidaten har:
- avansert kunnskap om veiledningens vitenskapelige og etiske grunnlag
- inngående kunnskap om gruppeprosesser og psykologiske prosesser i en gruppe
- kan anvende kunnskap om ledelse og kultur i en organisasjon som har betydning for veiledning
- inngående kunnskap om kulturelle forskjeller og dets betydning i veiledning
- inngående kunnskap om veiledningsmetodikk og metoder veiledning
- avansert kunnskap om danningsprosesser mot en veilederidentitet
Ferdigheter:
Kandidaten kan:
- anvende ulike teoretiske tilganger til veiledning med tilhørende praktiske implikasjoner
- mestre å gi veiledning både individuelt og i gruppe
- integrere og drøfte dialogens betydning i veiledning
- mestre å gi tilbakemelding på medstudents veiledning
- bruke dialogen som en metode i veiledning
- kan utøve og anvende ulike veiledningsmodeller og metoder med faglig skjønn
- tilrettelegge veiledning og læringsaktiviteter i samsvar med veisøkers læreforutsetninger
- planlegge og gjennomføre vurderingssamtaler
- anvende ulike uttrykk innen kunst og litteratur for å åpne opp for en helhetlig og sanselig erfaring som gir nye perspektiver til refleksjoner som kan fremme danningsprosessen.
Generell kompetanse:
Kandidaten kan:
- erkjenne betydningen av å reflektere over sin egen rolle og utviklingsprosess som veileder
- utøve etisk dømmekraft i utøvelse av veiledning og å kunne møte veisøker med anerkjennelse og verdighet
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Refleksjonsoppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer |
En refleksjonsoppgave over egen veiledningsutøvelse med nærmere oppgitt tematikk. 4000 ord (+/- 10%)
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Ad 1. Delta i veiledning på veiledning, metaveiledning, 20 timer (80% deltakelse)
Ad 2. Gi veiledning, individuelt eller i gruppe i 20 timer i det semesteret undervisningen foregår.
Ad 3. Delta i forelesninger med dialog og metoder er en forutsetning for faglig forståelse utøvelse av veiledning. Det er derfor krav om obligatorisk nærvær på 75%. Studenten kan søke om individuell vurdering ved oppnådd oppmøte på mer enn 50%. Dersom emneansvarlig finner grunnlaget tilstrekkelig og det er faglig forsvarlig, vil studenten få et alternativt arbeidskrav.
Konsekvenser når obligatoriske undervisningsaktiviteter ikke innfris:
Ikke godkjent obligatorisk undervisningsaktivitet fratar studenten adgang til å levere eksamen i MHVDVEIL
Arbeidsformer
Emnet inneholder forelesninger, gruppearbeid, selvstudium, veiledningsgruppe med praktisk trening bl. annet med fokus på å gjennomføre tverrfaglig veiledning som vil skje desentralisert.
Utøvelse av egen veiledning er en sentral del av emnet og relasjoners betydning samt overføringer og motoverføringer vil stå sentralt. Å utvikle veilederkompetanse er essensielt.
Det forutsettes at studentene selv er veileder for kollegaer eller studenter. Studentene vil motta veiledning på veiledning (metaveiledning/etterveiledning) som en del av studiet i til sammen 20 timer.