Emne

Arbeidsmiljø - fra ørken til oase (MPS170)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026

Fakta

Emnekode

MPS170

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Emnet handler om hvordan arbeidsmiljø kan påvirke helse, motivasjon og prestasjoner på individnivå og resultater på gruppe og organisasjonsnivå. Det tas utgangspunkt i teorier og empirisk forskning innen arbeids- og organisasjonspsykologi. Sentrale uheldige arbeidsmiljøfaktorer og effekter av disse som stress, utbrenthet, negative emosjoner, uproduktiv eller mot produktiv og usikker atferd og konflikter utgjør den ene hovedbolken av emnet. Den andre hovedbolken tar for seg de positive arbeidsmiljøfaktorer og effekter av disse som engasjement, kreativitet og redusert sykefravær. Emnet belyser også hvordan ledere kan legge til rette for å fremme gode arbeidsmiljø, gjennomføre arbeidsmiljøfremmende intervensjoner og utvikle og endre organisasjonen på konstruktive måter

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Etter endt emne skal studentene ha inngående kunnskap om

  • sentrale arbeidsmiljøfaktorer
  • hvordan arbeidsmiljøfaktorer påvirker helse, motivasjon og prestasjoner
  • hvordan ledere kan legge til rette for å utvikle gode arbeidsmiljø
  • hvordan gjennomføre arbeidsmiljøintervensjoner og organisasjonsutviklingstiltak

Ferdigheter

Etter endt emne skal studentene

  • kunne drøfte forhold som har betydning for helse, motivasjon og prestasjoner på jobb
  • kunne drøfte forholdet mellom uheldige psykososiale arbeidsmiljøfaktorer og negative effekter som stress, utbrenthet, negative emosjoner, uproduktiv eller motproduktiv og usikker atferd og konflikter
  • kunne drøfte forholdet mellom positive psykososiale arbeidsmiljøfaktorer og positive effekter som engasjement, kreativitet og redusert sykefravær
  • kunne beskrive hvordan ledere kan legge til rette for å fremme konstruktive arbeidsmiljø
  • vite hvordan en kan planlegge en arbeidsmiljøfremmende intervensjon
  • vite hvordan en kan planlegge et organisasjonsutviklingstiltak

Generell kompetanse

Etter endt emne skal studentene

  • ilegne seg ny forskningsbasert kompetanse med tanke på å utvikle sine kunnskaper og ferdigheter som psykologiviter i dette fagfeltet
  • Identifisere og utvikle relevante organisasjonspsykologiske problemstillinger og forskingsprosjekt
  • Vurdere kvalitet og relevans av organisasjonspsykologisk forsking
  • Identifisere og reflektere over sentrale problemstillinger relatert til arbeidsmiljø.- ha en god forståelse for sammenhenger mellom ledelse og arbeidsmiljø
  • ha en god forståelse for hvordan intervensjoner og organisasjonsutviklingstiltak kan fremmegode arbeidsmiljøer

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig skoleeksamen 1/1 5 Timer Bokstavkarakterer Alle


Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Presentasjon, Gruppearbeid

a. Ha gitt en presentasjon

b. Levert rapport fra gruppearbeid

Kravene under a/b vurderes med godkjent / ikke godkjent. Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 3-8 nr. 3.

Arbeidsformer

  • Forelesninger
  • Presentasjoner (flipped classroom)
  • Gruppearbeid
  • Undervisningen vil foregå i samlinger på to hele dager om gangen

Åpent for

Psykologi - masterstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1