Emne

Introduksjon til lese- og skrivevansker (MSP330)

Lesing og skriving er en forutsetning for et velfungerende demokrati med borgere som kan foreta valg basert på fakta og informasjon. Lese- og skriveferdigheter er således både en forutsetning for deltakelse og samtidig ferdigheter som kan skape klasseskiller sosialt og kulturelt. Å mestre skriftspråket har betydning for både læring, opplevelser, sosiale aktiviteter og deltakelse i samfunns- og arbeidsliv. Vansker med lesing og skriving kan gi alvorlige følger for både unge og voksne, og lese- og skrivevansker er en av de hyppigste årsakene til spesialundervisning i den norske skolen. I dette emnet vil studentene møte et helhetlig perspektiv på lesing og skriving og få forskningsbasert kunnskap om hvordan skolen så tidlig som mulig kan bidra til å utjevne forskjeller slik at elever i størst mulig grad skal oppleve å lykkes med lesing og skriving.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2019-2020

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

MSP330

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Læringsutbytte

Kunnskap: 

  • Ha forskningsbasert kunnskap om språkutvikling og lese- og skriveutvikling  
  • Ha kunnskap om ulike kartleggingsverktøy  
  • Ha kunnskap om sammenhenger mellom motivasjon og ferdighetsutvikling 
  • Ha forskningsbasert kunnskap om tiltak på individ og systemnivå 

Ferdigheter: 

  • Kunne vurdere, analysere og begrunne relevante undervisningsopplegg, metoder og materiell i lys av en helhetlig tenkning om lese- og skriveopplæring 
  • Kunne bruke relevante undervisningsmetoder til å gi meningsfull og tilpasset undervisning for elever med lese- og skrivevansker 
  • Kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike metoder og materiell i arbeidet med lese- og skriveopplæring generelt og lese- og skrivevansker spesielt  

Generell kompetanse: 

  • Kunne kommunisere om typisk utvikling av språklige ferdigheter og om lese- og skrivevansker. 
  • Kunne legge til rette for at elever utvikler gode lese- og skriveferdigheter og blir skriftkyndige deltakere i skolen og på sosiale arenaer. 
  • Kunne forebygge, avdekke og avhjelpe lese- og skrivevansker og legge best mulig til rette for læring og deltakelse for elever med denne type vansker. 

Forkunnskapskrav

Eksamen / vurdering

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning på campus (75%) 

Vurdering av et kartleggingsverktøy av leseferdighet (1300 - 1800 ord)   

Innlevering av 1 fagtekst (2000 ord +/- 10%) på et gitt tema og gi respons på to medstudenters tekster.  

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Solveig Röwekamp

Emneansvarlig:

Aline Alves-Wold

Åpent for

Spesialpedagogikk - masterstudium
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1