Emne

Flerkunstnerisk lab (MUK704)

Flerkunstnerisk lab har som mål å la studenter innen ulike kunstuttrykk og fagområder tilføre hverandre nye og annerledes erfaringer, erkjennelser og ferdigheter. Emnet er praksis- og prosjektbasert.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026

Fakta

Emnekode

MUK704

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Emnet gir erfaring med praktisk, flerfaglig arbeid. På tvers av kunstnerisk og stilistisk fordypning tilbyr emnet et trygt møterom for kunnskapsoverføring, nytenkning og eksperimentering. Med utgangspunkt i egen praksis skal studentene få anledning til å møte og bevege seg over i andre kunstneriske former. Emnet støtter opp under studentens masterprosjekt ved å

tilføre friske perspektiver gjennom slikt flerkunstnerisk arbeid og bidra til å utvikle praktisk metodologi til egen kunstnerisk virksomhet.

Arbeidet i emnet er todelt. Den ene delen er et større kunstnerisk fellesprosjekt i fakultetets regi som gir studentene en samarbeidsarena der hver bidrar med forankring i egen disiplin. Prosjektet skal gi studenten kunnskap og ferdigheter relevant for fremtidige oppgaver innen et variert utøvende yrkesliv. Studentene får et innblikk i andre fagfelts særegne tilnærminger, innfallsvinkler og teknikker innen et større samarbeidsprosjekt.

Den andre delen av emnet er utformet som en kreativ praksis-lab, med vekt på åpenhet og kollektivitet. Studenter og lærere deler kunnskap og erfaring fra eget fagfelt i en tverrfaglig utforskningsarena, hvor man tester ut nye samarbeid utenfor egen sone. Stipendiater fra Ph.D.-programmet i kunstnerisk utviklingsarbeid vil også være en viktig ressurs. Her skal studenten både utforske egne faglige grenser, og samtidig - ut ifra egen bakgrunn - få ideer på hvordan tverrfaglige samarbeid kan skape nye, kreative uttrykk. Med bakgrunn i studentsammensetningen lager emneansvarlig en detaljert plan for gruppeundervisning i tre intensive workshops.

Eksempler på tematikker er:

  • Digitale redskaper
  • Lyd og opptak, innspillingsteknikker
  • Elektronikk og live-prosessering
  • Film, dans/framføring for kamera
  • Bevegelse, affektivitet, scenetilstedeværelse og samtidsdans
  • Samspill og rytmikk
  • Skapende arbeid - komposisjon, koreografi, improvisasjon
  • Komposisjon og tolkningsrommet
  • Notasjon og interpretasjon
  • Improvisasjon og eksperimentell utforskning
  • Erfaringsdeling og diskusjon i små grupper på tvers av kunstform/sjanger/instrument

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha tilegnet seg kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som setter vedkommende i stand til å:

Kunnskap

  • ha kunnskap om tverrfaglig kunstmetodikk og praktisk kunnskap om mulighetene og utfordringene iboende i møter på tvers av kunstform.
  • ha opparbeidet en innsikt i kunstneriske praksiser, innfallsvinkler og teknikker utenfor egen spesialisering.

Ferdigheter

  • bruke relevante metoder for tverrfaglig arbeid på en selvstendig måte, og kunne jobbe kollektivt på tvers av stilarter på en kreativ måte.
  • Kunne utføre praktisk utforskning og undersøkelse av ulike felles kunstneriske problemstillinger.

Generell kompetanse

  • gjennomføre kreativt og tverrfaglig arbeid.

Forkunnskapskrav

Fullført lavere grads studier i musikk eller dans, fortrinnsvis en 3- eller 4-årig Bachelorgrad med instrumentale eller dansekunstneriske emner på minimum 90 studiepoeng.

Bestått opptaksprøve på hoveddisiplin.

Språkkrav i engelsk skal være bestått i henhold til UiS regelverk.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappevurdering 1/1 Bestått/ Ikke bestått


Bestått når alle arbeidskrav er godkjent.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Fremmøte, Kunstneriske presentasjoner
  • Godkjent fremmøte og deltakelse på undervisningsaktiviteter fastsettes i samråd mellom student og veilederteamet i begynnelsen av studieåret og er for øvrig i samsvar med forskriften om krav til fremmøte ved Fakultet for utøvende kunstfag (UK).
  • Godkjente presentasjoner/kunstneriske arbeidsprøver. Hovedveileder gjør en individuell totalvurdering av studentens innsats og faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Lena Crosby Haug

Emneansvarlig:

Olaf Eggestad

Studiekoordinator:

Anne Siri Norland

Arbeidsformer

Flerkunstnerisk samarbeidsprosjekt og gruppeundervisning med workshops/seminarer. All undervisning er i utgangspunktet praktisk rettet arbeid, men med kombinasjon av teori etter behov og tematikk. Temaer fra Kunstfaglig teori og metode vil være aktuelle å trekke inn her.

Emnet vil i utgangspunktet undervises av forskjellige lærere for hver workshop. Emneansvarlig koordinerer og sikrer helheten i emnet.

Studentene må forholde seg til informasjon lagt ut på Canvas. Gjennomført undervisningsaktivitet loggføres og godkjennes i Canvas

Åpent for

Ikke åpent for privatister.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1