Didaktikken som fagområde er møtepunktet mellom faget og pedagogikken og har på denne bakgrunn en sammenbindende funksjon i utdanningen. Kunstfagdidaktikken tar for seg ulike perspektiver på kunstpedagogisk virksomhet og er felles for musikk-, danse-, teater- og dramastudentene. Kunst- og kulturfagenes plass og rolle i opplæringssystemet og samfunnet, legitimering av kunstfagene og estetisk teori og grunnbegreper er sentrale temaer innenfor emnet.
Læringsutbytte
Etter endt studium skal kandidaten ha tilegnet seg kunnskaper, ferdigheter og kompetanse som setter vedkommende i stand til å:Kunnskap
ha kunnskap om didaktiske, estetiske og kunstfilosofiske grunnbegrep i tenkning, legitimering og argumentasjon omkring kulturpolitisk og kunstpedagogisk virksomhet
ha inngående kunnskap om forskning i kunst og med kunst
Ferdigheter
kunne kritisk presentere ulike syn på læring og undervisning i kunstfagene
kunne bruke didaktiske, estetiske og kunstfilosofiske grunnbegrep i tenkning, legitimering og argumentasjon omkring kulturpolitisk og kunstpedagogisk virksomhet
kunne analysere sentrale læreplaner og utvikle/utforme lokale læreplaner som grunnlag for planlegging, tilrettelegging, gjennomføring og vurdering av kunstfagundervisningen
Generell kompetanse
orientere seg i og forholde seg analytisk og kritisk til aktuell faglitteratur og å utvikle egen praksis
kunne bidra i fagfelleprosesser med medstudenter på støttende måter
kunne reflektere over og delta i diskusjoner rundt faglige, fagdidaktiske og etiske utfordringer i utøvende og skapende kunstfag
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Mappevurdering
1/1
Bestått/ Ikke bestått
Nærmere opplysninger om innholdet i mappen gis ved semesterstart. For øvrig viser vi til Eksamensforskriften for Universitetet i Stavanger.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fremmøte til ordinær undervisning
Obligatorisk oppmøte i samlingene. Det kan innvilges inntil 20% fravær i henhold til fraværsreglementet for UK. Fravær ut over dette vil medføre tap av retten til å møte til eksamen. Arbeidskravet må være godkjent av faglærer.
Undervisnings- og læringsformer er digitale læringsmoduler, verkstedforelesninger, seminarer og veiledning. I seminarene legges det vekt på studentaktive arbeidsformer, som veksler mellom tverrfaglig gruppearbeid, diskusjoner, problembasert oppgaveløsning og øvelser. Det legges opp til studentarbeider mellom samlingene.Undervisningen foregår i hovedsak på digitale læringsarenaer, gjennom en kombinasjon av synkrone og asynkrone aktiviteter, i tillegg til noen samlinger på campus hvert semester. Datoene for disse publiseres i god tid før semesterstart.Undervisningen foregår hovedsaklig i vårsemesteret.
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.